Nästa artikel
Biltest: Subaru Outback, Volkswagen Passat Alltrack, Volvo XC70 (2012)
Nybilstest

Biltest: Subaru Outback, Volkswagen Passat Alltrack, Volvo XC70 (2012)

Publicerad 10 september 2012 (uppdaterad 5 maj 2021)
Med högre frigång, diskreta skärmbreddare och drivning på alla hjul har Volkswagen anpassat sin familjekombi för hårda tag. Passat Alltrack har fått det mesta som krävs för att kunna köra om både Volvo XC70 och Subaru Outback, om bara inte vägen är alltför dålig.

Kombin är den mest praktiska av alla bilmodeller. En fyrhjulsdriven bil är mer vägsäker än en tvåhjulsdriven. En bil med hög markfrigång tar sig bättre fram på dåliga vägar än en låg.

Hur dessa ovedersägliga fakta kan kombineras i en bilmodell insåg Subaru redan på 90-talet. Den första fyrhjulsdrivna kombin med förhöjd frigångshöjd och tillnamn Outback kom 1997. Första svenska kunden lär ha varit Volvo som raskt kopierade det japanska konceptet och lanserade V70 Cross Country året efter. Vid sekelskiftet döptes bilmodellen om till XC70 och nu är Volvos fyrhjulsdrivna, robust utrustade och designade kombi en vanlig syn på våra landsvägar. År 2007 var det dags för andra generationen. Försäljningen har stadigt ökat och nu rullar nästan 44 000 bilar med XC70-emblem i svensk trafik.

När vägen består av djupa hjulspår som slingrar mellan träden tar Subaru Outback täten.

Trots att biltypen har sina uppenbara fördelar har få tillverkare hakat på. Men nu lär Subaru och Volvo få det kärvare, för nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack. Att tyskarna har studerat förlagorna ordentligt är uppenbart. Alltrack matchar konkurrenterna på – nästan – alla punkter.

Utanpå ser den inte mycket ut för världen. Man får vara skarpögd för att upptäcka de lite annorlunda stötfångarna med falska hasplåtar och de ganska diskreta skärm- och tröskellisterna som skiljer Alltrack från en vanlig Passatkombi. Både Subaru och i synnerhet Volvo är duktigare på att märka ut sina terränganpassade modeller.

Passat Alltrack ska helst hålla sig till måttligt dåliga underlag.

Den diskreta attityden berättar på sitt sätt vilken typ av ”terrängbil” som VW har gjort. Passat Alltrack ska helst hålla sig till måttligt dåliga underlag. På skogsvägar med riktigt djupa spår och gropar får den svårt att ta sig fram. Frigångshöjden är bara tre centimeter högre än hos den vanliga Passatkombin.

Med bara 16,5 centimeter tillgodo skrapade underredet ibland i marken på terrängbanan där vi testade hur bilarna kunde ta sig fram. Subaru Outback står två decimeter över marken och Volvo XC70 har ytterligare en centimeter tillgodo, men bara när den är helt tom. Med förare och full tank sjunker frigångshöjden till 19,5 centimeter.

En kassett med ett nylonnät fästs på Passats fällda baksäte och stoppar kringflygande last.

Tydlig döda vinkel-varnare i Passats backspegel.

En något kryptisk ekonomimätare hjälper Subarus förare att köra snålt.

Nästan tre meter långa prylar kan lastas i Volvo om passagerarstolen viks ihop.

Men Passat Alltrack tål närkontakt med rötter och stenar. Under motorn sitter en riktig stålplåt. Konkurrenterna är klenare rustade mot kontakter med marken: Outbacks motor skyddas av en tunn plastskiva och under Volvomotorn hänger en sköld av pressad filt!

Volkswagen och Volvo använder samma typ av fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Den elektroniskt styrda drivningen fördelas blixtsnabbt mellan fram- och bakhjul utan att föraren märker någonting annat än att bilen känns väldigt stabil och spårsäker på halt och löst underlag. Exakt hur mycket kraft som går till respektive hjulaxel är svårt att säga. Det varierar efter förhållandena och behövs det kan nästan 100 procent av motorns kraft skickas till en enda axel.

Med sommardäck bör inte ens fyrhjulsdrivna bilar köras på halka, så vi valde en backe med löst grus för att prova hur effektiva drivsystemen är.

