Nästa artikel
Pris oroar mest vid affär med begbil
Nyheter

Pris oroar mest vid affär med begbil

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Både köpare och säljare oroar sig för priset när en begagnad bil ska byta ägare, visar resultatet av en färsk SIFO-undersökning.

Att köpa begagnad bil är inte alltid det lättaste, särskilt om man inte har alltför stor koll på begagnade bilar och deras värden.  Just priset på en begagnad bil är också det som flest oroar sig för, både säljare och köpare. Det visar en ny undersökning som SIFO har genomfört på uppdrag av den nätbaserade bilmarknadsplatsen Kvarndammen.

Undersökningen visar att nästan fyra av tio svenskar tvivlar på sin förmåga att avgöra hur bra eller dålig en begagnad bil är. Samtidigt tycker bara tre procent att de är bra på det. Kanske är det därför som hälften av svenskarna är rädda för att bli lurade när de köper eller säljer en begagnad bil.

48 procent av svenskarna oroar sig för att de betalar för mycket när de köper begagnad bil. Samtidigt oroar sig 53 procent för att de ska få för lite betalt när de säljer sin begagnade bil.

Förhandla om priset jobbigast
Just priset är i mångt och mycket den jobbigaste biten av att köpa eller sälja begagnad bil. De flesta säljarna tycker att det är jobbigast att sätta priset, följt av köpare som putar. Den tid som försäljningen tar kommer först på tredje plats. Nästan hälften av både köparna och säljarna tycker dessutom att det är jobbigt att förhandla om priset.

Slutligen visar undersökningen att den som köper begagnad bil har svårt att lita på annonsen. Nästan sex av tio tror att annonser ofta visar en missvisande bild av bilen i verkligheten. Många av dem oroar sig dock i onödan, bara tolv procent av säljarna har någon gång lurats i en annons.

981 personer med körkort tillfrågades i undersökningen, som genomfördes i februari.

Diskutera:Vad oroar dig mest när du köper eller säljer en begagnad bil?

Fakta:

Sex tips när du ska sälja din begagnade bil

1. Ha all dokumentation i ordning. En väl ifylld servicebok, kvitton på inköp och dokument som styrker att du tagit väl hand om bilen höjer värdet.

2. Tvätta och städa bilen noggrant och ta ut alla personliga tillbehör.

3. Sätt rätt pris på bilen. Kolla vad andra tar för liknande bilar.

4. Var ärlig. Som säljare är du skyldig att lämna korrekta uppgifter. Då undviker duockså tråkigheter i efterhand.

5. Kontrollera vem köparen är. Var misstänksam om provkörningar och betalningsupplägg känns konstigt på något vis.

6. Upprätta alltid ett köpekontrakt.

Källa: Kvarndammen.

Fakta:

Sex tips när du ska köpa en begagnad bil

1. Ta med en kunnig person om du känner dig osäker.

2. Kolla vad bilen är värderad till och undersök vad andra begär för liknande bilar.

3. Ta reda på vilka som är de vanligaste felen för den bilmodell du är intresserad av.

4. Kontrollera alltid både bil och säljare. Låter det för bra för att vara sant är det ofta det. Kontrollera då bilen och säljaren extra noggrant.

5. Betala aldrig några pengar i förskott.

6. Upprätta alltid ett köpekontrakt.

Källa: Kvarndammen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-07 20:08
Raphael

Ja jag oroar mig faktiskt inte när jag köper bil, mina bilköp har fungerat bra. Jag har köpt ny bil två gånger i mitt liv, men köpt begagnad bil fyra gånger. Mina erfarenheter av dessa affärer är positiva.

När det gäller försäljning har det gått bra, det är mest detta med att det ska diskuteras så mycket som jag kan tycka är mindre bekvämt. :) Jag vill ha det klart liksom. :)

#2 • Uppdaterat: 2013-03-08 00:51
snabb95

Hur bilen är brukad och därmed sliten liksom dolda fel måste väl vara mer bekymmersamt. Långt mer än priset, där årsmodell och antal mil finns mycket väl prissatt både vid köp av bilfirma och privat.

Varför säljer man bilen om den är felfri efter bara några år. Det skulle inte jag göra eftersom bilens värde sjunker mycket mer de första åren.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-08 02:45
Roger Skagerström

Man kanske är sugen på nåt nytt? :P

Dessutom är det väl smartare att sälja bilen när den är hel, än att först få fel, reparera dom, och sen sälja? ;)

#4 • Uppdaterat: 2013-03-08 08:11
Hackenbush

Har bara köpt ny bil 1 gång i mitt liv så det blir begagnade bilar som jag köper och de skall helst inte vara äldre än 3-5 år.
Jag köper alltid på lite större välsedda bilfirmor eftersom de lämnar oftast 3 månaders garanti och på 3 månader hinner man upptäcka om något inte är som det skall och då får man det fixat kostnadsfritt.
Skulle aldrig få för mig att handla privat om det inte är så att jag känner säljaren väl och vet hur han skött sin bil.
Jag kan ju förstås inte värdet på bilar så jag kollar runt i biltidningar och kollar på nätet vad priset för den aktuella bilen borde ligga på. Sedan prutar jag eller så för att hamna i rätt prisintervall. Jag har dock inga problem med att betala lite mer för en väldigt välskött bil. Inbytesbilen blir det oftast skambud på då de jag byter in är kanske 8 år gamla eller mer och då blir man glad om det blir några pengar i alla fall men man är ju inte så känslig för detta faktiskt. Sist fick jag 10.000 för min 12 år gamla Passat, och det var inte mycket att babbla om.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-08 11:37
Mistro

Har själv ägt många bilar och ett tag bytte jag bil flera gånger om året bara för att jag tyckte att det var kul.
Men jag tyckte att det blev allt jobbigare att både köpa och sälja bilarna och dessutom var det ju sällan någon särskilt bra affär.
Kan inte själv begripa hur man kan stå och ljuga någon rakt upp i ansiktet för att kanske kunna tjäna någon tusenlapp mer.
Hur man kan mörka fel och brister som säljare så att köparen snabbt står där med ett vrak värd inget är för mig en gåta.

