Bild
Nästa artikel
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Test

Här kan du läsa mer om Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaqs mediesystem, säkerhet, utrustning och mycket mer.

Modellfakta

Hyundai Santa fe 2,2 CRDI Premium

TILLVERKNINGSLAND

Sydkorea

MOTOR:

Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,0. Borrning/slag 85,4/96 volym 2 199 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT

Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim 1 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJULUPPHÄNGNING

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R19.

STYRNING

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 2,6.

BROMSAR

Ventilerade skivor. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA

Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 på 9,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER

2,4 GDi (188 hk) från 349 900 kr. 2,0 CRDi (150 hk) från 349 900 kr. 2,0 CRDi (185 hk) från 404 900 kr.

 

 

Seat Tarraco Xcellence 2,0 TDI 190 DSG

TILLVERKNINGSLAND

Tyskland

MOTOR

Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5, volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT

Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Fyrhjulsdrift, 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim 1 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJULUPPHÄNGNING

Fälgbredd 7 tum, däck 235/45 R20.

STYRNING

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 11,9 m. Rattvarv 2,1.   

BROMSAR

Skivor, ventilerade fram. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA

Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER

1,5 TSI (150 hk, bensin) från 264 900 kr. 2,0 TDI (150 hk, diesel) 324 900 kr.

 

 

Skoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI 190 DSG

TILLVERKNINGSLAND

Tjeckien

MOTOR

Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,65. Borrning/slag 82,5/92,8, volym 1984 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT

Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 200–6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm 1 500–4 100 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Fyrhjulsdrift, 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim 1 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJULUPPHÄNGNING

Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19.

STYRNING

 

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 12,2 m. Rattvarv 2,9.

BROMSAR

Skivor, ventilerade fram. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA

Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER

2,0 TDI (150 hk, diesel) 318 300 kr, 2,0 TDI (190 hk, diesel) 357 300 kr.

Hyundai Santa fe 2,2 CRDI Premium
Hyundai Santa fe 2,2 CRDI Premium
Seat Tarraco Xcellence 2,0 TDI 190 DSG
Seat Tarraco Xcellence 2,0 TDI 190 DSG
Skoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI 190 DSG
Skoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI 190 DSG
Skoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI 190 DSG
Skoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI 190 DSG
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Pekskärm kompletterad med fysiska knappar ger enkelt handhavande. En uppkopplad version är på gång tills vidare får man använda Car Play alternativt Android Auto.
Pekskärm kompletterad med fysiska knappar ger enkelt handhavande. En uppkopplad version är på gång tills vidare får man använda Car Play alternativt Android Auto.
Menyer och undermenyer kan gömma sig som flikar i respektive hörn av skärmen. Fysiska rattar används vid vissa menyval och funktioner så som radiofrekvens.
Menyer och undermenyer kan gömma sig som flikar i respektive hörn av skärmen. Fysiska rattar används vid vissa menyval och funktioner så som radiofrekvens.
Knivskarp skärm med tydlig grafik, men testlaget föredrar Seats något mindre skärm med fysiska vred för volym och scrollfunktioner. Uppkopplade tjänster finns.
Knivskarp skärm med tydlig grafik, men testlaget föredrar Seats något mindre skärm med fysiska vred för volym och scrollfunktioner. Uppkopplade tjänster finns.
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Rostskyddsprognos

Hyundai

 Undantaget hjulspindlar och stötdämparinfästning en konstruktion helt av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filt bak. I främre flyglar och A-stolpar finns bullerdämpande isolermaterial som med tiden kommer att binda fukt. Falsningarna av motorhuv och baklucka är vältätade medan dörrarna har dåligt tätade hörn. Tröskellådorna har nedåtvända skarvar utan synlig tätning. Underredet saknar behandling (bild 1) men är delvis inklätt och skyddat mot sprut. Behandlingen av bilens hålrum är bra, till och med hjälpramen (i plåt) har fått ett skyddande vaxlager. Den omfattande behandlingen höjer rostskyddsbetyget ett steg till en trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3 av 5

 

Seat

 Kaross av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda och ger skydd. I bakluckans överkant kunde tätningen varit mer omfattande. Inga stänkskydd, men det finns ingen blästerrisk då dörren skyddas av plastsköldar. Dörrarnas dränering under plastsköld och gummilist är svåra att inspektera och rensa (bild 2). På sikt en potentiell rostfälla. Den nedåtvända tröskelskarven är väl tätad. Innerskärmarna är av plast fram och filtplast bak. Bakom innerskärmen sitter ljuddämpade kuddar som binder fukt. Underredet har bra slitskydd. Bra behandling av hålrum och balkar ger en fyra i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4 av 5

 

Skoda

π Likt Taracco en kaross helt av stålplåt. Fram- och bakvagn huvudsakligen av stålplåt men detaljer av aluminium. Avgassystem av plåt. Ingen invändig vaxbehandling av motorhuv eller baklucka men väl i dörrarna. Bra limskarvar skyddar falsningarna. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Stora delar av underredet ät täckt av plastsköldar. Trösklar med nedåtvänd skarv, bra tätning. Bra invändig behandling i balkar under bilen. Bra slitskydd ”utanför” plastsköldarna undertill, men inget under dessa. Fuktsamlande isoleringskuddar bakom innerskärmarna vid vindrutestolparna, testbilens kuddar dröp av vatten.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4 av 5

Modellfakta

Hyundai Santa fe 2,2 CRDI Premium

TILLVERKNINGSLAND

Sydkorea

MOTOR:

Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,0. Borrning/slag 85,4/96 volym 2 199 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT

Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Testvärden: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.