Nästa artikel
VW-verkstans pris en chock
Betala 30 000 eller 1500 kr för samma fel

VW-verkstans pris en chock

Publicerad 5 oktober 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Kan man lita på den stora Volkswagen- verkstaden?
    Mats Pihlfalck, Lupo-ägare från Huddinge, gör det definitivt inte. Han lät bärga sin bil till VW-verkstaden i Sätra söder om Stockholm, och fick besked om att växellådan måste bytas till en kostnad av 29 750 kronor. Hos den lilla privata verkstaden Bilmäx i Trångsund fixades felet för 1 500 kronor.
    - Aldrig mer en VW-verkstad för min del, säger Mats Pihlfalck.
Mats Pihlfalck äger en VW Lupo DTI -01 med tiptroniclåda. I somras blev bilen plötsligt stillastående när han skulle köra hem efter ett kort stopp vid kiosken. Växlarna drog inte - och det var bara att kalla på bärgare.

VW-verkstaden i Sätra hade i semestertider inte möjlighet att omgående ta hand om bilen, men efter tre veckor gjordes en felsökning och det var då som Mats möttes av chockbeskedet att en utbyteslåda måste monteras in till en kostnad av 29 750 kronor.

Eftersom Lupon ändå var sex år gammal och inte omfattades av maskinskadeförsäkringen avstod Mats från att låta VW-verkstaden ta hand om bilen. I stället lät han på chans bärga bilen till den lilla lokala verkstaden Bilmäx i Trångsund. 

Det dröjde inte länge innan mekanikern Mirsad Menovic hade löst problemet.

- Växelvajern drog inte och jag justerade växelarmen och ställde in den för rätt lägen. Det tog inte mer än två timmar att fixa, berättar Mirsad Menovic.
Bilmäx har inte auktorisation för något speciellt märke.

- Men jag har tidigare jobbat med Volkswagen i Sarajevo och kan en hel del om just de här bilarna, menar han. Problemet med de stora verkstäderna i Sverige i dag är att de har montörer som hellre byter ut hela delar i stället för mekaniker som lagar. Och det blir ju katastrofalt för kunden.

Mats Pihlfalck blir både glad och upprörd när han kvitterar ut sin bil, till en kostnad av 1 500 kronor.

- Det här är naturligtvis ingenting som vi är stolta över, säger Hans Pettersson, övergripande servicechef för VW-verkstäderna i Stockholm. Ett individuellt misstag har begåtts på grund av att vi inte följt rutinerna.

- Det här ursäktar inte oss på något sätt, menar Hans Pettersson. Vi måste se över planeringen och bli ännu mer tydliga, inte minst när det gäller kostnadsförslag i den här storleksordningen. Men så mycket kan jag säga att vi hade aldrig fullföljt den här reparationen. Vi hade också sett att växelarmen varit ur funktion och kunnat ringa och meddela kunden en gladare nyhet.

Till saken hör också att bilen är privatimporterad och att den tidigare inte servats hos Svenska Volkswagens verkstäder.
- Vi gör ingen skillnad på kund och kund, försäkrar Hans Pettersson som nu låtit annullera fakturan för felsökningen på 750 kronor som plåster på såren.
Mats Pilfalck är inte imponerad.
- Nej! Jag var en hårsmån från att bli blåst på närmare 30 000 kronor. *

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-05 16:19
Joakim Andersson (ej verifierad)

Hade en WV Passat 1,8T med samma problem och WV verkstaden sade att hela lådan måste bytas ut. Bärgade bilen till en liten verkstad och fick det fixad föf 900kr istället för 35.000kr. har pratat med flera WV ägare och de har liknande erfarenheter. Aldrig mer än WV för mig eller Audi eller annat WV märke (Seat, Skoda). Skojare är vad dom är.

#2 • Uppdaterat: 2007-10-05 17:21
Håkan Bengtsson (ej verifierad)

Har en VW Golf 1.6 från 2002. På service på Volkswagen (Arver Västerås) hittade de att avgasröret var av före katalysatorn. Enligt Arver så måste hela avgasröret från motorn till första ljuddämparen inkl. katalysatorn bytas för ca 9 000:-. Verkar väldigt konstigt att man inte kan få ihop ett vanligt rör utan att byta allt detta. Kan det verkligen stämma eller är det ett försök av Volkswagen att blåsa en på pengar?

#3 • Uppdaterat: 2007-10-05 17:21
Håkan Bengtsson (ej verifierad)

Har en VW Golf 1.6 från 2002. På service på Volkswagen (Arver Västerås) hittade de att avgasröret var av före katalysatorn. Enligt Arver så måste hela avgasröret från motorn till första ljuddämparen inkl. katalysatorn bytas för ca 9 000:-. Verkar väldigt konstigt att man inte kan få ihop ett vanligt rör utan att byta allt detta. Kan det verkligen stämma eller är det ett försök av Volkswagen att blåsa en på pengar?

#4 • Uppdaterat: 2007-10-05 18:12
JM (ej verifierad)

Aldrig mer vw verkstad, försökte blåsa mig på 5000 kr. (arver-västerås).