Vi hade inte väntat oss mycket av den låga Passaten som dessutom var försedd med breda lågprofildäck. Men den tuggade sig nästan hela vägen upp och hade inte underredet börjat släpa i mittsträngen, hade den nog klarat sig ända upp. Även Volvo XC70 stannade innan krönet, när bakhjulen tappade greppet i ett kraftigt gupp.

Båda bilarna råkade ut för så kallat diagonalspinn, när ett fram- eller bakhjul slirar. I Volvon kunde föraren känna hur framhjulen släppte lite innan drivningen gick över till bakhjulen.

Subaru har sin egen fyrhjulsdrift som kallas ”symmetrisk”. Drivkraften fördelar sig 50/50 mellan fram- och bakaxel och när det gäller att ta sig fram är det en vinnande teknik. Outbacks däck tuggade ihärdigt i lösgruset och drev bilen ända upp, trots att backen var full av gropar efter konkurrenternas försök att klättra upp.

XC70 ger fortfarande intryck av att vara toppmodern.

I nedförslut är det lättast att köra Passat och Volvo. Båda är utrustade med automatbroms som aktiveras med en knapp och försiktigt lägger an ABS-bromsarna. I Passat är systemet anpassat så att underlaget byggs upp till en liten vall framför hjulen. Det gör bromsverkan extra effektiv och stadig. Bilen rullar  säkert och sakta utför i cirka 10 kilometer/tim och föraren behöver bara styra.
   
Det VW Passat Alltrack förlorar på usla underlag, tar den igen på normala vägar. Att fjädringen har höjts med tre centimeter märks inte alls; bilen är smidig att hantera, motorn svarar kvickt på gas och rattrörelser och Passaten är skojig att köra på krokiga stråk.

På långsträckta motorvägar passar terrängkombibilarna lika bra som på skumpiga grusslingor.

Både Subaru Outback och Volvo XC70 känns tyngre och lite mer otympliga att lotsa fram på kurviga vägar. Minst körglädje bjuder japanen på. Subarus boxermotor är visserligen snål, men låter grovt som i en traktor. Den har dålig ork på låga varv och måste ofta få hjälp av en lägre växel. Växelföringen är motspänstig och styrningen ganska vevig med hela tre rattvarv. Vägkänslan försvinner i länksystemet.

– Hela bilen känns väldigt amerikaniserad, tyckte en testförare.

Flera testförare hade svårt att hitta en bra körställning i Outback, trots att ratten och stolen kan justeras både i höjd och djup. Pedalstället sitter för långt fram och de kortare förarna tvingades sitta med ratten nästan i bröstet. Det kändes inte så säkert.  
Några moderna körhjälpmedel som döda vinkel-varnare eller farthållare som håller avståndet till framförvarande bilar finns inte till Subaru. Den har inte ens bältesvarnare i baksätet.

Outback verkar helt enkelt ganska gammal och omodern, trots att det bara är tre år sedan den kom.

Passat Alltrack kan mycket väl ta över som Sverigeetta i klassen.

Äldst i trion är Volvo XC70 som kom redan 2007 men som graderats upp under åren och fortfarande ger intryck av att vara toppmodern. Testbilen var försedd med minsta dieselmotorn, D3 med 163 hästkrafter. Den har nyligen försetts med en justerad turbo för att bli lite snålare och renare utan att för den skull tappa kraft. Förbrukningen har sjunkit med fyra centiliter milen men under testets lugnare etapper drog den till och med mindre än angivet. Den femcylindriga motorn (som har en skön ton) trivs bra ihop med testbilens sexstegade automatlåda. Den kostar visserligen 17 900 kronor men är en investering som gör körningen väldigt bekväm. Lådan växlar mjukt och precist och ingen förare kände något större behov av att lägga i sportläget och sköta växlingarna själv.

Under något hundratal testmil genom det nymornade vårlandskapet kunde vi konstatera att det var lika skönt att köra XC70 som att åka i den. Fjädringen är mjuk och ger bilen en nästan svävande gång, men i snäva kurvor känns bilen ändå pålitligt stabil. På gropiga vägar följer hjulen marken utan att studsa. Volvos chassitekniker är verkligen skickliga.

Volvo XC70 har tuffast design. VW:s ”fältkostym” är så diskret att den knappast märks.

Åkkomforten i Volvo XC70 kan inte Passat Alltrack matcha. Testbilen var extra utrustad med stötdämpare vars hårdhet kan ställas i tre steg – till en kostnad 15 500 kronor. Men även på mjukläget ”comfort” stampade bilen i tjälskotten.

