Nästa artikel
Bilfrågan: Lägre energihalt i dagens bensin?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lägre energihalt i dagens bensin?

Publicerad 12 maj 2011 (uppdaterad 12 maj 2011)
"Har fått höra att bensinens energihalt har halverats sedan sjuttiotalet. Ligger det någon sanning i detta?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
En undran över att bilar drar mindre men ändå inte kommer så långt. Har fått höra på omvägar att bensinens energihalt (inte oktan) har halverats sedan sjuttiotalet och idag är ungefär hälften av bensinen, utblandat med andra ersättningsmedel för smörjning etc.

Alla minns väl OKQ8 (som tillsätter alkohol). Ligger det någon sanning i detta? I så fall borde alla bilägare i Sverige få tillbaka på bensinskatten.

Morgan Larsson

SVAR:
Bensinens densitet (energiinnehåll) har inte förändrats på många år och de förändringar som blev på bensinen vid blyets borttagande på slutet av 80-talet innebar mycket små densitetsskillnader. Att alla bensinleverantörer sedan ett antal år tillbaka häller i fem procent etanol har förändrat energiinnehållet lite grann.

En teoretisk beräkning av detta är följande: etanol har 1/3 (33 procent) mindre energivärde än bensin. Ingår med fem procent i bensinen och då är det 33 procent av fem procent vilket är 1,65 procent. Men samtidigt ger etanol en fördel för förbränningen och motorn reagerar snabbare vilket gör att man kanske inte trycker på gasen lika djupt eller lika länge.

Om bilen drar mindre och tankens storlek är densamma, då kommer man längre. Bilar idag drar mycket mindre men det intecknas hela tiden av att motorerna görs starkare och vikten ökar. Ta Sveriges mest sålda bil på 60-talet, Amazonen, som hade 75 hk och drog 0,9 l/mil Dagens Volvo V70 med bensinmotor har 180 hk och drar 0,8 l/ mil.

Om denna bil istället hade haft en modern bensinmotor på 75 hk då hade man kunnat tala om sänkt förbrukning. Din fråga om vad bensinskatten har med energivärdet att göra förstår vi inte riktigt.

Per-Martin Roos, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-12 13:25
hakli

Bäste Per-Martin Roos, OKQ8
Din trovärdighet som bränsle-auktoritet flagnar.
Använd inte densitet (kg/m3) som värde på energiinnehåll. Med din definitionså höjs energiinnehållet väsentligt med inblandning av vatten.Ange istället energiinnehållet i kJ/kg eller ännu bättre kWh/ liter.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:48
Bortom

Det är sant att dagens bensin har mindre energiinnehåll än förr. Åk bara en sväng på kontinenten och se att er bil drar märkbart mindre. Fast inte hälften... utan möjligen 5-10%.
Ty oktantalet (mostånd mot självantändning) är en sak, hur man uppnår det med att blanda olika kolväten är en annan. En del av dagens bensin är framställt med sönderdelning av tyngre molekyler och dessa stjälpningsprodukter (kortare molekyler) har lägre energiinnehåll. Jag vet av erfarenhet att på amerikansk bensin kommer man längre än på svensk... trots att den amerikanska kan ha ett så lågt oktantal som 86,5 (!; finns på högt belägna sationer i Klippiga Bergen), men vanligtvis ligger det på 89-91.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.