Nästa artikel
Vi luras på pengar av kamerorna
Ledare

Vi luras på pengar av kamerorna

Publicerad 8 september 2010 (uppdaterad 22 september 2010)
"Det visar sig nämligen att kamerorna inte är att lita på och kan mäta fel med flera kilometer. Det enda rimliga är att höja felmarginalen till åtminstone fem km/tim."

Fartkameror har blivit en lukrativ affär för staten.

65 000 bilister fastnade på bild och fick böta förra året mot drygt 5 000 för fem år sedan, en ökning med hela 1 300 procent. Exakt hur mycket det handlar om i reda pengar är oklart men eftersom en enda bot kan kosta "syndaren" upp emot

4 000 kronor så inser man att det handlar om hundratals miljoner kronor. Tusentals av dessa fartböter kan vara utfärdade på felaktiga grunder, enligt en avslöjande artikel i Dagens Nyheter

Det visar sig nämligen att kamerorna inte är att lita på och kan mäta fel med flera kilometer. Reflexer, extrema väderförhållanden, vibrationer och en del annat kan få radarsignalerna att ge felaktiga utslag.

Att den här utrustningen, som dessutom skjuter på "rörliga mål", inte har millimeterprecision har man väl förstått, men det verkligt upprörande i sammanhanget är att polisen och ansvariga myndigheter inte har tagit höjd för det - felmarginalen som dras av är enligt uppgift ynka en kilometer.

Naturligtvis är myndigheterna medvetna om det här problemet och företaget som levererar kamerorna har givetvis egna tester som exakt visar hur det ligger till men de redovisas inte.

Det är hemligstämplat med hänvisning till företagssekretess.

Hur stark den sekretessen är kanske vi får anledning att återkomma till om någon av de som fällts för en marginell fortkörning orkar ta besväret att pröva saken rättsligt.

Det enda rimliga i rådande läge är att höja felmarginalen till åtminstone fem kilometer/tim.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-09-08 16:05
Lennart (ej verifierad)

Gösta: för att inte tala om miljöförsämringen med ideliga inbromsningar/accelarationer

#9 • Uppdaterat: 2010-09-08 16:17
Konservator (ej verifierad)

"Buhuhuuuuu! Jag får böta om jag bryter mot lagen tillräckligt mycket (3 km/h)! Låt mig få bryta litet mer (5 km/h)!"

Bilar är, hör och häpna, försedda med utrustning som gör att föraren själv kan bestämma hur fort han kör. Vill han ha större marginal så kan han själv skaffa sig det genom att sänka farten. Siffran som står på skylten i vägkanten är ingen påbjuden hastighet - det är ett förbud; den övre gränsen. Kör du snabbare än så, så beter du dig straffbart. Får du inget straff då så beror det på tur, att ingen/inget såg dig. Det är inget bevis för att du har gjort rätt. Väljer du att ligga på den lagliga gränsen så tar du en risk helt på eget ansvar, och då finns som sagt ändå en teknisk marginal på 3 km/h i kameran för mätfel. Införs en 5 km/h-marginal så kommer folk bara att höja farten ytterligare och sedan gnälla ändå. (Svenska fortkörare har ingen yrkesstolthet! ;)) Den undre gränsen går där du blockerar annan trafik (d.v.s. du kör långsammare än ett LGF-fordon, samt förhindrar omkörningar).

Nej, inför ett tyskt, civiliserat system i Sverige. Mer än 0 km/h över angiven gräns = böter. Max är max, punkt. Inget trams, ingen prutmån, inget patetiskt gnäll. Samtidigt är fartgränserna både högre och lägre i t.ex. Tyskland, beroende på vägens beskaffenhet. Dessutom har civiliserade länder levande poliser på vägarna istället för bara kassaapparater (kameraskåp). Ett kameraskåp kan inte rycka körkortet från folk som begår verkligt allvarliga brott, som att inte hålla avståndet.

#a • Uppdaterat: 2010-09-08 16:41
MASA (ej verifierad)

Skattesänkningar skall ju financieras!