#5 • Uppdaterat: 2007-10-06 14:35
Jonas Palmqvist (ej verifierad)

Säger bara Renault!! den enda gång jag blivit rånad var när jag bytte trummbromsar på min clio,jobbet tog 45 min och kostade 4000 riksdaler!! Hörde sen att bromssatsen kostar 700 kr,orginal hoss en alternativ importör. Aldrig mer Bildeve HBG !!!!!!

#6 • Uppdaterat: 2007-10-06 16:14
Freddy (ej verifierad)

Kan man vänta sig något annat av en märkesverkstad idag 2007 snart in på 2008. Dom som lämnar bilar till märkesverkstäder är oftast två typer av människor. 1. tjänstebilar och där skiter man oftast i allt eftersom pengarna betalas av någon annan, det är det som är tjänstebilskonceptet. 2. privatpersoner som inte kan fixa felen själva och tror att märkesverkstaden är ett säkert ställe att vända sig till. Vakna upp. En märkesverkstad idag är bra på en enda sak och det är ett debitera. Välj en mindre verkstad där du kan få prata med mekanikern direkt, en verkstad som är mån om kunderna och ser just DIG som viktig. Självklart finns det ljuspunkter även hos märkesverkstäder även om som är sälsynta likväl som det finns lågvattenmärken på oberoende verkstäder men gång på gång visar resultat på samma problem. Olyckligt för just VW att dom blev drabbade, tyvärr så är inte många andra märken bättre. Det visar sig gång på gång hur märkesverkstäder beter sig, varje gång får det stå någon ansvarig totalt okunnig presstalesperson och ursäkta sig. Bl.a VW har ju figurerat i media tidigare, vad blev skillnaden. Generellt visar märkesverkstäderna sin rätta sida när oberoende test utförs (TV3 gjorde en entressant undersökning bl.a) och det är inte många rätt då.

Väl mött i trafiken.

#7 • Uppdaterat: 2007-10-06 20:51
Alfred (ej verifierad)

Efter 2 st Folkvagnar övergav jag märket på grund av "värkstäderna".
Köpte en helt ny Saab 95 i midsommartid. Efter mindre än 1 år och i januari var båda dörrarna upprostade. Eftersom jag hade kört 7000 mil fick jag inget på garantin. Min sämsta bilafär genom tiderna. Kör nu en Volvo 745 årsmodell 1988. Besiktade den i torsdag utan anmärkning och ingen rost. Den är ju 19 år.Det är ju den bästa bil jag ägt. Gått ca 37000 mil.
Min önskebil i dag vore en lätt lastbil bygt på Volvo 745 eller 945.

#8 • Uppdaterat: 2007-10-06 23:52
missnöjd (ej verifierad)

Gjorde en mindre mellanservice och bytte bromsar på min passat -03 och kom från Din Bil 9000 kr fattigare en navkapsel lättare och med en spik rakt igenom bakdäcket... När jag sedan påpekat att jag minsann lämnat in bilen med 4 navkapslar "hittar" man en navkapsel som måste vara min... så blev då en annan passat-ägare en navkapsel lättare. Inte imponerad. Nästa bil blir definitivt inte VW.

#9 • Uppdaterat: 2007-10-07 02:06
Nöjd kund!!! (ej verifierad)

Vilket jävla klagande på VW-verkstäderna! Blir så förbannad! Jag har det största förtroendet för Din bil, särskilt i Sätra! En bättre verkstad får man leta efter, vilken service, vilket kunnande och framförallt ärlighet! Att en gubbe som Mats Pihlfalk har mage att dra detta så här långt. Hade verkstaden sluppit hans tjatande varenda dag om när de skulle ta in hans skrothög till bil så hade verkstaden kunnat i lugn och ro haft möjlighet att se var felet var. Vet även att verksatad ALDRIG sagt att det skulle behövas bytas ut någon växellåda, utan efter alla dessa jobbiga samtal med gubben Pihlfalk så sa en anställd att det EVENTUELLT kunde vara växellådan, men att de inte hunnit titta på bilen ännu. De skulle höra av sig när det tittat på den. Men denna hemska människa var otrevlig och drog sina egna slutsatser om sin skrothög. Jag säger bara detta: Åk aldrig mer till en Din Bil verkstad med din skrothög och gör dig löjlig, för vi är MÅNGA supernöjda kunder som vill slippa förknippas med skitstövlar som Mats Pihlfalk! TVI!

#a • Uppdaterat: 2007-10-07 03:24
Kund på riktigt Per A. (ej verifierad)

Jag är till skillnad från "Nöjd kund!!!" ovan faktiskt kund på
riktigt och inte anställd på Din Bil Sätra.
Jag är nöjd med att jag fick köpa fönsterhissmekanismen
enbart och byta den själv.
Däremot missnöjd över att dom aldrig svarar i telefon när
man ringer dit.

Att du som anställd eller rentav chef på Din Bil Sätra ljuger
och skriver som du gör förbättrar definitivt inte hur folk ser på
"din" verkstad. Tämligen korkat sätt att försöka låtsas att man
är en nöjd kund men har massa information som bara verkstaden kan ha... :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.