Alltrack finns med två motorer, en bensindriven och en diesel. Den automatväxlade, sexstegade DSG-lådan är standard i båda versionerna. Testbilen hade dieselmotorn på 170 hk som passar fint ihop med lådan. Det finns gott om kraft, även om den ibland dröjer lite.

Passatens fyrcylindriga turbodiesel är försedd med både stopp/startteknik och frikoppling. När föraren släpper gasen går motorn ned på tomgång och bilen rullar fritt. Testförarna lärde sig snart att lyfta gasen i nedförsbackarna. Bilen rullar lätt och kan komma långa sträckor innan farten sjunker för mycket. När föraren åter gasar kan det emellertid dröja en bråkdels sekund innan motorn kopplas in. Det sker med ett litet ryck som kan vara ganska irriterande. Problemet märks mest i låga farter och kan mildras lite med en extra mjuk gasfot.

Testbilen var rikligt utrustad, bland annat med ett så kallat premiumpaket som kostar 17 900 kronor och som bland annat innehåller trånga sportstolar. Dessa delade testförarna i två läger beroende på kroppsbyggnad. De korta satt utmärkt medan de långa förarna klagade på att sittdynan var för trång över rumpan och sitsen för kort. Huruvida stolarna är prisvärda eller ej måste nog var och en avgöra. Det finns ju annat att köpa till sin Passat Alltrack om man vill lyxa till del. Ingen av konkurrenterna ståtar med en så lång utrustningslista. Passat är exempelvis enda bilen som kan utrustas med stort glastak och elektriskt utfällbar dragkrok. Testbilen hade extraprylar för nästan 150 000 kronor!

Bortsett från frigångshöjden är alla tre bilarna desamma som märkenas vanliga kombimodeller. Det betyder att de är goda lastare. Vi lyckades stuva in imponerande mängder testlast – drickabackar – i var och en.

Subaru och Passat lastar lika mycket, men karosserna har disponerats lite olika. Subaru har bjudit på mer benutrymme i baksätet medan VW har gjort ett längre lastutrymme.

På krokiga asfaltsvägar tar den körglada VW Passat Alltrack ledningen före bekväma Volvo XC70.

Ingen slår dock Volvo. Den är några centimeter större än konkurrenterna och den inte bara lastar mest utan har också det mest gediget inredda och genomtänkta bagageutrymmet. Nackskydden viks ned automatiskt när ryggstöden fälls och de bildar ett helt slätt lastgolv.

Även Subarus ryggstöd fälls enkelt med spakar medan VW valt en billigare lösning. Man får fälla sittdynorna för hand om ryggstöden ska lägga sig platt.Lite knöligare men inte särskilt tungt eller tidskrävande.

Ser vi bara till åkkomfort, frigångshöjd och lastegenskaper vinner Volvo XC70 det här testet. Var någon förvånad?
Men när vi tar fram prislistorna blir det dags för en extra funderare. Volvo är visserligen den mest genomtänkta bilen, men den kostar därefter. XC70 är i särklass dyrast att köpa och äga.

Billigast är Subaru och den är nog inget dumt val – Subaru har ju de mest nöjda ägarna. Men Outback känns gammal och primitiv och passar nog bäst för den som sätter hållbarhet före komfort och körglädje.

Återstår VW Passat Alltrack. Den är trevlig att köra, tillräckligt stor för en normal familj och känns modern in i minsta detalj. Grundpriset är måttligt och det finns utrustning att välja till i det oändliga.

Passat Alltrack kan mycket väl ta över som Sverigeetta i klassen för högbenta kombibilar. Det är inte den bästa terrängkombin men den bästa kompromissen.

Subaru Outback 2,0 D

Grundpris: 314 900 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

Det sitter knappar utklickade lite här och där på instrumentbrädan. Dieselvärmaren startas med en liten billig panel som verkar ha köpts in från Biltema.

Baksätets ryggstöd fälls från bagaget eller med ett par små handtag som sitter gömda i stoppningen nere vid sittdynan.

Bilbältet till baksätets mittplats dras ut från ett fäste i taket. Det är en både billig och gammalmodig lösning.

I lastutrymmet finns handtag som frigör spärren till baksätets ryggstöd. Bredvid sitter ett par bra utfällbara krokar för shoppingkassar.

Volkswagen passat alltrack 170 DSG

Grundpris: 325 900 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

Farthållaren, som är standard i Alltrack, har numera fått en egen lätthanterlig spak under ljusreglaget till vänster om ratten.

Nackskydden kan ställas i djupled så de passar förare av olika storlekar.