Samma gåta är det att folk kan nedlåta sig att skicka mail med bud på en bil som de aldrig har sett. ( i samtliga fall ändå oseriösa sådana )
Hur kan man tycka att det är seriöst att skicka ett bud på kanske 20.000kr på en bil som är värd 50.000kr? ,...hur snurrar dessa människors tankar?

En gång försökte jag mig på bedriften att fråga en sådan människa hur han tänkte men fick bara svaret att han minsann var seriös och brukade köpa alla sina bilar på det viset,...det var tydligen jag som var oseriös som blev förvånad över skambudet!

De som trots allt orkar att komma ut och titta utan skitsnack i luren brukar dock vara betydligt bättre.
De inser det absurda i att någon bjuder in en helt främmande person i det egna hemmet för att sen medvetet lura denna.

Orkar helt enkelt inte med hela soppan längre ( och jag har sett/hört mycket ) utan köper mina bilar nya och byter in de gamla hos handlaren.
Inbytespriset är alltid dåligt men diffar i praktiken inte såå väldigt mycket längre som förr.
Trots att man annonserar en bil till ett bra pris så kanske man i slutändan ändå bara får bud runt (eller lägre) än vad bilhandlaren erbjuder. ( många utav de som ringer är ju ändå "hobbybilhandlare" i jakt på allt billigt och de har också totalförstört beg.marknaden eftersom att även de seriösa handlarna granskar marknaden över nätet )

Att handla nytt är inte så enkelt det heller och absolut inte billigt men jag slipper åtminstone alla kräk utan självrespekt på resans gång.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-08 11:52
Leif Larsson (ej verifierad)

Alla de bilar jag köpt begagnade har jag köpt av privatpersoner.
Den senaste bil jag köpte begagnad var en Suzuki Wagon.
Priset var ok och jag prutade inte utan gav vad säljaren begärde.
I priset skulle det ingå två startnycklar och en nyckel till baklyckan.
Det lovade säljaren. Ok det blev affär.
Lite lurad kände jag mig då det var en startnyckel och två nycklar till bakluckan.
Jag ringde upp säljaren och han bedyrade på att han på allvar var övertygad om att det var två startnycklar. Jag mena på att om jag betalt för två startnycklar så skulle jag ha det.
Klart som fan att jag fick bekosta en extra nyckel, kosta ca 1600kr.
Kände mig lite lurad där, annars så tycker jag att det var en bra affär.
(grämer mig lite att jag litade på "han" men "han" verkade förtroendegivande.)

#7 • Uppdaterat: 2013-03-08 13:27
vv.13

letat ny kombi under några månader på främst blocket , bor i sthlm men har inga eg begränsningar geografiskt utan objektet får styra till viss del.
är hyfsat bilintresserad och "artig" mot de jag stött på under resans gång.
Min upplevelse är dock att 9 av 10 bilara är helt fel prissatta.
Många prissätter sin bil eft det finaste exet i bilhallen hos Volvo och inser inte alls hur priset bör ligga på den privata sidan, Detta gör det hopplöst att hitta ngn bil till ok pris på den priv sidan utan man blir bara oense när man ifrågasätter om säljaren verkligen vill sälja el bara slösar allas tid.. hittar sedan ofta de priv objekten ett par mån senare på handlarsidor där de ligger utsatta för ca 10-20 under det som säljaren tänkt sig fr början. vad denne sedan fått i inbytespris kan man bara gissa, troligt10-20 under det jag bjudit. dock är det kalrt köpläge på beg nu men folk tycks närmast chockade hur lite deras bilar är värda. min egen A4 avant m 3000 mil fullutr får jag max 175 å 160 i inbyte för.
en fullstor kombi som mondeo el superb a 2011 maxutrust diesel ca 3000 mil betingar idag ett verkligt försäljningspris på blocket om ca 160000.
prisvärt tycker jag.
slutsats , säljarna behöver lära sig att sätta rätt pris och sluta prata på om sitt unika ex som minnsan är värt 50 mer än snittet....då blir det aldrig ngt sålt.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-08 14:09
forrenta

Verkligen! Ett sensationellt resultat, att det inte var vädret eller hälsan är ju verkligen chockerande.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-08 15:01
enanders

Hjälpte kompis att hitta bil. Bilhandlarna hade lika låga priser som privat. Och då fick man 3 mån garanti! Självklart val.

#a • Uppdaterat: 2013-03-08 15:41
trasten

Bara man kollar upp bilen innan så! http://www.teknikensvarld.se/2013/03/08/38643/svensksald--och-matarskruvad/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.