Nästa artikel
Kör upp på körskolan
Nyheter

Kör upp på körskolan

Publicerad 24 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

Regeringen utreder om även privata bilskolor ska kunna få ansvara för uppkörning och teoriprov. Infrastrukturminister Åsa Torstensson säger att det kan lösa flera av dagens problem med att ta körkort.

- Därför vill jag se över möjligheterna att komplettera eller certifiera ett antal körskolor för att hitta ett mer flexibelt system och sprida det över landet, säger Torstensson till Ekot.


I dagsläget råder på många håll långa köer med väntetider på upp till flera månader för att få köra upp. Dessutom har Riksrevisionsverket riktat kritik mot variationer i hur Vägverkets kontrollanter bedömer eleverna. Det innebär att det olika lätt eller svårt att klara körkortet beroende på var i Sverige man bor.


Enligt Sveriges Radio ser Åsa Torstensson gärna att privata bilskolor kan certifieras och få tillstånd att sköta teoriprov och uppkörning. Hon kan inte se att det skulle kunna leda till problem med att bilskolorna blir extra snälla mot sina "egna" elever för att därmed bli populära hos kunderna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-27 13:04
Bror Andersson (ej verifierad)

Helt rätt att certifierade Trafikskolor borde ta hand om examinationen av körkortsaspiranterna. Det är vi som har utbildat eleven som har bästa kunskapen om hur personen kommer att klara sig i trafiken.

#2 • Uppdaterat: 2007-10-01 12:35
Anders Axberg (ej verifierad)

Fullständigt fel att körskolorna ska examinera sina egna elever. Det är ytterligare ett steg för att göra körskolorna oumbärliga och privat övningskörning krångligare.
Om körskolorna får igenom sin vilja helt och hållet så dröjer det inte länge tills att privat övningskörning är förbjuden. Det enda man är imponerad av är deras lobby-förmåga. De tycks styra våra politiker fullständigt.

#3 • Uppdaterat: 2008-11-07 21:00
Tage Jansson (ej verifierad)

Tyvärr kan man inte låta t.skolor utfärda prov så länge det finns ett ekonomiskt vinstintresse inblandat. Som negativa konsekvenser kan nämnas risk för fusk, mutor eller ej fullföljd utbildning pga.påtryckning från elever att det blir för dyrt mm. Enda möjligheten är att sammhället tar över utbildningen helt och hållet.Dessutom är det här förslaget inget nytt.Det har dykt upp åtskilliga gångar under mina 35 år som trafiklärare. Jag tycker också är det märkligt att det nu presenterats som en nyhet att förarprovet nu skall ske med både teori och körprov på samma dag. Så var det alltid förr. På den tiden sa man att det inte rimmade att bli uk i teori och gk i körning. Därför ändrades då förarprovet så att teori alltid skulle vara gk före körprov. Nu är man tillbaka på ruta ett.
Tage Jansson

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.