Nästa artikel
Mer ljus över över priserna på lampbyte!
Ledare

Mer ljus över över priserna på lampbyte!

Publicerad 14 augusti 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

Lampbyteskarusellen fortsätter att snurra. Vi har tidigare konstaterat att det är en ren skandal att man inte själv ska kunna byta glödlampor på moderna bilar utan att man tvingas uppsöka verkstad för något som borde vara en ren bagatell.



När vi nu gått ett steg längre och undersöker vad bilverkstäderna tar betalt för att byta lamporna ( se sid 10 i Vi Bilägare nr 11/2007) visar det sig
att prissättningen ofta är rena snurren.

Visst, det är inte bilverkstäderna som bygger bilarna från
början och de kan givetvis inte lastas för att situationen är som den är, det
är tillverkarna som inte tar sitt ansvar och ska risas för det. Men varför i
hela friden ska det skilja flera hundra procent i prissättningen mellan olika
verkstäder för att byta lampa på en och samma bilmodell?

Njudungs bil, Vetlanda, begär 1 432 kronor för
glödlampsbyte på en Citroën C5, medan Citroën Center i Stockholm vill ha 400 kr
för samma jobb!!!





"någon rim


och reson


borde det vara"

Det kan inte vara det att Vetlanda är en "dyrort" av sällan
skådat slag eftersom en annan verkstad i samma stad, Autoteknik, tar 36 kronor
för byte på en Honda Civic, medan det i Stockholm kostar 253 kronor på samma
bil, omvända världen alltså.

Givetvis är det här helt orimliga prisskillnader och det
göra bara lampbytesskandalen ännu större. Den fria prissättningen får inte
centralstyras, då sätts konkurrensen ur spel, så därför kan inte
generalagenterna diktera villkoren, men någon rim och reson borde det väl ändå
vara.

Det känns onekligen som att en del verkstäder utnyttjar
situationen. Bilägarna är ju chanslösa (om de inte själva är mekaniker), med
slocknade strålkastare är bilen både en säkerhetsrisk och därtill olaglig. Det
är bara att krypa till korset och betala vad det kostar om man vill köra
vidare.

Men, som vår undersökning på 55 bilmodeller visar, det kan
löna sig rejält att höra sig för vad lampbytet kostar på olika verkstäder.



En som ofta varit på verkstan med sin bil är Conny
Ã-berg-Taube i Sundsvall (se sid 44 i Vi Bilägare nr 11/2007). Det handlar om 111, jo du läste rätt,
etthundraelva besök, enligt hans egna beräkningar. Karl´n vore värd en
tapperhetsmedalj som orkat ha kvar bilen, men Volvo lättar inte gärna på
plånboken när det blir tal om kompensation. En gratis service och rabatt på en
omgång vinterdäcken är den enda ersättning man anser sig kunna ställa upp med.


Magert, mycket magert, Volvo.





Vad tycker du?  Vad vore en rimlig kompensation för den
som råkat ut för så många fel på sin bil som Conny Ã-berg-Taube?

E-posta oss på adressen : redaktionen@vibilagare.se



Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-08-20 14:42
Sven Joseph (ej verifierad)

På nya Skoda Octavia finns en anordning som gör att man kan dra fram hela lampinsatsen
för lätt byte av lampor.
Mvh prenumerant Sven J

#2 • Uppdaterat: 2007-08-20 20:31
Erling R. (ej verifierad)

Jeg bruker mindre enn 5 min på å bytte venstre lampe på min C5. (Trenger bare skrutrekker) Verkstedene regner seg tydeligvis god fortjeneste.

#3 • Uppdaterat: 2007-08-21 01:44
Olov Sahlin (ej verifierad)

Lampbyte.

Bor i Brasilien och har i dagarna bytt en strålkastarlampa på Ford Mondeo 97, det kostade c:a 100 sek. Jag tycker att det var rimligt för det var väldigt struligt. Det var så trång att mntören var tvungen att ta fram en spegel får att kunna se var lampan skulle sitta. MVH/Olov

#4 • Uppdaterat: 2007-08-23 11:08
Lars B. (ej verifierad)

På min Skoda Fabia tar det max. 5 minuter per sida.
Tur man inte har VW Golf............
mvh
Lars B

#5 • Uppdaterat: 2007-08-30 14:47
Sture Lindström (ej verifierad)

Sng. bilars lampbyte.
En bil som man inte som en "normal" person kan byta lampa på själv, skall inte godkännas i Sverige. Här pratas i olika sammanhang om hur säker en bil skall vara. Krocktester och gud vet allt. Men en sådan enkel sak som förr (lampbyte) tog några minuter är idag "omöjligt" att fixa sjä'lv. Har själv en C5 som i princip är omöjlig att fixa. Frugan har en Mercedes 190.
På den senare tar det cirka 2 minuter. Poliser jag talat med håller med. det är alltför många "enögda" bilar ute på vägarna idag. Så svaret och lösningen är väldigt enkel, stoppa all nya bilar till Sverige som har denna idiotiska lösning så kommer dom på bättre lösningar.
Mvh Sture L

#6 • Uppdaterat: 2007-08-31 15:25
Peter Grosin (ej verifierad)

Jag bor i Australien sedan 12 år och man kan ju undra vad det säljs för konstiga bilar i Sverige nu för tiden. Min Toyota Camry Kombi V6 av årsmodell 2000 tar det 30 sekunder att byta strålkastarlampor. Man öppnar motorhuven och sticker ner handen vrider på glödlampshållaren. Sedan är det bara att dra ut gödlampan. Håller man sig dessutom till Toyota så kan man ju dessutom se fram emot ett helt bekymmersfritt bilägande. Vi aktar oss noga för uddabilar så som Volvo och Saab.
Ha det
Peter

#7 • Uppdaterat: 2008-02-11 19:23
Benjamin (ej verifierad)

Jag har en VW Golf IV, försökte byta lampor på den, tror ni att jag lyckades? haha inte en chans, det är helt omöjligt....får ju knappt in ett finger. Riktigt dåligt...jävla skitbil om jag får uttrycka mig fritt.

Tidigare hade jag en Volvo S40N, tog max 2 min att byta, dra bort en spärr, dra ut lamphuset, öppna o dra ut lampan, thats it !!

men men....det är väll en grej man får börja kika på när man ska köpa nya bil, så jävla iriterande....

#8 • Uppdaterat: 2009-02-13 23:20
Johan (ej verifierad)

svar till BENJAMIN
Antingen hade du tumvantar på dig, eller så ska du inte äga en bil överhuvudtaget. Jag förstår inte problemet med att byta lampor på en Golf IV? Har gjort det en hel del gånger. Alltid lika snabbt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.