Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo XC70 (2012)

Rost

Motorhuven är tillverkad av aluminium och bakluckan av plast, resten av bilen är gjord av plåt. Längs sidorna sitter breda plastlister som skyddar plåten från att blästras men som å andra sidan kan lagra lort mot karossidan. Det finns dock en springa i nederkant som dränerar.

Innerskärmarna är av plast, bak med en mittdel av filt som inte ligger an mot plåten.

Dörrarna är väl tätade och har invändigt skyddats med en lättflytande, bra produkt.

De flesta skarvar under bilen har också tätats ordentligt och balksystemet är behandlat invändigt. Bakvagnen är till stor del av aluminium.

Stänklappar saknas och det drar ned betyget lite.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo XC70.

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#2
2016-05-27 12:22

Jag äger den testbilen som är på bilden och den har redan börjat rostat men bilen har ändå en rostskyddsbehandling

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.