Nästa artikel
Volkswagen återkallar DSG-modeller
Nyheter

Volkswagen återkallar DSG-modeller

Publicerad 18 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
Kinesiska myndigheter tvingar Volkswagen att återkalla modeller med växellådan DSG efter att kunderna har upplevt problem.

Volkswagens DSG-lådor har varit ett omtvistat kapitel och förare har rapporterat problem i både Sverige och andra länder. I maj förra året utökade man garantin för växellådan från två till tio år i Kina, men Volkswagen uppgav då att bara några hundra av över en miljon sålda bilar med DSG i Kina hade problem.

Nu tvingar kinesiska myndigheter Volkswagen att återkalla modeller med DSG-lådor. Beslutet kommer efter att ett konsumentprogram i den statliga tv-kanalen CCTV tagit upp problem med onormala vibrationer, effektförlust och plötslig acceleration. Om Volkswagen inte återkallar bilarna tillräckligt skyndsamt kan det leda till böter.

Volkswagens talesperson i Kina, Christoph Ludewig, uppger i ett uttalande till Businessweek att Volkswagen kommer att återkalla bilar med DSG-lådor i Kina frivilligt. Hur många fordon som kommer att återkallas är för tillfället oklart.

DSG-lådorna finns i modeller från Volkswagen och Skoda.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens DSG-låda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-18 10:43
Fredrik_Langvall

VW har blivit som Toyota , de har blivit så stora så de tror att de står över kunderna.

Precis samma arroganta översittare stil som gjorde att Toyota inte tog gas pedal problemet på allvar i USA, även om det inte verkar vara så mycket till problem i slut ändan så gjorde Toyotas bemötande det till ett problem.

Nu gör VW precis samma sak med DSG och det kommer kosta dem dyrt, speciellt som det verkar verkligen vara ett problem, jag känner en med kass DSG efter 18000 mil och det kostade honom multum!

#2 • Uppdaterat: 2013-03-18 10:57
saabnisse

Hur många kommer att återkallas i Europa?
Det räcker knappast med att sluta sälja gas-Passat till taxiåkarna.
Man har infört tio års garanti i Kina och USA, men inte i Europa!

#3 • Uppdaterat: 2013-03-18 10:59
KaptenOberkommando

Förstår inte att det ska vara så svårt att få fason på detta. Är det någon som har pejl på hur tillförlitliga dubbelkopplingslådorna är hos Mercedes, till exempel i B-Klassen?

Hur som helst, varje gång som jag tittar på en bild av en DSG-låda eller "vanlig" automatlåda tackar jag min skapare för att jag inte blev maskiningenjör. En manuell låda ter sig som ett nybörjar-Lego i jämförelse.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-18 11:25
saabnisse

Ja Kapten jag håller med dig, men man måste komma ihåg att den konventionella momentomvandlarlådan har utvecklats under drygt sjuttio år och DSG bara under något decennium.
Om sextio år är kanske DSG lika tillförlitliga? ;o)

#5 • Uppdaterat: 2013-03-18 11:36
Birger Karlsson

Mazda är inte övertygade om DSGs förträfflighet. Man har väl genomskådat problemen och det verkar som om japanerna går grundligare tillväga innan de kommer med något nytt. Heder åt Mazda som har kvalitetstänk. Jag föredrar en sådan växellåda från Mazda.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110811/mazda-tror-inte-pa-dubbelkopplingslador

#6 • Uppdaterat: 2013-03-18 11:37
PREVIA

Bäst måste väl då att som Prius att inte ha någon växellåda alls som kan krångla och ingen koppling heller.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-18 11:50
Raphael

Idén i sig är bra men Volkswagen har inte fått till en lösning som håller kvalitetsmässigt. Renaults dubbelkopplingslåda EDC och Alfa/Fiats TCT är lite annorlunda i konstruktionen och tycks fungera bättre kvalitetsmässigt. De är visserligen inte 7-växlade som VW:s problemfyllda DSG men nog tycker jag att 6 växlar räcker till. :) VW:s 6-växlade DSG verkar inte ha drabbats av lika mycket problem. En till skillnad är att 6-växlade DSG har våtkoppling medan 7-växlade DSG har torrkoppling, men Alfa/Fiat använder torrkoppling i deras 6-växlade dubbelkopplingslåda och den har inte alls drabbats av samma störningar som VW så jag tror det inte bara handlar om skillnaden mellan våt- och torrkoppling.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-18 11:55
saabnisse

PREVIA, det är ju helt fel, visst finns det växellåda på Prius.
Och den behöver ju två motorer för att ändra utväxlingen så nog är det komplicerat och dyrt.
Sedan att de lyckats få hög tillförliglighet är ju en annan sak, men det har man med de flesta konventionella lådorna också.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-18 14:40
Swemba

DSG är inte en (1) växellåda, utan ett samlingsnamn. "Problemlådan" är den minsta varianten, DQ200, som har torrlameller och specad för upp till 200Nm. Den funkar bra i Polo och liknande, men i Passat (Ecofuel) har den visat sig vara för klen, särskilt om man kör mycket i stan med last, som är brukligt för Taxiförare.

#a • Uppdaterat: 2013-03-18 17:01
A_q

Birger, lustigt att du hyllar just Mazdas kvalitetstänk.

En nära släkting till mig lämnade in sin nya Mazda 3 1.6 för motorbyte för ett par veckor sedan. Inköpt för 4 månader sedan.

Innan det har han haft 2 st nya Mazda 3 (en -07 och en -10) som också börjat strula inom 1 år med havererad växellåda och turbo.

Så nu var han fundersam om han verkligen bara hade otur, 3 nya Mazda i rad och problem med alla inom 1 år...
Då ska vi inte ens börja prata om rost...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.