Nästa artikel
Med bilen genom övergivna Sverige
Resor

Med bilen genom övergivna Sverige

Publicerad 29 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Slott, museer och djurparker har fått konkurrens. En ny grupp av turister söker sig hellre till ruiner och övergivna fabriker. Den bäste vägvisaren till det okända Sverige heter Jan Jörnmark.

Det övergivna Sverige kan vara svårt att hitta till. Först på senare år har det kommit böcker som beskriver de märkliga resmål som ibland  ligger vid vägs ände långt in i skogen. Där, vid okörda småvägar, i nedlagda brukssamhällen och igenbommade industrisamhällen, kan man fortfarande hitta intressanta byggnader. Bortglömda, fula och slitna, men ofta imponerande.

Förfallet är alltid närvarande och det finns sällan något hopp om att byggnaderna ska räddas. Men så länge de står kvar är de ett utflyktsmål för alla ruinturister.

Riksantikvarietämbetet bryr sig sällan om nedlagda industrier i glesbygderna och under ekonomiska krisår finns inte några pengar att renovera eller återanvända.

Inte ens Jan Jörnmark anser att man måste spara alla gamla hus. Han tycker tvärtom att det är naturligt att gamla fabriker, stängda motell och plomberade bensinmackar  tillåts att förfalla och så småningom rivas. Samtidigt är han en av dem i Sverige som tidigast såg skönheten i förfallet. Titta på hans bilder i det här reportaget. Visst är det lätt att se det vackra och storslagna i en igenbommad pappersindustri, en övergiven personalmatsal eller en tömd växellådefabrik.

Jan Jörnmark bilar årligen tusentals mil i Sverig för att besöka intressanta miljöer. Ibland ensam och ibland tillsammans med likasinnade. Det finns idag åtskilliga ”urbana utforskare” i Sverige och eftersom det inte är en helt ofarlig verksamhet kan det vara bra att ha några kompisar som sällskap om det skulle hända något.

En gång föll Jan av en båt under ett reportage i Polen. Ena armen gick ur led men han lyckades ta sig upp på land. Därifrån körde han bilen med vänster hand medan hans kollega skötte växelspaken. Nu hade han valet att ”fixa till” armen eller missa ett unikt fototillfälle på Lech Walesas gamla varv i Gdansk. Lösningen blev Internet där han hittade ett råd om hur man på egen hand reparerar en arm som gått ur led. Det fungerade men fotograferingen fick göras vid nästa besök.

Jan Jörnmark är noggrann när det gäller att skilja på dokumentation av intressanta miljöer och det han kallar ”den ungdomliga varianten av urban utforskning”.

– Unga män är ofta större risktagare. Därför borde nog inte tonåringar hålla på med sånt här. Det är väldigt kul men också farligt. Ibland.

Ansvarsfulla utforskare bryter inte upp lås eller går in på förbjudna områden och Jörnmark har på sin hemsida valt att inte avslöja namn eller vägbeskrivningar till platser som kan vara farliga.

Redan 2004 började Jan Jörnmark intressera sig för gamla, slitna och övergivna  miljöer. Under en weekendresa med bil i Värmland upptäckte han en övergiven folkpark och en kraftverksdamm som inte längre användes. Ingen hade dittills dokumenterat övergivna platser i Sverige.

Utomlands fanns det däremot intressanta hemsidor med massor av bilder. Jan Jörnmark nämner den belgiske flygaren Henk van Renseberger som skapade Abandoned Places. Det är en vacker hemsida med många bilder men frågan är om inte Jörnmarks egen sida Övergivna Platser är ännu intressantare. Den innehåller massor av bilder från Sverige men också från resten av Europa och USA.

Under de första åren letade Jan Jörnmark miljöer tillsammans med andra utforskare. Han var med och startade hemsidan 28 dagarsenare.se och så småningom började folk höra av sig och tipsa om intressanta byggnader. På den egna hemsidan lägger han kontinuerligt upp nya bilder på intressanta miljöer.

Det kan vara bilder från den senaste USA-resan eller en dokumentation av den numera rivna restaurang Lindgården i Stockholm. Bilderna visar ofta hur industrikris och globaliseringen har härjat och lämnat efter sig osorterade kvarlevor som kan vara 10, 20 eller 50 år gamla.

Som fotograf har Jan Jörnmark ett öga för detaljer och miljöer som har en historia att berätta. Det kan vara en dammig skrivmaskin, en blekt matsedel eller några rostiga vajrar. Väldigt övergivet och väldigt vackert.

