Nästa artikel
VW-verkstans pris en chock
Betala 30 000 eller 1500 kr för samma fel

VW-verkstans pris en chock

Publicerad 5 oktober 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Kan man lita på den stora Volkswagen- verkstaden?
    Mats Pihlfalck, Lupo-ägare från Huddinge, gör det definitivt inte. Han lät bärga sin bil till VW-verkstaden i Sätra söder om Stockholm, och fick besked om att växellådan måste bytas till en kostnad av 29 750 kronor. Hos den lilla privata verkstaden Bilmäx i Trångsund fixades felet för 1 500 kronor.
    - Aldrig mer en VW-verkstad för min del, säger Mats Pihlfalck.
Mats Pihlfalck äger en VW Lupo DTI -01 med tiptroniclåda. I somras blev bilen plötsligt stillastående när han skulle köra hem efter ett kort stopp vid kiosken. Växlarna drog inte - och det var bara att kalla på bärgare.

VW-verkstaden i Sätra hade i semestertider inte möjlighet att omgående ta hand om bilen, men efter tre veckor gjordes en felsökning och det var då som Mats möttes av chockbeskedet att en utbyteslåda måste monteras in till en kostnad av 29 750 kronor.

Eftersom Lupon ändå var sex år gammal och inte omfattades av maskinskadeförsäkringen avstod Mats från att låta VW-verkstaden ta hand om bilen. I stället lät han på chans bärga bilen till den lilla lokala verkstaden Bilmäx i Trångsund. 

Det dröjde inte länge innan mekanikern Mirsad Menovic hade löst problemet.

- Växelvajern drog inte och jag justerade växelarmen och ställde in den för rätt lägen. Det tog inte mer än två timmar att fixa, berättar Mirsad Menovic.
Bilmäx har inte auktorisation för något speciellt märke.

- Men jag har tidigare jobbat med Volkswagen i Sarajevo och kan en hel del om just de här bilarna, menar han. Problemet med de stora verkstäderna i Sverige i dag är att de har montörer som hellre byter ut hela delar i stället för mekaniker som lagar. Och det blir ju katastrofalt för kunden.

Mats Pihlfalck blir både glad och upprörd när han kvitterar ut sin bil, till en kostnad av 1 500 kronor.

- Det här är naturligtvis ingenting som vi är stolta över, säger Hans Pettersson, övergripande servicechef för VW-verkstäderna i Stockholm. Ett individuellt misstag har begåtts på grund av att vi inte följt rutinerna.

- Det här ursäktar inte oss på något sätt, menar Hans Pettersson. Vi måste se över planeringen och bli ännu mer tydliga, inte minst när det gäller kostnadsförslag i den här storleksordningen. Men så mycket kan jag säga att vi hade aldrig fullföljt den här reparationen. Vi hade också sett att växelarmen varit ur funktion och kunnat ringa och meddela kunden en gladare nyhet.

Till saken hör också att bilen är privatimporterad och att den tidigare inte servats hos Svenska Volkswagens verkstäder.
- Vi gör ingen skillnad på kund och kund, försäkrar Hans Pettersson som nu låtit annullera fakturan för felsökningen på 750 kronor som plåster på såren.
Mats Pilfalck är inte imponerad.
- Nej! Jag var en hårsmån från att bli blåst på närmare 30 000 kronor. *

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2007-10-06 23:52
missnöjd (ej verifierad)

Gjorde en mindre mellanservice och bytte bromsar på min passat -03 och kom från Din Bil 9000 kr fattigare en navkapsel lättare och med en spik rakt igenom bakdäcket... När jag sedan påpekat att jag minsann lämnat in bilen med 4 navkapslar "hittar" man en navkapsel som måste vara min... så blev då en annan passat-ägare en navkapsel lättare. Inte imponerad. Nästa bil blir definitivt inte VW.

#9 • Uppdaterat: 2007-10-07 02:06
Nöjd kund!!! (ej verifierad)

Vilket jävla klagande på VW-verkstäderna! Blir så förbannad! Jag har det största förtroendet för Din bil, särskilt i Sätra! En bättre verkstad får man leta efter, vilken service, vilket kunnande och framförallt ärlighet! Att en gubbe som Mats Pihlfalk har mage att dra detta så här långt. Hade verkstaden sluppit hans tjatande varenda dag om när de skulle ta in hans skrothög till bil så hade verkstaden kunnat i lugn och ro haft möjlighet att se var felet var. Vet även att verksatad ALDRIG sagt att det skulle behövas bytas ut någon växellåda, utan efter alla dessa jobbiga samtal med gubben Pihlfalk så sa en anställd att det EVENTUELLT kunde vara växellådan, men att de inte hunnit titta på bilen ännu. De skulle höra av sig när det tittat på den. Men denna hemska människa var otrevlig och drog sina egna slutsatser om sin skrothög. Jag säger bara detta: Åk aldrig mer till en Din Bil verkstad med din skrothög och gör dig löjlig, för vi är MÅNGA supernöjda kunder som vill slippa förknippas med skitstövlar som Mats Pihlfalk! TVI!

#a • Uppdaterat: 2007-10-07 03:24
Kund på riktigt Per A. (ej verifierad)

Jag är till skillnad från "Nöjd kund!!!" ovan faktiskt kund på
riktigt och inte anställd på Din Bil Sätra.
Jag är nöjd med att jag fick köpa fönsterhissmekanismen
enbart och byta den själv.
Däremot missnöjd över att dom aldrig svarar i telefon när
man ringer dit.

Att du som anställd eller rentav chef på Din Bil Sätra ljuger
och skriver som du gör förbättrar definitivt inte hur folk ser på
"din" verkstad. Tämligen korkat sätt att försöka låtsas att man
är en nöjd kund men har massa information som bara verkstaden kan ha... :)