Nästa artikel
Volvo V60 Plug-in Hybrid: Plus och minus
Webb-TV

Volvo V60 Plug-in Hybrid: Plus och minus

Publicerad 30 mars 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Volvo V60 Plug-in Hybrid är tre bilar i en: elbil, praktisk vardagsbil och sportbil. Vi pekar ut plus och minus med laddhybriden.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs hela testet med Volvo V60 Plug-in Hybrid i Vi Bilägare nummer 5/2013. Där ställs bilen mot laddhybriderna Opel Ampera och Toyota Prius Plug-In Hybrid.

Tidningen utkommer i butik den 2 april, men prenumeranter får den redan under vecka 13. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-30 10:45
Simon no1

Volvo V60 en sportbil...????

#2 • Uppdaterat: 2013-03-30 12:05
Hackenbush

Nä lol denna kommer aldrig att ses som en sportbil, den kan kanske ha en viss "sportighet" för vissa förare men......

"Kom och kolla min nya sportbil"
"jaha vilken sportbil har du köpt?"
"En Volvo V60"
"??????????" :-)

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jämfört med vilken Volvo som helst för tio år sedan så är det nog en sportbil, men det är i så fall de flesta nya bilar på marknaden idag:)
Annars håller iofs. priset sportbilsklass...

Får hoppas att Volvo kan pressa ner priserna framöver på kommande hybrider annars kommer detta att bli en parentes i Volvos historia.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-30 15:45
PREVIA

I hybridbilen kan man inte lägga ihop motorernas högsta effekt och säga att så många hästkrafter har bilen då motorerna inte har sin högsta effekt samtidigt vilket gör att andra hybridbilstillverkare uppger en lägre effekt än den sammanräknade högsta effekten av motorerna.
Bilen har även högre bränsleförbrukning vid ren landsvägskörning efter det att batteriet blivit urladdat då "sportbilen" väger 300 kg mer än den vanliga Volvon vilket ger bilen en tjänstevikt på något mer än två ton.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-30 16:38
SAABnia

Som betonas i er test gäller det att ha ett företag där du kan få denna bil som tjänbstebil.
I annat fall blir priset en omöjlihet, att det sedan kommer billigare modeller med denna teknik gör ju det hela riktigt spännande.
Tekniken är ännu lite för oprövad i praktisk drift för att vi ska våga köpa dessa bilar.
Men med tiden blir detta lösningen på bilens miljö och ekonomiproblem.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-01 10:33
Raphael

Nu tycker jag att Vi Bilägares humor börjar bli tradig, de hade ju redan plus och minus-skämtet med Amperan. Och nu V60.. Så kul är det inte med elbilar och batterier.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-01 11:26
squashgames

Vet inte om Toyota somnat in precis, i Volvos prisklass är det ju Lexus som gäller.
ViB testet skulle vara mycket intressant om det gjorts delvis på sommaren eftersom så mycket bensin går åt att värma kupen i Priusen. Vet inte hur det är i de andra laddhybriderna.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-01 13:11
Stålis i Uppsala

Har möjligheten att leasa den här bilen på mitt jobb. Handlar om en förmån som inte är tjänstebil utan sk personalbil. Företaget tillhandahåller även laddstolpe för 130 kr i mån. Ganska många av mina kollegor har valt den här nya tekniken. Själv tänker jag satsa på hybrid vid nästa leasing period. Vill tänka på miljön om det finns alternativ. Åker i dag en Ford Focus Eco bost vilken jag gärna rekommenderar otroligt bränslesnål utan att vara tråkig.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-02 03:56
Roy J

En bil som kommunicerar bra med föraren, går stadigt och har bra acceleration får väl ändå anses ligga på den sportigare sidan.
Motsatsen var väl gamla P 1800 som såg ut som en riktigt snygg sportbil men hade sämre vägegenskaper än en Amazon.
Så allt handlar inte om yta och image.

PREVIA, alla hybrider är inte jämförbara rakt av. Toyota/Lexus är de enda som använder planetväxel på det sättet. Därför kan man säkert lägga ihop effekterna i alla andra varianter.
Toyota/Lexus-drivlinan är en ganska avancerad historia, vars fördel är en garanterat mjuk växling - men det går rimligen att uppnå med annan teknik också. Volvo verkar ju ha lyckats bra.

#a • Uppdaterat: 2013-04-02 18:52
PREVIA

Roy J , Eftersom elmotorn vid bakaxeln i Volvo har en fast utväxling i form av en reduktionsväxel så kommer bara högsta sammanlagda effekt av motorerna bara uppnås när elmotorn har sin högsta effekt inom ett begränsat varvtal ser man i länkens diagram över en inuktionsmotorer effektkurva .
http://www.electricmotorsport.com/store/pdf-downloads/AC_Drives/AC50.pdf
Den bränsledrivna motorn kan ta ut sin högsta effekt vid olika varvtal på drivhjulen eftersom den har en växellåda med olika utväxlingar beroende på vilken växel man valt.
I Priusen kan datorn bestämma vilka varvtal var och en av de tre motorerna har vid en bestämd tidpunkt och därmed bestämma varvtal och vridmomentet hos var och en av motorerna fast bilen kör i en och samma hastighet.
Lexus RX 450h har en reduktionsväxel med en elmotor med en effekt av 68 hk på bakaxeln precis som Volvon fast 2 hk lägre effekt.
Ett vanligt missförstånd är att elmotorn lämnar full effekt redan vid 0 v/min voch så är det förstås inte men däremot kan en del elmotorer lämna fullt vridmoment redan från 0 varv per minut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.