Nästa artikel
Lyx ska locka nya köpare
Nyheter

Lyx ska locka nya köpare

Publicerad 11 oktober 2010 (uppdaterad 11 oktober 2010)
Nu satsar husvagns- och husbilstillverkarna på lyx och design. Påkostade lösningar ska få nya målgrupper att slå till.

Trenden var tydlig på årets upplaga av mässan Elmia Husvagn Husbil. Även i de enklare modellprogrammen finns lyxiga detaljer. Och i det övre segmentet lockar flera tillverkare med paketlösningar där exempelvis exklusiva sängkläder och frotté med monogram ingår i köpet.

– Många som tidigare inte alls var intresserade av det mobila livet kommer till mässan för att kika, säger Jörgen Nyström, projektledare Elmia Husvagn Husbil. Man vill hitta alternativ till att bo på hotell då man är på resande fot.

Första helintegrerade husbilen i Sverige
Störst intresse på mässan fick de helintegrerade husbilarna. Inte minst Kabes nya Travel Master Integrated 780 LB, den första serieproducerade helintegrerade husbilen i Sverige.

Med en front som närmast liknar ett leende och en längd på 7,8 meter, lockade den många nyfikna.

Masken tillverkas i ett samarbete med Slovenienbaserade Adria medan själva husbilen byggs i småländska Tenhult. Bilen är fullutrustad och har året runt-standard. Prislappen ligger på nätta 1,4 miljoner kronor.

En annan trend i branschen är fordon för resande med specialintressen. Norrrlandsföretagen Polar och Umesläp presenterade sin nya husbil, Polar Multi 800, en alkovmodell med hästsläp. Redan mässans första dag såldes tre ekipage.

Försäljningen av husbilar har gått upp med 34 procent under årets åtta första månader jämfört med samma period 2009. Totalt beräknas branschen omsätta 4,5 miljarder  kronor i år,  vilket är en ökning med 20 procent.

Läs mer om husbilar och husvagnar hos Vi Bilägares systertidning Husbil & Husvagn.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.