Nästa artikel
Ford B-Max – nya detaljer officiella
Nyheter

Ford B-Max – nya detaljer officiella

Publicerad 9 februari 2012 (uppdaterad 13 februari 2012)
Ford har nu avslöjat detaljer för motorerna som finns i nya B-Max och uppger att modellen är snålare än konkurrenterna.

Ford avslöjade de första bilderna och detaljerna för nya B-Max för en dryg vecka sedan. Nu har även detaljer om motorer och effekt på familjefraktaren, som presenteras på bilsalongen i Genève i början av mars, offentliggjorts.

Ford är allt annat än blygsamma när det gäller B-Max förbrukning och koldioxidutsläpp. Enligt tillverkaren blir nämligen modellen snålast och miljövänligast i klassen.

En TDI-diesel på 1,6 liter ger 94 hästkrafter och gör åt 4,0 liter bränsle per 100 kilometer, vilket ger utsläpp på 114 gram/km. Därutöver finns en 1,0-liters EcoBoost-bensinare som ger 118 hästar och gör åt 4,9 l/100 km, vilket ger utsläpp på 114 g/km.

Motorerna är även utrustade med bränslesparande teknik som start/stop och ett system som laddar batteriet under delarna av körningen som är mest ekonomiska.

Diskutera: Vad tycker du om Ford B-Max?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-09 15:29
Mistro

Ni får ändra på förbruknings-siffrorna för Bensinversionen!

#2 • Uppdaterat: 2012-02-09 15:44
Simon no1

Snygg och läcker, frågan är om de åtgärdat sina rostproblem.....

#3 • Uppdaterat: 2012-02-09 18:52
Pender

Skulle nog vara 1,9 l/10 km. En nolla hit eller dit är inget att hänga läpp för. (Och i dagens Sverige är korrekturläsare bortrationaliserade. Sen länge. Och i t.ex. SR blandar dom ofta ihop miljarder och miljoner.)

#4 • Uppdaterat: 2012-02-09 19:13
Thommys

3,9 l/100km med tanke på 114 g/km.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-10 00:04
Swenssons

Oj!
Vilken snygg bil och med bränsleförbrukning som får "moderna" hybridbilar att verkligen kännas gammelmodiga!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-10 09:31
Swenssons

Bara för att många kör ner i hybridträsket betyder välan inte att det e bra för det eller? Denna bilen e bra, snygg och bränslesnål utan onödig hybridtjafs som både e dyr, tung och som Ford nu visar dessutom totalt onödig! Även start / stopp e onödig eftersom det "bara" funkar i stan å inte i vanlig körning. Hur ofta står man i stan vid rödljus under en bilslivslängd? Nä, fram för snåla motorer istället med biobränslen, gas, etanol och vätgas så småningom och i framtiden ännu bättre biobränslen och ännu snålare motorer osv. Hybrid va bra då de flesta motorer va törstiga men nu blir de alltmer effektiva å då försvinner hybridmotorerna. Att sen allamöjliga bilmärken säljer hybrider gör inte saken bättre för det! Jag kommer aldrig att köpa en gammeldax hybrid oavsett bilmärke!

#7 • Uppdaterat: 2012-02-10 10:18
mcregor (ej verifierad)

Jag kan se en fördel med hybrider och det är att undvika att köra förbränningsmotorn vid accelerationer - t ex från ljussignaler. Har man en bra färddator så framgår det rätt klart vilka trafiksituationer som drar mycket bränsle - och då talar jag verkligen om mycket. Kan man kapa dessa toppar m h a en elmotor så ser jag klara fördelar med detta. Sen är ju frågan hur mycket dessa besparingar får kosta men med högre volymer torde merkostnaden minska. Och bara en diesel är ju dyrare än en bensinare så kanske behöver inte merkostnaden bli alltför hög framledes om man fortsätter med kombinationen bensinmotor (eller E85)/elmotor.
Sen vill jag nog också reservera mig lite för Swenssons sågning av start/stopp-funktionen. Kör man mycket stadskörning så är jag numera (inte tidigare kan sägas) rätt övertygad om att den gör sitt till för att minska bränsleförbrukningen. Som jag sa tidigare - en bra färddator avslöjar mycket som man kanske inte tänkt på tidigare. Tomgångskörning är en av dessa "fällor" som ökar snittförbrukningen i onödan. Inte mycket men många bäckar små...

#8 • Uppdaterat: 2012-02-10 10:26
Simon no1

@ Swenssons, det är gammalmodigt med en dieselmotor som släpper ut cancerframkallande partiklar..... Hybridteknik har inte funits speciellt länge och är alltså modern teknik, tillbaks till skolbänken med dig.....:)

#9 • Uppdaterat: 2012-02-10 10:27
Kevin Carlsson

4,9 l/100 km skulle det vara för bensinaren. Det är ändrat nu, tack för alla påpekanden!

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#a • Uppdaterat: 2012-02-12 16:29
saabnisse

Men en bensinmotor som klarar sig med 4,9l/100km måste vara ett bra alternativ, kanske betydligt mer kostnadseffektivt än en diesel eller en hybrid.
Sedan beror det ju också på om den kommer med automatlåda eller om det bara är en gammalmodig manuellt växlad bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.