Nästa artikel
Fler vägar får tystare beläggning
Nyheter

Fler vägar får tystare beläggning

Publicerad 8 augusti 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Genom att blanda i gummi i asfalten får man i många andra länder betydligt längre hållbarhet på beläggningen. Dessutom har gummiasfalten visat sig kunna minska bullret och mängden partiklar från vägen. Nu testas gummiasfalten i Sverige och kommer att läggas utanför Eksjö, Malmö och Lund.
- Vägverket har gjort noggranna undersökningar kring miljö- och
hälsofrågorna i samband med gummiasfalt. Erfarenheterna från andra länder är
goda och därför vill vi testa gummiasfalten på de svenska vägarna, säger
Mats Wendel vid Vägverkets huvudkontor i
Borlänge.



Gummiasfalten kommer att läggas under vecka 33 på riksväg 32 utanför Eksjö
(5 km) samt under veckorna 34 och 35 på E6 utanför Malmö (4 km) och på E22 i
Lund (2 km). Försöket med gummiasfalt ska pågå under tre år och fler
försökssträckor planeras till kommande år.


- Under försöket kommer fortsatta utvärderingar att göras bland annat
avseende arbetsmiljöaspekter vid tillverkning och utläggning av gummiasfalten.
Det kommer också att genomföras studier på eventuell påverkan på miljön, säger
Anders Berg projektledare Vägverket avdelningen Samhälle och Trafik,
Borlänge.



Gummiasfalt tillverkas genom att man blandar gummigranulat från krossade
återvunna bildäck med asfaltens bindemedel. Gummiblandningen tillsätts sedan i
asfaltverket på traditionellt sätt. Andelen gummi i den färdiga asfalten är
under två procent.


Den här typen av asfalt har använts sedan 25 år i USA. Där har den visat
sig ha betydligt längre livslängd än traditionell asfalt, den har minskat
bullret och andelen partiklar vid vägen. Detta innebär vinster för både miljön
och ekonomin.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.