Nästa artikel
Bilindustrins kris - blir det bättre 2009?
VI BILÄGARES ANALYS:

Bilindustrins kris - blir det bättre 2009?

Publicerad 7 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
2008 blev ett mardrömsår för bilindustrin. Men vad gick snett? Och blir det bättre 2009? Anders Adolfsson analyserar situationen.
Ã-ver hela världen går en löpeld av varsel, uppsägningar och produk­tionsneddragningar hos de olika biltillverkarna. Eftersom bilköp är en stor investering, som de flesta kan välja att vänta med i dåliga tider, blir just bilförsäljningen hårdare drabbad av konjunkturnedgångar än många andra varor. Vissa bedömare tror att bilförsäljningen i Sverige faller från 2007 års rekordnivå runt 305 000 bilar, till under 200 000 år 2009.

Det ser dystert ut även på de andra stora marknaderna för svenska bilar: oktoberförsäljningen i USA störtdök med minus 52 procent för Volvo och minus 13 procent för Saab jämfört med oktober förra året. I Europa tappade Saab 32 procent av sin försäljning under det tredje kvartalet, medan Volvo tappade 14 procent. Samtidigt sjönk totalmarknaden i Europa med förhållandevis måttliga åtta procent. Försäljningen av Saabs föråldrade modellprogram och Volvos alltför tunga och bränsletörstiga bilar är uppenbarligen särskilt sårbar under dåliga tider.

Tyvärr finns inte mycket hjälp att få från de båda dödligt sårade amerikanska moderföretagen. Det är uppenbart att Ford redan har försökt sälja Volvo i sina försök att rädda huvudverksamheten. Bara det senaste kvartalet flödade runt 60 miljarder kronor ut ur Fordkoncernens kassor. Med nuvarande tempo tar pengarna slut inom två-tre kvartal.

Ford betalade 50 miljarder kronor för Volvo 1999, men bolaget är sannolikt värt betydligt mindre idag. En försäljning av Volvo skulle med andra ord inte ens hålla Ford flytande i tre månader! Och situationen för GM är minst lika svår. Risken för att Ford, GM och även Chrysler ska gå i konkurs är uppenbar.

Ingen tillverkare kommer att skonas från krisens verkningar, men de som klarar sig bäst är, föga förvånande, de som är långsiktiga och har lyckats anpassa sig till ändrade omvärldsförutsättningar, läs bränslepriser och bistrare ekonomisk situation, och därmed är bäst på att tillverka bilar som konsumenterna verkligen vill ha. Toyota, BMW och Volkswagengruppen är några bra exempel.

Vändningen kommer - men när?
Mycket talar för att den lågkonjunktur vi går in i blir allvarligare än den som följde internetkrisen 2000-2002. Sveriges ekonomi är mycket exportberoende och många av de stora marknaderna har problem just nu. I USA finns det bedömare som jämför med depressionen på trettiotalet. Det är dock svårt att tro att det skulle vara så nattsvart. Vi har helt andra möjligheter att genom statlig stimulans kunna påverka ekonomin idag.

Dessutom har både media och finansvärldens aktörer påtagligt svårt att höja blicken. Solen slocknar inte, folk i allt större delar av världen kommer att vilja ha bilar och andra varor. När vändningen kommer är det svårare att sia om, men räkna med att 2009 och stora delar av 2010 blir svaga år både för bilförsäljningen och ekonomin i allmänhet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-08 12:01
Perzy (ej verifierad)

Antagligen är det G.W. Bush som orsakat bilindustrins kris också.
Det är nämligen tradition i USA att regeringen ställer krav på industrin och hotar med lagstiftning, krav som dock aldrig finns på papper. Filmindustrin är ett typiskt exempel där man har många sådana regler bl.a. måste minoriteter (läs afro-amerikaner) ha huvudroll eller biroller.
Gissningsvis krävde regeringen Bush att GM/Chrysler/Ford visade upp hybrider långt innnan de var produktionsfärdiga.
Det är ju inte konstigt att det blir kris av jätteformat när man annonserar en bättre produkt snart finns att köpa. Säkert dog försäljningen av VHS ut när DVD-spelarna kom?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.