Nästa artikel
475 000 för Saab 9-5 SportCombi
Nyheter

475 000 för Saab 9-5 SportCombi

Publicerad 18 december 2012 (uppdaterad 19 december 2012)
En Saab 9-5 SportCombi som inte får köras i Sverige såldes för 475 000 kronor när bolagets konkursförvaltare höll auktion.

I slutet av november utlyste bolagets konkursförvaltare en auktion där 68 av Saab Automobiles sist tillverkade bilar skulle säljas, bland annat 18 exemplar av kombin 9-5 SportCombi som aldrig hann lanseras innan Saabs konkurs.

När auktionen avslutades i helgen lockade ett av dessa exemplar till det högsta budet: 475 000 kronor. För de pengarna fick köparen en fyrhjulsdriven version med fyrcylindrig dieselmotor på 190 hästar. Bilen må ha ett högt samlarvärde – men den får inte köras i svensk trafik eftersom den inte blivit typgodkänd.

Näst dyrast blev första exemplaret av jubileumsmodellen Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition. Bilen ropades hem för 410 000 kronor. Tidigare Saabchefen Victor Mullers tjänstebil, en fullt utrustad 9-5 Aero Turbo6, gick för 350 000 kronor.

Totalt drog auktionen in över 12 miljoner kronor, pengar som går tillbaka till Saabs konkursbo. Här följer prisuppgifter för alla sålda bilar:

1. Saab 9-5 2.0 TTiD4 XWD SportCombi Aero 2012: 475 000 kr
2. Saab 9-3 1.9 TTID Aero Cabriolet 2012: 410 000 kr
3. Saab 9-5 2.0 TTiD4 SportCombi Aero 2012: 400 000 kr
4. Saab 9-3 2.0T BioPower Aero Cabriolet 2012: 395 000 kr
5. Saab 9-5 Turbo6 XWD SportCombi Aero 2012: 360 000 kr
6. Saab 9-5 2.0 Turbo4 XWD SportCombi Aero 2012: 360 000 kr
7. Saab 9-5 2.0 TTiD4 XWD SportCombi Vector 2012: 351 000 kr
8. Saab 9-5 Turbo6 XWD SportSedan Aero 2011 (Victor Mullers): 350 000 kr
9. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 332 000 kr
10. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 314 000 kr
11. Saab 9-5 2.0 TTiD4 XWD SportCombi Aero 2012: 310 500 kr
12. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 310 000 kr
13. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 305 500 kr
14. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 305 000 kr
15. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 302 000 kr
16. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 301 500 kr
17. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 301 500 kr
18. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 87 000 kr
19. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportSedan Vector (sista Saaben) 2011: 280 500 kr
20. Saab 9-4X 3.0 V6 XWD Premium 2012: 279 500 kr
21. Saab 9-5 2.0 TTiD4 SportCombi Vector 2012: 274 500 kr
22. Saab 9-5 1.6 Turbo4 SportSedan 2011: 270 000 kr
23. Saab 9-5 2.0 TTiD4 SportCombi Linear 2012: 268 500 kr
24. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportCombi Aero 2012: 268 500 kr
25. Saab 9-5 2.0 Turbo4 XWD SportCombi Aero 2012: 265 000 kr
26. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportSedan Vector 2011: 260 500 kr
27. Saab 9-5 2.0 Turbo4 SportCombi Aero 2012: 260 000 kr
28. Saab 9-3 2.0T BioPower Aero Griffin SportCombi 2012: 257 000 kr
29. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportSedan Vector 2011: 250 000 kr
30. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportCombi Vector 2012: 250 000 kr
31. Saab 9-5 Turbo6 XWD SportSedan Aero 2012: 245 000 kr
32. Saab 9-5 Turbo6 XWD SportSedan Aero 2012: 242 500 kr
33. Saab 9-5 2.0 Turbo4 SportCombi Linear 2012: 240 000 kr
34. Saab 9-5 1.6 Turbo4 SportSedan 2011: 223 000 kr
35. Saab 9-5 1.6 Turbo4 SportCombi Linear 2012: 217 500 kr
36. Saab 9-5 2.0 TTiD4 SportSedan Aero 2012: 216 500 kr
37. Saab 9-5 2.0 Turbo4 SportCombi Aero 2012: 208 500 kr
38. Saab 9-5 1.6 Turbo4 SportCombi Vector 2012: 184 771 kr
39. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportSedan 2011: 180 000 kr
40. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportSedan Aero 2012: 175 000 kr
41. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportSedan Aero 2012: 173 000 kr
42. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportCombi Linear 2012: 167 500 kr
43. Saab 9-5 2.0 Turbo4 SportSedan 2012: 166 000 kr
44. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportSedan Vector 2012: 146 500 kr
45. Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower SportSedan Vector 2012: 141 500 kr

Totalt: 12 281 271 kr

Diskutera: Vad tycker du om auktionspriserna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-18 10:37
Leif Larsson (ej verifierad)

Skulle vara kul att veta från vilket land köparna kom ifrån, eller var det bara svenskar som köpte?
Att betala 475 000 kronor för en bil man inte får köra med, tycker jag är dumt.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-18 10:53
saabnisse

Nej det som är dumt är att påstå att man inte får köra med den.
Det är lika dumt som att påstå att Sverige är det enda land som använder bilar.
Det finns mängder av länder som inte bryr sig om några typintyg, det finns länder även inom EU där det går utmärkt att åka omkring med den här.

Några av dessa bilar kommer säkert att hamna på ett museum som vi får hoppas är öppet, det värsta är de som hamnar i malpåse, det är nästan som att de skulle bli skrotade.
Men de allra flesta kommer att användas på ett eller annat sätt.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-18 11:09
Leif Larsson (ej verifierad)

Då är det oriktigheter i artikeln.
Den(artikeln) håller sig tydligen i den lilla ankdamm som Sverige är.
Om bilen nu får köras i andra länder, så kan den tydligen inte köras i Sverige.
Var det någon som gjorde något "klipp" på auktionen?

#4 • Uppdaterat: 2012-12-18 11:34
saabnisse

Den som författat artikeln utgår förmodligen från att alla bilar stannar i Sverige eller kommer att användas av laglydiga medborgare i lika lagliga länder.
Så är det inte i verkligheten.
Och naturligtvis har det gjorts fynd, många av bilarna gick ju relativt billigt och många är ju dessutom möjliga att få inregistrerade här i Sverige.
Men flertalet skingras säkert utomlands, tyvärr.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-18 11:48
Leif Larsson (ej verifierad)

Tack för responsen @saabnisse.
( kanske moderatorernas ansvarsområde skall utökas till att modifiera i artiklarna!)

#6 • Uppdaterat: 2012-12-18 11:49
Mistro

141500kr för en ny 9-5 får nog anses som ett klipp ...
( eller t.e.x 87.000kr för en 9-4x ? )
350.000kr för t.e.x Mullers bil får ju mer anses som märkligt ....

#7 • Uppdaterat: 2012-12-18 12:04
saabnisse

Jag tror inte att författaren på något vis vill antyda att det skulle förekomma olagligheter, därför kan man nog inte heller påstå att artikeln är felaktig.

Men ett faktum är att ett tjugotal av dessa bilar inte uppnått reservationspriset och därför förblev osålda.
Det skulle vara intressant att få reda på vad som händer med dessa.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-18 12:46
Fredrik Diits Vikström

Saabnisse:
I det här fallet missade jag helt enkelt att påpeka att registreringsförbudet gäller Sverige. Tack för påpekandet, nu har jag till att det är just i Sverige bilarna som inte typgodkänts inte får köras.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.