Nästa artikel
Renault fyller luckan med Clio GT
Nyheter

Renault fyller luckan med Clio GT

Publicerad 5 mars 2013 (uppdaterad 5 mars 2013)
Luckan mellan Renault Clio i standardutförande och Renault Clio RS håller äntligen på att fyllas upp av Renault Clio GT.

Luckan modellerna i Clio-serien emellan har varit stor, inte bara när det gäller prestanda utan också när det gäller pris. För den som slitits mellan de båda är nu den perfekta kompromissen på väg, i och med att Renault visar upp Clio GT. Det vill säga en version som placerar sig mellan Clio och Clio RS.

Clio GT drivs av en 120 hästkrafter stark motor, som i likhet med prestandamodellen Clio RS är en mindre motor med turbo och direktinsprutning. Jämfört med Clio III GT är den två liter per 100 kilometer snålare. Därmed landar förbrukningen vid blandad körning på 5,2 liter per 100 kilometer, vilket ger koldioxidutsläpp på 120 gram per kilometer.

Renault Clio GT har ett sportigt utförande, där insidan bland annat bjuder på växelväljare på ratten och aluminiumpedaler. Lär därtill en utsida med 17-tumsfälgar och dubbla kromade avgasrör.

Den tekniska utrusningen består bland annat av navigationssystemet R-Link, backkamera, automatisk luftkonditionering och diverse assistanssystem.

Renault Clio GT visas just nu upp på bilsalongen i Genève.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio GT?

Vi tycker

Plats 1

Att Renault besegrar Årets Bil 2020 kanske överraskar någon, men Clios helhet övertygar. Några direkta missar är svåra att hitta, men ett par testförare tyckte att Clio borde ha smidigare kombination motor/växellåda. Ekonomin är ett starkt kort, en milkostnad på 25 kronor är svår att snacka bort.

Jämförd med förra Clio har utrymmen, åkkomfort, finish och kvalitetsintryck fått ett lyft i den nya. Jämförd med Peugeot 208 är Renault något efter i ljudkomfort, körkänsla och vridmoment.

Jämförd med Mazda 2 är det främst körsmidigheten som talar för japanen. Clio har dock bättre rostskydd än Peugeot och Mazda och genomgående bättre krocksäkerhetsresultat. Efter alla testronder blev valet av testvinnare lätt.

Plats 2

En Peugeot förväntas vara pigg att ratta och skön att åka i. Det är nya 208, samtidigt som helheten ger lite lyxkänsla. Stark motor, nästan perfekt automatlåda, men utrymmena är måttliga och rostskyddet har klara brister. Helheten når inte Renaults nivå.

Plats 3

Fem år gamla Mazda borde kanske vara chanslös här, men lockar med utmärkt finish, suverän lättkördhet och trivsamt högbyggd känsla i kompakt format. Minus för usel segdragningsförmåga, buller (trots ny ljudisolering) och priset. För runt 175 000 kronor så …

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-05 23:54
Roy J

Lite roligare, kanske - om den har bättre styrkänsla en tidigare modeller.
Sen kan man ju undra varför gummisnoddarna runt fälgarna alltid måste bli tunnare bara för att bilen får lite ökade prestanda.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-06 08:48
Mistro

Ja det är nog vettigt med något alternativ till då 90Hk inte är så mycket att stoltsera med men gapet upp till RS blir ju fortfarande väldigt stort och frågan är ju hur pigg och sportig en bil med 120Hk blir? ( Bilen heter ju GT vilket ju närmast kanske för tankarna mot ett par dussin Hk till?)

#3 • Uppdaterat: 2013-03-06 09:04
Irvor

Har vi blivit bortskämda ?
När Golf GTI kom första gången hade den 110 hk.
Denna Clio GT 120 hk.
Skiljer visserligen en del i vikt, men ändå.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-06 09:43
däckoscar

bortskämd eller inte, utvecklingen har gått framåt. Var själv ägare till en SAAB 99 ems en gång i tiden. Vilken raket tyckte man då. I dag blåser jag ifrån den med min lilla familjebil (för den lilla familjen). Håller med både Mistro och Roy J i deras funderingar Hk och större fälgar. Det ser väl sportigare ut med breda och tunna däck, men det man ev. tjänar i extrem väghållning förlorar man i komfort, själv vill jag ha en komfortabel bil hellre än en som hoppar till för varje sandkorn den går över.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-06 10:19
Hackenbush

Wow säger jag bara, denna var ju riktigt snygg. Passar otroligt bra i den blå lacken.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-06 12:02
Mistro

Ja den är riktigt snygg och bilen som jag körde (90 TCE) var också klart trevligare än Clio lll 1.2T.
Dessutom har man trollat fram en snygg kombiversion som tidigare såg rent anskrämlig ut.
Skall faktiskt in och se hur rymlig kombin är i dagarna.
Prisbilden som jag oroat mig över är nu klart justerad (om jag har förstått det rätt via kampanj) så just nu är ett bra tillfälle om man vill ha en ny Renault.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-06 18:27
Oomkullrunkelig

Roy:
Franska och naturligtvis tyska vägar är välhållna och inte fulla med en massa sten och skräp som här.

Har du kört bil i Frankrike? Rekommenderas. Oerhört mycket bättre vägstandard än i Sverige.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-07 12:15
Mistro

Suck,..försökte idag få titta på den nya kombin men se någon sådan fanns inte för beskådning. ( eller ens några säljare som kunde märket )
Börjar att kännas som en vana att aktuella modeller och motoralternativ inte finns hemma trots att man gör reklam för dessa.
Även det pris som jag hade föreställt mig visade sig vara helt ogrundat.

Det skulle kanske finnas någon bil hemma till v13 eller 14 och har man sedan en jädra tur så kanske det t.o.m finns mer än ett motoralternativ?
Nä,..ibland är det inte så konstigt att det inte säljs fler nya bilar!

#9 • Uppdaterat: 2013-03-07 14:47
Raphael

Clio kombi är inte officiellt lanserad i Sverige än, den har inte haft sin premiär här. Den finns att beställa. Den officiella information från Renault Nordic är "introduceras under våren". Tekniskt sett är det fortfarande vinter i Sverige. Räkna med att kombin får officiell svensk premiär i april, och då kommer Renault också börja annonsera modellen vilket de inte gör nu.

#a • Uppdaterat: 2013-03-08 08:36
däckoscar

Att karln bara orkar hålla på..............

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.