Nästa artikel
Bilfrågan: Ger slätare asfalt lägre förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ger slätare asfalt lägre förbrukning?

Publicerad 12 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"Min teori är att den asfalt som används i Sverige påverkar förbrukningen negativt. Kan det stämma?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Volvo XC60 D5 -10 som enligt min mening har en allt för hög förbrukning (8,6 liter/100 km vid övervägande landsvägskörning). Nu tog vi bilen på semester i Europa och lyckades under hela semestern hålla nere förbrukningen till cirka 7,4 liter/100km när bilen var fullastad. Detta är cirka nio procent över deklarerad förbrukning och acceptabelt.

Min teori till avvikande värden är att den asfalt som används i Sverige påverkar förbrukningen negativt.

Kan Vi Bilägare testa detta genom att genomföra likartade biltester i ett land där annan typ av asfalt används i vägbeläggningen och därigenom påvisa att investering i bättre beläggning på våra vägar även ger minskad miljöpåverkan?

SVAR:
Att köra en bil med nästan två tons tjänstevikt, 4WD, automatlåda och en 215 hästkrafters motor på den förbrukning du uppger är riktigt bra och var en omöjlighet för inte alltför många år sedan.

EU:s körcykel är en laboratoriekörning och kan aldrig jämföras med verklig användning av en bil. Att du får ett lägre värde vid semesterkörning beror i allmänhet på ett annat körsätt, färre kallstarter och annat bränsle. Den slätare asfalten i länder som saknar dubbdäck kan också spela in men detta är ett outforskat område.

Om svensk vägbeläggning anses höja trafiksäkerheten är det nog risk för att miljöaspekterna kommer i andra hand.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-12 11:51
Laker

Förvånar mig att ingen tar upp dilemmat med dubbdäck som orsakar sliten asfalt (och spårbildning/vattenplaning. För visst är det dubbarnas slitage som gör att asfalten känns grov och låter illa.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-12 12:26
Mistro

Har också upplevt att bränsleförbrukningen är klart lägre då man kör utanför Sveriges gränser trots att hastigheten varit klart högre. ( denna högre hastighet borde ju ta ut kallstarter m.m? )

En parantes dock men nog har den aktuella bilen 205Hk och inte 215Hk ?
Viktigare då är att även förbrukningen skiljer bilarna åt på så vis att den starkare och nyare versionen även är snålare. ( 0.68l/m mot 0.75l/m )
Har bilen då rullat på 0.74l/m så ligger man alltså under den deklarerade siffran på blandad körning för en Xc60 D5-10.

#a • Uppdaterat: 2012-11-12 12:29
JorgenE

Svar till Laker..
"För visst är det dubbarnas slitage som gör att asfalten känns grov och låter illa."

-Nej. Det är inte en definitiv anledning som du vill göra gällande. Det kan vara en bidragande orsak men inte anledningen till grundproblemet.
Om man ser på färsk nylagd asfalt utanför storstadsområdena, d.v.s. i 90% av landet så är det väldigt grov "lägsta-budget"-asfalt de kletar dit.
I många fall tar de inte ens bort stenbumlingar, utan asfalterar bara över dom, med följd att hela rasket måste brytas upp igen efter ett par år...