Det verkar finnas åtminstone två varianter av ruinturism. Dels de historieintresserade utforskarna som vill berätta en historia, dels ungdomar som tycker att det är tufft och spännande att ge sig ner i mörka kommunala tunnlar.

Med sin akademiska bakgrund tillhör Jan Jörnmark den första kategorin. De bevarade husen berättar saker om den svenska efterkrigstiden, om rekordåren, globaliseringen och den ekonomiska världskrisen. I sina böcker Övergivna platser I och II samt i  förra årets bok Avgrunden förklarar han i om varför det gick såhär.

– Kanske ligger det någon sorts ironi att samma digitalisering som gjorde slut på många miljöer också har gjort det möjligt att leta upp så många bilder av den här typen av miljöer. Digitala databaser, bland andra min egen, har gjort det möjligt att hitta husens historia på några sekunder.

Från ungdomen i Göteborg minns han de övergivna textilfabrikerna i Gamlestaden och stadens varvsindustrier som sjöng på sista versen.

– Fast på den tiden hade ingen kunnat skriva en bok om det. Det fanns så många ödehus att ingen var speciellt intresserad.

Så småningom skrev Jan Jörnmark en doktorsavhandling om den europeiska kol- och stålindustrin. På en tågresa i belgiska Vallonien såg han resterna av landets stålindustri och hemma i Sverige förstod han att det nästan såg likadant ut här. I industrisamhällen som Filipstad, Hagfors och Lesjöfors fanns också ståtliga fabriksbyggnader som stod tomma och bara vittrade sönder.

– När jag hittade dessa miljöer på hemmaplan blev jag faktiskt överraskad. Vi svenskar trodde ju att det var så städat här. Det var en ny dimension i tillvaron både för mig och andra utforskare.

Jan Jörnmark är så etablerad att han ibland blir inbjuden att dokumentera miljöer som kanske kommer att rivas. När Vi Bilägare intervjuar har han just besökt och fotograferat en svensk jätteanläggning som kanske kommer att rivas.

Han beskriver den märkliga interiören där det på sina ställen ser ut som om arbetarna bara har hängt upp sina arbetskläder och lämnat byggnaden. Den miljön som ”är något alldeles extra” kommer säkert med i en kommande bok och vi lovar att till dess inte avslöja var den ligger.

De övergivna miljöerna lockar faktiskt fler än fotografer. Jan Jörnmark  menar  att det finns cirka tio ”subkulturer” som använder miljöerna i hemlighet. Förutom de urbana utforskarna bland andra rollspelare, äventyrsidrottare, paintbollspelare och graffitimålare.

Numera är Jan Jörnmark inte ensam om att dokumentera övergivna miljöer. Det finns många fotoböcker och ett stort antal hemsidor som visar upp det sköna förfallet från hela Sverige. Den som granskar utbudet kommer att hitta många miljöer i de gamla bruksorterna i Bergslagen. Här drabbades bland annat gruvindustrin extra hårt under 70-talet.

Vi som tittar på bilderna kan ändå fascineras av skönheten i en graffitimålad industrimiljö som håller på att förfalla. Och när den rivs så finns åtminstone bilderna kvar, tack vare Jan Jörnmark och hans kollegor.

Övergivna Sverige:

» Ämnet diskuteras numera på många forum och de senaste åren har det kommit gott om böcker i ämnet. Jan Jörnmarks senaste bok, Avgrunden (Tangent Förlag) innehåller både bilder från Sverige och resten av världen. Jan har tagit hälften av bilderna och Annika von Hausswolff resten.

– På hemsidan www.jornmark.se kan man se många bilder av intressanta miljöer i Sverige och utomlands. Registrerade medlemmar tillåts se alla bilder.

– Även på sidan www.28dagarsenare.se går det att registrera sig och få tillgång till nyheter om gamla lokstallar och övergivna bensinstationer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-29 12:25
Eric H

Tyvärr, då vi lever i Det Nya Sverige så börjar vandalerna komma så snart dessa unika platser blir mer allmänt kända...

#2 • Uppdaterat: 2012-03-30 13:29
trasten

Är inte han i riksdagen redan?

#3 • Uppdaterat: 2012-03-31 13:03
Allan Hansson (ej verifierad)

UNO ÄR BÄSSSST!!!!!!!!!!! 21 CM!!!!!!!!!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.