Nästa artikel
8: Kia Picanto - välbyggd men med svag säkerhet
Nyheter

8: Kia Picanto - välbyggd men med svag säkerhet

Publicerad 27 mars 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Kia Picanto är en välbyggd bil. Och modellen skulle kunna hamna högt på vår lista - om det inte varit för ett uruselt krocksäkerhetsbetyg.
Kia Picanto Eco 1,1 Komfort

Kia Picanto känns välbyggd och plastdetaljerna i interiören håller en känsla av hög kvalitet. Man sitter högt i förarsätet som inte går att sänka tillräckligt för längre förare. Det är också trångt kring pedalerna. Instrumenteringen är tydlig men det saknas bra förvaringsfack för småprylar.

I stadstrafik är Picanto lätthanterlig. Styrningen är snabb och exakt, växellådan lättjobbad, kopplingen smidig och motorn ger kraft redan från låga varvtal. Sikten bakåt skyms av bromsljuset i bakrutans överkant.

Picanto gör inte bort sig på längre resor. Fjädringen är fast och bilen är riktigt rolig att köra på slingriga småvägar. Antisladdsystemet fungerar utmärkt. 

Utrymmena är begränsade men det går att sitta två vuxna i baksätet. Tyvärr tål Picanto last väldigt dåligt och fjädringen får genomslag även vid måttliga gupp. Bagageutrymmet är trångt. Värmeanläggningen har svårt att hålla sidorutorna imfria.

Bilen skulle säkert hamna betydligt högre i vår lista om det inte vore för det urusla krocksäkerhetsbetyget. Lyckligtvis har svenske importören utrustat den med sidokrockkuddar.
Kia Picanto Eco 1,1 Komfort

Modell: 5-sitsig 5-dörrars halvkombi
Pris: Från 89 900 kr. Testbilen ca 109 800 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 355/160/148. Tjänstevikt, kg: 1 005.
Släpvagnsvikt, kg: 700. Bagagevolym, liter: 157.
Motor: 4-cyl, 1 086 cm3, 65 hk vid 5 500 varv/min. 101 Nm från 2 800 varv/min. Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 15,1 s. Toppfart 154 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km, 118 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 3.
Säkerhetsutrustning: Antisladdd, 4 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: Ej testad

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-28 00:52
Per_K (ej verifierad)

Den låga säkerhetsnivån diskvalificerar tyvärr denna bil.

#2 • Uppdaterat: 2009-03-28 01:12
Stefan (ej verifierad)

Provkörde denna bil idag. Mina förväntningar var inte de högsta, men gissa om jag blev positivt överraskad. Som bil måste jag säga att denna bil lätt överglänser Aygo & Pug 107! Fin maskin, bra kvalitetskänsla och rymlig. (Allt bedömt efter bilklassen) Imponerad!

#3 • Uppdaterat: 2009-03-28 15:50
S-E S (ej verifierad)

Stjärnor hit och stjärnor dit. Jag undrar hur stjärnorna skulle fördelas om man krockade högra fronthalvan i stället för den vänstra vid stjärnutdelningen?
En arbetskompis som kör Volvo 745, frontalkrockade med en Peugeot 507 på E18 i slutet av 80-talet i 90+ km/t. Fyllot i 507:an klev ur oskadd, min kompis fick blåmärken och nackspärr. Är det någon med dagens 5-stjärniga och säkra bilar som frivilligt upprepar försöket?

#4 • Uppdaterat: 2009-03-29 17:32
Emme (ej verifierad)

S-E S: Fyllot var förmodligen inte spänd vilket mildrar påverkan.
Därför överlever våra fyllon i trafiken (även om det vore kanske bättre på annat vis.. )

#5 • Uppdaterat: 2009-03-29 21:05
S-E S (ej verifierad)

Hacka inte enbart på bilars säkerhet! Att färdas i en VW 1200 från 1955 (2 pip) förefaller mig vara bra mycket säkrare än att cykla, åka moppe eller åka motorcykel i dagens läge. Återställ "hackordningen!

#6 • Uppdaterat: 2009-03-30 00:16
gmo (ej verifierad)

S-E S:
Coolt att krocka med en peugeot 507!
Var det en prototyp eller?
Hint: Det finns ingen Peugeot 507.

#7 • Uppdaterat: 2009-03-30 19:46
S-E S (ej verifierad)

OK GMO, om det inte var en 507 så var det i alla fall en 7-sitsig herrgårdsvagn från Peugeot i samma viktsklass som 745. Du kan kanske tipsa mig om modellbeteckningen. Det var inte det jag ville diskutera, utan hur mycket bättre säkerheten har blivit med stjärnor än säkerheten i vär stjärnlösa forntid.

#8 • Uppdaterat: 2009-04-03 19:42
Lasse J (ej verifierad)

S-ES!
Att säkerheten har höjts???
Är du från någon annan planet?
Kolla gärna in filmer och analyser från verkliga olyckor på 40-50-och 60-talen.
Vanligtvis spetsades föraren av rattstången och hamnade helt eller delvis med framsätet i baksätet i ett totalkolapsande fordon

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.