Nästa artikel
Brabus SV12 R Biturbo 800 – dröm för stressade direktörer
Nyheter

Brabus SV12 R Biturbo 800 – dröm för stressade direktörer

Publicerad 29 oktober 2010 (uppdaterad 29 oktober 2010)
Tyska trimingsfirman Brabus har gett sig på Mercedes S-klass och, enligt egen utsago, skapat världens snabbaste och mest kraftfulla lyxsedan.

Beteckningen på den vässade Mercan är Brabus SV12 Biturbo 800. Med utgångspunkt från Mercedes S 600 har man jobbat upp den 12-cylindriga bensinmotorn till en effekt på hela 800 hästkrafter och ett vridmoment på lastbilsmässiga 1 420 newtonmeter.

Det räcker för att skicka iväg den stora limousinen från stillastående till 100 km/tim på 3,9 sekunder. 0–200 km/tim avverkas på 10,3 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 350 km/tim.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-29 15:40
Jägaren (ej verifierad)

Ytterligare ett bevis på vad som bl.a. kan inräknas i benämningen premium. Tyskkryssarna har oändliga muskler att plocka fram - eller låta andra plocka fram. Det finns de som tror att de är kungen i sina "customized" Volvo. Men icke, icke. Lådbilar är vad de är =)

#2 • Uppdaterat: 2010-10-29 15:44
Anssi Korvola (ej verifierad)

Fiii faaaaan! 350 knyck.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-29 19:12
Jägaren (ej verifierad)

Jaha, nu flyttar Jes fokus för vad som är premium till att vara något som sitter enbart i extrema muskelbilar från en sportbilstillverkare. Nu handlar allt plötsligt om kraft. Någon bredd för övrigt verkar det inte vara tal om. Möjligen att Jes missförstod mig när jag skrev om att tyskkryssarna har oändliga muskler att plocka fram - jag syftade INTE på hästkrafter utan på det ganska självklara att Mercedes som tillverkare har muskler (modeller, varianter, möjligheter...) att hela tiden ligga flera steg före konkurrenterna.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-29 19:40
sweeny (ej verifierad)

Klar vulgo-varning på den...

#5 • Uppdaterat: 2010-10-29 21:14
F Johnsson (ej verifierad)

Ganska snygg bil.

Men egentligen ganska dåligt optimerad motor i förhållande effekt/cyl/slagvolym och 0-100.
Japsen är mer duktiga på att plocka ur mer effekt på mindre motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=9dNI5jlCZ6U

#6 • Uppdaterat: 2010-10-30 11:45
Jägaren (ej verifierad)

F Johansson: I grund och botten är det fortfarande en "glidarbil" vi pratar om. När det gäller 0-100 bör du ha i åtanke vad bilen väger...

#7 • Uppdaterat: 2010-10-30 12:44
Mr Colt (ej verifierad)

En design som endast ryssar uppskattar.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-30 14:08
jarl s (ej verifierad)

bra med bus i en sån kärra.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-01 12:55
Flux (ej verifierad)

Sexy as hell, he he...

#a • Uppdaterat: 2010-11-01 15:28
danne (ej verifierad)

Vicken Dinosaur - kommer snart att dö ut - saknad av ingen........

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.