Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken olja till Volvo V50?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken olja till Volvo V50?

Publicerad 17 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
"Kan jag använda den här oljan till min Volvo V50 flexifuel? Om inte, vilken typ av olja ska jag ha?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V50 1,8 flexifuel -07. Undrar om jag kan använda denna motorolja i den: ”Helix Ultra 5W/40”? Om inte, vilken typ av olja ska jag ha?


Chris

SVAR:
Du kan säkert använda den oljan men det är inte vad Volvo rekommenderar. Om du vill uppnå bästa prestanda och lägsta förbrukning bör du använda en olja som uppfyller kraven Ford WSS M2C913-C och/eller ACEA A5. Detta kan du läsa om i bilens instruktionsbok.

Exempel på godkända oljor är OKQ8 Formula Techno SE 5W-30, Shell Helix Ultra AF 5W-30 och Castrol Magnatec 5W-30. Tänk på att oljan ska bytas med kortare intervall om motorn körs på E85.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-17 09:16
Hanzzon

Vi använder Castrols helsyntetiska Edge (hette tidigare SLX) 0W-30 A5/B5 på jobbet som rekomenderas av Volvo.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-17 09:27
Sniffit

I Sverige så är det rekomenderat att använda 0W-30 olja, då med fördel Castrols så som Hanzzon skriver då den rekomenderas av volvo och är den olja som används vid volvos märkesverkstäder.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-19 09:39
saabnisse

Jag har alltid förundrats över frågor av den här typen.
Kan man inte läsa instruktionsboken och förstå vad det står där om oljerekommendationer, hur sjutton ska man då förstå svaret här?

Men jag vet att det finns sådana människor.
Jag har en bekant som köpte en V70 och som funderade i flera månader på hur han skulle få igång värmaren tills en kompis frågade vad som stod i instruktionsboken och vips, redan morgonen efter kunde han sätta sig i en varm bil.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-21 20:29
snabb95

För Volvo V70, V50 med flera Volvo modeller, både bensin och diesel är rekommendationen fram till 2005 en olja enligt ACEA A3/B4.
Efter 2005 rekommenderas ACEA A5/B5 av bränslebesparingsskäl.
Den senare oljan är väldigt tunn och hamnar därför i viskositetsområde SAE 0W-30.

Själv föredrar jag en tjockare olja som därmed smörjer bättre och dessutom är betydligt billigare. En tjockare olja gör också att oljeförbrukningen blir lägre vilket är gynnsamt för partikelfiltret när det gäller en bil med dieselmotor.

ACEA A5/B5 specifikationen tillåter även en högre askhalt vilket är ogynnsamt för partikelfiltret. Se högsta tillåtna Sulfataskhalt enligt ACEA specifikationen nedan.

ACEA A1/B1 ≤ 1,3 % askhalt
ACEA A3/B3 ≤ 1,5 % askhalt
ACEA A3/B4 ≤ 1,6 % askhalt
ACEA A5/B5 ≤ 1,6 % askhalt
Tilläggsbeteckning
ACEA C1 och C4 ≤ 0,5 % askhalt
ACEA C2 och C3 ≤ 0,8 % askhalt

Till V70 2,4 diesel använder jag Texacos Havoline Ultra SAE 5W-40, ACEA A3/B4, ACEA C3 som därmed tillåter bara hälften så hög askhalt och som har viskositet 84 cSt vid 40 grader C och 14 cSt vid 100 grader C. Priset på den oljan är 52,20 kr/liter + moms på 5 liters dunk.

Till V70 140 och SAAB 9-3 2,0T använder jag Texacos Havoline Extra SAE 10W-40, ACEA A3/B4, med en Sulfataskhalt på 0,9 % och viskositet 100 cSt vid 40 grader C och 14,6 cSt vid 100 grader C. Priset på den oljan är 36,20 kr/liter + moms på 20 liters dunk.

En ACEA A5/B5 kostar nära 100 kr/liter + moms. T.ex. Q8 Formula Ultra SAE 0W-30 eller Havoline Syntet 506.01 SAE 0W-30. Dessa oljor har en viskositet på c:a 54 cSt vid 40 C och 9,6 cSt vid 100 grader C. Det är tveksamt om en ev. lägre bränsleförbrukning betalar merpriset för den tunnare oljan.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-22 20:35
Hanzzon

Snabb95, 0W-30 oljan som Volvo rekomenderar ger betydligt bättre samt snabbare smörjning vid kallstart än tex en 10W-30 olja som då är som sirap i jämförelse, och som bekant slits en motor till överlägset största delen vid just kallstart dvs innan den nått arbetstemperatur, vid uppvärmd motor smörjer en 0W30 olja lika bra som en 10W-30 olja, förutom det så får man även en bränslebesparing med en tunnare olja som ger ett lägre motstånd i hela motorn speciellt då motorn är byggd för detta så Volvos rekomendationer är alltså väldigt vettiga speciellt i ett land som Sverige med kallt klimat då vi dessutom vet att de flesta resor görs under en mil åt gången.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-24 22:03
snabb95

Hanzzon @ Jag använder inte SAE 10W-40 i Dieseln från 2007 i stället för den av Volvo numera rekomenderade 0W-30. Utan SAE 5W-40 som Volvo rekommenderade före 2005 och som skiljer mycket lite i Viskositet efterson 0W-30 alltid ligger i övre delen av spannet på viskositetsområdet meden en 5W-30 som Bengt Dieden rekommenderar ofta ligger i undre delen av spannet.

Sedan har det stor betydelse var i Sverige man bor och att vintrarna numera inte är så kalla. Att 10W-30 är som sirap är en stark överdrift. Då skall det vara kallt som i Sibirien. Men att använda 15W-40 året runt som några gör är inget jag skulle rekommendera.

På V70 140 från 2001 är det inget problem att använda 10W-40 eftersom jag året runt före start använder bensinvärmaren och att jag riktat avgasröret mot oljetråget som därmed blir riktigt varmt. Sedan oljan uppnått drifts temperatur smörjer en olja med högre viskositetsklass alltid bättre eftersom även denna då är nästan lika tunn som vatten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.