Nästa artikel
Omreglering hotar KBV:s existens
Nyheter

Omreglering hotar KBV:s existens

Publicerad 21 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringens beslut om att avskaffa Bilprovningens monopol för fordonsbesiktningar får redan konsekvenser.
   Kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad (KBV) kan tvingas att upphöra med sin verksamhet eftersom Bilprovningen enligt nya fordonslagen och EU-standard inte längre får tillåtelse att bistå KBV med stickprovskontroller.
Kontrollerad Bilverkstads fortsatta existens hänger på en skör tråd. I dag är 800 verkstäder runt om i landet anslutna till denna kvalitetssäkring som stöttas av såväl verkstadsbransch som konsumentorganisationer. Sedan ett år tillbaka utförs alla stickprovskontroller av besiktningstekniker från Bilprovningen.

På grund av omregleringen, det formella beslutat tas av riksdagen senare i år, måste alla företag som vill utföra kontroll- och registreringsbesiktningar av fordon söka ackreditering hos SWEDAC, den statliga myndighet som ser till att lagen om teknisk kontroll efterlevs.

Utanför tillåtna ramar
Bilprovningen vill självfallet fortsätta med att utföra kontrollbesiktningar, men har av SWEDAC fått ett förhandsbesked om att sidoverksamheten med kontroller för KBV:s räkning faller utanför de tillåtna ramarna.

- Utöver rätt teknisk kompetens och utrustning ställs det också ett krav på oberoende, säger Tomas Holm, enhetschef för fordonssektionen hos SWEDAC. Bilprovningens oberoende i fallet med KBV blir en tolkningsfråga för våra jurister att hantera.

Bilprovningens sidoverksamhet med KBV inbringar årligen en vinst på 5-7 miljoner kronor, något som man nu, enligt förhandsbeskedet, tvingas avstå ifrån.

- Högsta prioritet för oss är att få ackreditering av SWEDAC så att vi kan fortsätta med vår kärnverksamhet, säger Bilprovningens informationschef Cecilia Blom Granlund. Som det ser ut nu måste vi avveckla vårt samarbete med KBV redan vid årsskiftet.  

Kan upphöra vid månadsskiftet
Kontrollerad Bilverkstad anser att Bilprovningen inte har något inflytande utan att uppdragen utförs efter överenskommelser och att Bilprovningen därför inte hamnar i någon beroendeställning över de beslut som fattas. Det är alltid KBV som avgör om en verkstad utför korrekta bil- eller kundbehandlingar, med underlag från kontrollantens rapport.

- Om vi inte får något positivt förhandsbesked är det så illa att vi redan till månadsskiftet måste meddela våra anslutna verkstäder om att verksamheten upphör, säger Leif Fagerlund, vd hos Kontrollerad Bilverkstad.

- Den nya omregleringen kan väl knappast ha varit avsedd att göra det sämre för såväl konsumenter som bilverkstadsbranschen, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-21 21:02
S-E S (ej verifierad)

Det hela handlar om statlig "organisationsbyråkrati". Statens "Anläggningsprovning" (SA), ackrediterat av SWEDAC, får utföra kontrolluppdrag på avrop från enskild uppdragsgivare. Då finns det ej heller skäl att neka ett ackrediterat Svensk Bilprovning att utföra kontrolluppdrag med KBV som uppdragsgivare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.