Nästa artikel
Subvention säljer inte elbilar
Nyheter

Subvention säljer inte elbilar

Publicerad 30 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hur stora subventioner som ges av staten har ingen betydelse för hur många elbilar som säljs i ett land, visar en ny undersökning.

Jato Dynamics har undersökt om det finns något samband mellan statliga subventioner och hur många elbilar som säljs i europeiska länder. Resultatet visar att subventionerna troligtvis inte spelar någon roll. Samtidigt såldes 5 222 elbilar, 0,07 av den totala bilförsäljningen, i europa under 2011, vilket är en stor ökning mot 507 bilar samma period förra året.

I Tyskland såldes 1 020 elbilar under första halvan av 2011, vilket motsvarar 0,06 procent av den sammanlagda bilförsäljningen i landet. Detta trots att subventionen på elbilar i Tyskland bara är 380 euro. Jämförelsevis har Belgiens elbilar en andel på 0,03 procent av den totala bilmarknaden, totalt 85 sålda bilar, trots subventioner på 10 907 euro.

111 sålda elbilar i Sverige
Undantaget är Norge och Danmark, som har överlägset högst subventioner, 17 524 respektive 20 588 euro. Där har också elbilarna överlägset flest marknadsandelar, 1,23 respektive 0,32 procent.

I övrigt verkar siffrorna dock slumpmässigt utspridda. Jato drar därför slutsatsen att subventioner inte spelar lika stor roll som andra faktorer som påverkar elbilsförsäljningen, till exempel infrastruktur och hur många som bor i städer.

I Sverige såldes 111 elbilar under första halvan av 2011, vilket motsvarar 0,06 marknadsandelar. Samma period förra året såldes en enda elbil.

Diskutera: Kan statliga subventioner avgöra vilken bil man köper?

Fakta

Elbilsförsäljning



Land – antal sålda elbilar – marknadsandelar (procent) – subvention (euro)



Tyskland: 1 020 - 0,06 – 380

Frankrike: 953 – 0,08 – 5 000

Norge: 850 – 1,23 – 17 524

Storbritannien: 599 – 0,06 – 6 400

Österrike: 347 – 0,18 – 2 571

Danmark: 283 – 0,32 – 20 588

Nederländerna: 269 – 0,08 – 4 936

Spanien: 122 – 0,03 – 6 500

Sverige: 111 – 0,06 – 470

Italien: 103 – 0,01 – 1 200

Portugal: 93 – 0,10 – 9 442

Belgien: 85 – 0,03 – 10 907

Tjeckien: 43 – 0,05 – 271

Irland: 36 – 0,05 – 5 000

Rumänien: 2 – 0,00 – 3700

Schweiz: 239 – 0,15 – 0



Källa: Jato. Undersökningen bygger på den maximala subventionen för varje land och räknar ej tjänstebilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2011-10-03 20:54
Gunnar Gustafsson (ej verifierad)

Vi får plats några fler i Sverige utan att det charmiga med landet förstörs helt.

Men Lööf (c) vill att vi ska vara 40 miljoner. (Och då främst där alla redan bor och inte i norrland.)

Då måste vi köra elbilar och tillverka egen el genom att sitta och veva på generatorn.

#6 • Uppdaterat: 2011-10-03 22:39
Pulu (ej verifierad)

Hahaa den var kul :))
Men det skulle aldrig fungera för det blir så svårt att prata i mobilen när man samtidigt ska sitta och veva som tusingen....

#7 • Uppdaterat: 2011-10-04 01:38
Roger Skagerström

Haha man kanske kunde sätta veven där fönsterveven satt. Då kan man styra med knät, växla med höger hand, veva med vänster och ha telefon på axeln! Men då blir det ingen vev-hybrid av Sandero för den har ju fönsterveven kvar. Dubbla dörrvevar kanske?