Nästa artikel
Volvo S60 Polestar: Bilder och fakta
Nyheter

Volvo S60 Polestar: Bilder och fakta

Publicerad 17 april 2013 (uppdaterad 18 april 2013)
Volvo S60 kommer med Polestar-trimning och blir den första serietillverkade bilen från Polestar. Australien blir testmarknad.

Volvo presenterar i dag S60 i Polestar-utförande. Polestar har bidragit med sin erfarenhet från motorsport och skapat en Volvo S60 som är lite kraftfullare än vad de flesta ägarna till ett exemplar av modellen är vana vid. Polestar och Volvo har tidigare visat upp koncept av Volvo S60 och C30 i Polestar-utförande, men nu är det dags för Polestars första serietillverkade bil.

Bilen har kvar den turboladdade T6-motor som finns i vanliga S60, men Polestar har modifierat den. Motorn har bland annat fått större turbo och ändrad motorstyrning. Det innebär att den nu ger 350 hästkrafter och ett vridmoment på över 500 newtonmeter.

Även den sexstegade automatväxellådan har optimerats av Polestar, med en funktion för launch control och ett system för fyrhjulsdrift. Accelerationen blir därefter, bilen gör språnget från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder. Topphastigheten har begränsats till 250 kilometer i timmen.

Ny aerodynamik
Tekniken delas föga förvånande med Polestars racingbilar. Det gäller, förutom tekniken som finns i motor och växellåda, bland annat kraftigare bromsar, ett avancerat chassi och speciella stötdämpare. Dessutom har man utvecklat ett nytt aerodynamiskt system i Volvos vindtunnel.

I ett första skede kommer dock inte bilen till några svenska bilhallar. Modellen byggs bara i en begränsad upplaga som enbart ska säljas i Australien, som har en stark marknad för prestandabilar. De första bilarna ska levereras i slutet av juni och om försöket faller väl ut får vi antagligen se Volvo S60 Polestar på fler marknader framöver.

Missa inte galleriet med alla bilder på Volvo S60 Polestar, klicka på bilden till höger!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60 Polestar?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-18 08:55
saabnisse

Jag undrar om det är den här typen av bilar som Volvo behöver.
Ok, man får ju se den som en reklampelare, men det verkar som något ändå är fel med Volvo om man ser på den vikande försäljningen i Sverige och i Europa.
Och i Kina där förlusterna uppgår till 2-4 miljarder!
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/svd-avslojar-volvo-pv-gor-brakforlust-i-kina_8096756.svd

Jag tror att mycket går att förklara med den korkade design de senaste modellerna fått som begränsar kundunderlaget kraftigt.
Det är klart att man hittar en ny kundgrupp, men de som har haft en grund för vad Volvo står för känner inte igen bilen numera.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-20 23:54
Roger Skagerström

Eftersom bilen bara säljs i Australien så är nog begränsad upplaga lite av mumbo jumbo. Den begränsade upplagen är nog inte så många färr än vad kan räknat på skulle gå att sälja. Men det låter bra, och skapar en liten hype ;)

Jämför med Mazda som tog fram MX-5 25th Anniversary som bara kom i begränsad upplaga till cablandet Sverige ;) Bilarna fanns fasen att hitta nya både ett och två år senare ;) Och då är ändå MX-5 en mer kultbetonad bil än S60 någonsin kommer bli.

Enda gången detta funkat på vanliga Svenssonbilar (om än i den högre brisklassen) var väl när Huyndai släppte specifika exemplar av nya Genesis Coupé. Vill minnas att dessa gick åt rätt fort.

#a • Uppdaterat: 2013-04-22 20:16
trasten

Det är inte så att man får något ha-begär direkt, synd!