Nästa artikel
Vi Bilägares stora test - så bra är XC60
Nyheter

Vi Bilägares stora test - så bra är XC60

Publicerad 22 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Utförliga tester har gjorts. Omdömen har samlats in. I Vi Bilägare nr 14 kommer Sveriges första stora test av Volvo XC60 - men redan nu bjuder Vi Bilägares testförare Mikael Schultz på sina intryck.
- Det är en ganska fin bil. Men man kan undra om den kommer i rätt tid för den är stor, tung och törstig. Som bil är XC60 helt okej och hade den kommit för 3-4 år sedan hade den varit en fullträff, säger Mikael Schultz till Vibilagare.se

Vi Bilägare har varit i Danmark för att prova Volvos nykomling XC60. Den stora dieseln på 185 hästkrafter har testats - med ett något blandat resultat.

- Volvo XC60 har jättebra fjädringskomfort och den är tyst från däck och hjulställ. XC60 är väldigt tyst även på grov asfalt.

Några nackdelar?

- Dieselmotorn är ganska bråkig under acceleration och låter något ociviliserat. Det är den största komfortmissen tycker jag.

Hur mycket stör ljudet?

- Kör du i jämn fart är ljudnivån acceptabel men om man ligger och kör i stan så accelererar man hela tiden och då är ljudnivån inte speciellt trevlig.

Har XC60 de kvalitéer som krävs för att vara en premiumbil?
- Det tycker jag nog att den har - bortsett från det råa motorljudet som konkurrenterna inte har.

Så XC60 står sig i konkurrensen?

- När det gäller säkerhet, körupplevelse och väghållning tycker jag definitivt att den håller samma klass som konkurrenterna.

Vi Bilägares stora test är betydligt mer genomarbetat än en provkörning - och tanken är att testet ska visa vad Volvo XC60 går för.

- Vi har tagit fram alla mätvärden som vi kunde och har hunnit köra XC60 en hel del. Vi har disponerat bilen under en längre tid och provat den under olika omständigheter. Så det blir ett traditionellt Vi Bilägare-test - och förmodligen är testet det första större testet av XC60 i Sverige.

Missa inte hela testet i Vi Bilägare nr 14!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-23 22:20
Arne Öjerhag (ej verifierad)

Märkligt att inte Volvo varit mer framsynt. Man borde ju naturligtvis ha tagit fram en hybridbil(el-bensin,el diesel, el metanol) för flera år sedan.Sneglat lite på Toyota? Nu står man där med en mindre Suv-modell som de flesta andra redan har.

Arne

#2 • Uppdaterat: 2008-09-23 23:20
Pär (ej verifierad)

Volvo har en övertro på tjänstebilsmarknaden i Sverige. Nu har man sprängt gränsen för vad tjänstebilsåkarna orkar betala och det hjälper inte hur bra XC60 är, tyvärr. En miljöbilsklassning hade hjälpt en del kanske, men kommade lågkonjunktur och för dyl bil gör XC60 till en loser. Tråkigt! Hoppas på att SAAB 9-4X blir miljöklassad. Jobba snabbt Volvo, peta in etanolmotorn och sälj bilen för max 310000. Då kanske lite kan räddas!

#3 • Uppdaterat: 2008-09-25 02:29
Benny (ej verifierad)

Kvaliten når väl knappast upp i premiumsegmentet som vanligt. Blir nog samma visa som med XC90. Hissades till skyarna av svensk motorpress tills kvalitetsproblemen kom ifatt verkligheten. Som man mycket riktigt konstaterar så kommer den för sent. Det enda Volvo kan hoppas på är att ekonomin i USA förbättras mirakulöst och att oljepriset sjunker drastiskt. Ingen av scenariorna är speciellt troliga. Good bye Volvo! Eller är det en förklädd Ford? Ja

#4 • Uppdaterat: 2008-09-25 09:52
M.N. (ej verifierad)

Benny, jag väntar fortfarande på information om hur långt du har kört med din XC60 och vilka kvalitetsproblem du har haft.

#5 • Uppdaterat: 2008-09-25 15:24
Bilhandlarn! (ej verifierad)

Vad ska man säga..... en bunt klappträn..
Ni kommer ha fel allihop...
Den kommer att sälja bra..
De räcker inte att bara stoppa i en E85 motor för att få den miljöklassad.. 192g/km måste den under också.. De är inte lätt med en så hög bil.. Jag har vänner som kör XC90... de har inte några problem..

#6 • Uppdaterat: 2008-09-29 14:41
Gyll Enhammar (ej verifierad)

En Audi Q5 mer prisvärd än den apfula Volvo XC60. Det finns ingen anledning att köpa en 8000kr dyrare XC60, som är dessutom är svagare, fulare och inte har kvalitet (förutom på bilarna pressen fick köra). Gör om, gör rätt. Hela VCC:s ledning borde avgå inklusive designchefen.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-30 22:18
Mikael Schultz, Vi Bilägare (ej verifierad)

HEJSAN! Jag håller med Arne Öjerhag. Visst borde Volvo haft en miljöstämplad XC60 redan från start. Då hade man varit med i racet på allvar. Men att Volvo skulle vara sist ute med sin kompakta suv håller jag inte med om. Både Audi Q5 och Mercedes GLK är senare, eller åtminstone lika sena, som Volvon.

#8 • Uppdaterat: 2008-10-02 17:49
J (ej verifierad)

Fulare bil får man leta efter.

#9 • Uppdaterat: 2009-03-15 02:07
G Wallin (ej verifierad)

Har just kollat in och provkört BMW X3, Audi Q5 och Volvo XC60. När det gäler design är Volvon helt klart nr 1. Audin är anskrämlig och X3 känns väldigt gammal. Volvos interiör är i särklass den är tystare än konkurrenterna. Jag har haft BMW i 6 år dessforinnan Saab i 20 år men nu tror jag att jag är mogen för en Volvo. XC60 är en fullträff.

#a • Uppdaterat: 2009-03-15 16:47
Ingegerd Berggren (ej verifierad)

XC60 är en genomtrevlig och komfortabel suv-modell men volvo måste absolut miljöanpassa den för att den ska gå som tjänstebil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.