Nästa artikel
En av fem bråkar om hastigheten
Nyheter

En av fem bråkar om hastigheten

Publicerad 21 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hastigheten är det som oftast leder till bråk i bilen under svenskarnas bilsemester, visar senaste Bilsemesterrapporten.

För andra året i rad har Stena Line undersökt svenskarnas bilsemesterplaner för sin årliga bilsemesterrapport. Den visar att hastigheten är den vanligaste orsaken till gräl under bilsemestern.

20 procent av de svarande uppger att de grälar om hastigheten. Näst mest bråkas det om vilken väg man ska köra, något som 14 procent har delade meningar om. Vem som ska välja musik hamnar på tredje plats med sina 10 procent.

Bilsemestrande svenskar bråkar dock inte så mycket som man kan tro under de ibland många och långa bilkörningstimmarna. Nästan fyra av tio, 38 procent, uppger att det inte bråkas alls under bilsemestern.

Bilsemesterrapporten visar också att fler svenskar planerar att ge sig iväg på bilsemester än förra året. 44 procent tänker ta med sig bilen på semestern, jämfört med 41 procent 2012.

Friare och flexiblare
Den vanligaste orsaken till att vilja semestra med bilen är den större frihet och flexibilitet som detta ger. 82 procent svarar att detta är en viktig orsak, medan många även uppskattar att bilsemestern låter dem åka till ovanligare platser och att man kan vara med om oplanerade händelser. 22 procent gillar att man kan köpa med sig mer saker hem.

Många av bilturisterna åker dock inte särskilt långt. Danmark, Tyskland och Norge är de vanligaste resmålen, medan färre reser till Sydeuropa.

Undersökningen är riksrepresentativ och genomförs av Norm på uppdrag av Stena Line. 1 000 personer i åldern 18-65 år har svarat på frågorna.

Diskutera: Vad bråkar du och ditt resesällskap om under bilsemestern?

Fakta

Detta grälar svenskarna om under bilsemestern

1. Hastigheten, 20 procent
2.
Vilken väg man ska köra, 14 procent
3.
Vem som ska välja musik, 10 procent
4.
Barnens bråk i baksätet, 7 procent
4.
Ekonomi eller pengar, 7 procent
6.
Packning och platsbrist, 6 procent
7.
Vem som får sitta var i bilen, 5 procent
8.
Vem som ska köra, 3 procent

Annat, 7 procent
Grälar inte, 38 procent

Källa: Stena Line

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-21 14:30
Hackenbush

Känner igen det där, frugan och jag bråkar om jag skall köra i 120 eller 130 på 90 väg. Hon vill inte att jag skall förlora körkortet. :-)

#2 • Uppdaterat: 2013-03-21 15:38
Hundter

Vi bråkar aldrig om vare sig hastigheten eller vägvalet! Det är nämligen hon som kör och jag sitter i baksätet!

#3 • Uppdaterat: 2013-03-21 16:04
saabnisse

Jag håller 116 på 110-väg, 95 på 90-väg och 74 på 70-väg efter GPS.
Jag kör också med farthållaren på 50-sträckor men där inställd på 53.
Alltså de marginaler mina bekanta har godkänt.
Och det har jag med myndig stämma förklarat för HSB.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-21 16:27
saabnisse

Nu måste jag förmodligen gå ner en pinne!
http://www.teknikensvarld.se/2013/03/21/38974/polisen-darfor-tar-vi-dig-som-kor-sex-kmh-for-fort/

#5 • Uppdaterat: 2013-03-21 16:55
Leif Larsson (ej verifierad)

Ruben Börjesson är en mycket sympatisk polis.
Instämmer i hans klargörande, i länken som saabnisse la ut.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-21 20:32
Roger Skagerström

Det Börjesson skriver är skitsnack. En ursäkt för pinnjakt bara. Vill än en gång påminna om när kungen körde i hiskeliga 140 med sin Ferrari (456 tror jag det var). Herr Börjesson blev intervjuad och svarade nekande på frågan om Kungens hiskeliga framfart hade inneburit någon fara för allmänheten. Det är närmare sanningen än det där.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-22 07:16
Leif Larsson (ej verifierad)

Heja Kungen!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-22 08:09
rikast

Nollvisionen är nonsens. Ett ouppnåeligt pr-stunt av politiker och tjänstemän. Dock, om vi nu ska försöka ta det på allvar så handlar det i slutändan bara om risk. Snarare, vem som tar risken. Idag så vet man som bilist att bilen är säker med deformationszoner, krockkuddar, bilbälten, autobroms och allt möjligt mög. OM det mot förmodan smäller så finns försäkring, ambulans och en, nåja, hyggligt fungerande vårdapparat till förfogande. Risken förskjuts mer och mer bort ifrån den person som faktiskt kör.

Så, om man nu menar allvar med nollvisionen och vill påverka människor att köra bättre för att minska olyckorna så handlar det bara om att återställa risken. Förbjud bilbälten i alla fordon. Tro mig, stressade och självgode småbarnspappan i sin audi S3 kommer köra som farmor anka med två ungar i bilen som inte sitter fast. Garanterat.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-22 08:23
hultarn

Varför bråka? Finns väl ingen anledning. Vi brukar vara överens, annars blir det ju ingen rolig resa.
Det är mest jag som kör, hon tycker inte det är så kul, det räcker med det dagliga jobbpendlandet menar hon.

#a • Uppdaterat: 2013-03-22 08:28
hultarn

Börjessons artikel är intressant.
"Trafikolyckor som beror på hög hastighet är inte så vanligt"
"Antalet olyckor är detsamma även när medelhastigheten har sjunkit."

Det är självklart inget annat än trams att lägga så mycket energi på att jaga fortkörare på motorvägen, samtidigt som folk kör påverkade, mot rött, aggressivt, utan körkort, obesiktigat, oförsäkrat, osv.

Dessutom ofta helt utan fantasi. Men i laglig hastighet. Vilket är farligast? 130 på motorvägen, eller 50 inne i stan?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.