Nästa artikel
Raset slår hårt: "Kan få effekter även för Saab"
Nyheter

Raset slår hårt: "Kan få effekter även för Saab"

Publicerad 1 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Lågkonjunkturen slår hårt mot Volvo. Snart kan den även drabba konkurrenten Saab. Det tror analytikerna - som varnar för ett fortsatt mörkt år.
- Det kommer säkert någon form av effekter även här på Saab inom en inte allt för lång framtid. Jag tror inte att det blir lika omfattande, för Volvo just i Sverige är väldigt hårt exponerade. Det är ju de stora bilarna som produceras i Sverige, säger Matts Carlsson, fordonsindustrianalytiker, till Sveriges Radio.

2008 har varit ett mörkt år för svensk fordonsindustri. Volvo Personvagnar har varslat 1200 anställda - och 1000 till kan få lämna sina arbeten. Under tisdagen meddelade även Volvo Lastvagnar att 1400 anställda varslas.

Nu kan Saab vara nästa företag som drabbas av lågkonjunkturen. Och analytikerna förutspår fortsatt tuffa tider.

- Det är oerhört tufft nu och det kommer sannolikt att bli ännu tuffare när de här effekterna även slår mot andra- och tredje ledets leverantörer, säger Matts Carlsson.

I Sverige finns det omkring 140 000 anställda inom fordonsindustrin. Något som innebär att en fortsatt lågkonjunktur kan drabba samhället hårt.

- Var och en av de här 140 000 svenskarna sysselsätter i sin tur fem personer i helt andra branscher. I pressbyråkiosken, på pizzerian, på sjukhusen, på reklambyråer, på banker i medieföretag eller här på handelskammaren. Det betyder att om man varslar 1 000 personer i fordonsindustrin så kan man nog förvänta sig att det sammantaget kommer att drabba 6 000 personer. Allting hänger ihop. Går det dåligt för någon så får det återverkningar för andra, säger Anders Källström på handelskammaren till Sveriges Radio.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-01 18:56
Kenneth (ej verifierad)

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m, på kort sikt, törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed hela landets välfärd.

#2 • Uppdaterat: 2008-10-01 19:38
k.m (ej verifierad)

Teoretisk utmärkt skrivet Kenneth men realistisk är det omöjligt.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-01 21:08
Åke (ej verifierad)

Det måste vara jobbigt att ha landets problem på sina axlar Kenneth .Hur orkar du tjata om samma saker.Tycker så synd om dig. Jag kör kvalite=Audi

#4 • Uppdaterat: 2008-10-01 21:11
Kör tyskt (ej verifierad)

Håller med Åke. Hur orkar du tjata om det.Inse att volvos tid är förbi.Människor vill ha kvalitetsbilar,och då köper man inte volvo eller saab. De kan inte stava till det.

#5 • Uppdaterat: 2008-10-01 21:19
Saabnisse (ej verifierad)

Nej, det är faktiskt möjligt. Vi kan jämföra med Tyskland där de ställer upp näst intill 100% för sin egen industri. Här härskar jantelagen ,trots att den inte har något med Sverige att göra. Men som jag skrev om Volvo är problemen de samma här, om inte ännu värre. Ford hade ju kunnat volvofiera småfordarna Fiesta och Ka och Saab hade ju kunnat få saabifiera Astra och Corsa. Det finns säkert många som vill betala lite extra för samma bil som blivit lite uppsnoffsad. Jmfr t.ex. Audi A3 med Golf. Men tänk på att även en något beg. Saab eller Volvo kan vara ett bättre köp än en ny asiat!

#6 • Uppdaterat: 2008-10-01 21:29
Inte Volvo bög (ej verifierad)

Hade man nu haft lantbruk kunde man köpt en beg volvo och dra plogen med. Men det har jag inte.
Och jag vill ha bil och inte TRAKTOR

#7 • Uppdaterat: 2008-10-01 23:17
Anders (ej verifierad)

Kvalitet påpekar ngn - att tyska bilar har bättre kvalitet - tillåt mig tvivla - Har haft flera nya bilar (tj-bilar). Vad sägs om havererade stötdämpare runt om efter 8000 mil på 1,5 år gammal Audi A6 "kvalitet" eller??? Jag kan rabbla upp många fel på tyska bilar av finmärket - Volvo är varken bättre eller sämre men det är dags att tänka lite mer svenskt precis som finnar köper finskt så köper tyskar tyskt etc. Det verkar vara typiskt svensk att inte ha något till övers för ett i stort fantastiskt land som Sverige. När det gäller bilar driftssäkerhet står Japanska bilar i en klass för sig - sen kommer hela det övriga gänget. Kvalitetsmässigt är det hugget som stucket bilket märke man väljer - det är svårt att bygga in kvalitet i en bil för normalkonsumenten (normala plånböcker) - det finns inget intresse i detta från branchens sida. Som svärfar sagt till mig : köper man billig skit så får man billig skit.

#8 • Uppdaterat: 2008-10-02 00:12
Steffan (ej verifierad)

Nu snackar du mot dig själv.När du säger att japanska bilar har bäst kvalite.Men att vi ändå skall köpa SVENSKT.Och du tycker att volvo passar normal plånboken för svenska folket 300-400000:- bilar.Nu har du först propagerat till att köpa svenskt, sen säger du att japanska bilar är bäst på kvalite.Och att man inte kan bygga in kvalite i bil för normalkonsumenter (normala plånböcker).Nu har du väl än målat in dig i en hörna.Nu håller dina argument inte längre.

#9 • Uppdaterat: 2008-10-02 00:23
Kenneth (ej verifierad)

Till Åke och avsändare "Inte Volvo bög" skulle jag vilja säga följande:

Ja, det är väl att det finns några i detta land som har ALLAS välbefinnande i åtanke då man konsumerar. Men till Er skulle jag vilja säga eller nästan hoppas att Era arbeten rationaliseras eller väljs bort av svenska konsumeneter och att just Era arbetsuppgifter tas över av någon annan, troligen internationellt bolag eftersom även Ert arbete kan göras bättre och billigare utomlands vilket kommer att friställa Er från arbete och därmed inkomst vilket leder till att Ni i likhet med Er argumentation blir arbetslösa och sedan får vi se hur Ni ställer Er till det faktumet att: Ja det är tur att några villiga att bära landets kollektiva välfärds börda.

#a • Uppdaterat: 2008-10-02 00:28
Inte Volvo bög (ej verifierad)

Till Kenneth.

Tror inte det. Är ekonomisk oberoende.Kanske värre med ditt jobb.Köpa lite aktier i det, så du kan jobba för mig

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.