Nyckeln har en hållare på instrumentbrädan men den kan också ligga kvar i fickan. Bilen startas med en knapp. Den extra ”klumpen” fjärrstyr dieselvärmaren.

VW har inte missat att en kombi behöver krokar för matkassar. Intill syns en av spakarna som frigör baksätets ryggstöd. Knappen till det utfällbara draget skymtar nere till höger.

Volvo XC7D3

Grundpris: 360 000 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 2/5

En bil som är avsedd att köras på oländiga vägar behöver förstås ha en kompass. Väderstrecken anges på engelska. E för öster.

I bagageutrymmets golv löper kraftiga skenor med flyttbara krokar där lasten kan bindas fast.

Trestegsvärme på ytterplatserna i baksätet kostar 2 500 kronor. Det finns också uppfällbara barnkuddar att köpa för 3 500 kronor.

Mittarmstödet i baksätet är innehållsrikt med både förvaringsfack och hållare för drickaburkar och flaskor.

Trots pigga inslag av falsk aluminium känns interiören ganska gammalmodig. Det är mycket hårdplast. Stora ytterbackspeglar är bra vid backning.

Välordnade instrument och knappar gör förarplatsen lugn och trivsam. Metallisterna verkar äkta. Navigering med stor skärm kostar 15 900 kr.

Interiören domineras av den breda men ganska tunna mittkonsolen. På den högt placerade skärmen visas all tänkbar information.

Att ha Subarus omoderna, vassa nyckel i fickan är inte skönt.

I Subarus svagt glimmande färddator visas en del information.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskydds-Metoder AB.)

Subaru 

Hela karossen är av plåt och någon invändig behandling går inte att hitta vare sig i huv, baklucka eller balkar under bilen. Dörrarna är halvdant tätade. Inuti har det gjorts en viss skyddsbehandling med en smetig produkt som lagt sig i klumpar. Under bilen sitter plastsköldar. Plåten under dessa har inte rostskyddsbehandlats. Upp till tre plåtar ligger på varandra utan tätning. Innerskärmarna i alla hjulhus är av plast och av en bra konstruktion. Bakom plasten finns emellertid en kant där smuts och skräp samlas. Stänkskydd saknas. Sprutet från framhjulen träffar den nedåtriktade skarven på tröskellådan. Bilens konstruktion är, ur rostsynpunkt, tämligen omodern.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Volkswagen 

Förutom reservhjulsbaljan i plast är hela karossen byggd av plåt. Bilens invändiga behandling bedöms av vår rostskyddsexpert som ”exemplarisk”. VW har använt ett varmvax som sprider sig bra i alla hålrum. Dörrar och de mest utsatta skarvarna under bilen har tätats ordentligt. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och under dessa går det att hitta balkar utan tätade skarvar och invändig behandling. De sitter dock riskfritt till. Innerskärmarna fram är av plast, bak är de av filt som suger åt sig fukt. Men skärmkanterna är av en bra konstruktion som inte samlar smuts. Bakre ljuddämparen och bensintanken är av rostfri plåt och framvagnen till stora delar av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Volvo 

Motorhuven är tillverkad av aluminium och bakluckan av plast, resten av bilen är gjord av plåt. Längs sidorna sitter breda plastlister som skyddar plåten från att blästras men som å andra sidan kan lagra lort mot karossidan. Det finns dock en springa i nederkant som dränerar. Innerskärmarna är av plast, bak med en mittdel av filt som inte ligger an mot plåten. Dörrarna är väl tätade och har invändigt skyddats med en lättflytande, bra produkt. De flesta skarvar under bilen har också tätats ordentligt och balksystemet är behandlat invändigt. Bakvagnen är till stor del av aluminium. Stänklappar saknas och det drar ned betyget lite.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Ljustest

Subaru halvljus

Subaru helljus

Subaru Halvljus Helljus
Längd, m 87 222
Bredd, m 27 25
Betyg 3/5 4/5

Volkswagen halvljus

Volkswagen helljus

Volkswagen Halvljus Helljus
Längd, m 91 145
Bredd, m 26 0
Betyg 3/5 1/5

Volvo halvljus

Volvo helljus

Volvo Halvljus Helljus
Längd, m 73 226
Bredd, m 15 26
Betyg 2/5 4/5

Kommentar, Erik Rönnblom: Halvljuset är bra på alla tre. Subaru och VW når lite längre än Volvo och får därför högre betyg. Men dessa två har också hög siktnedsättande bländning. Volvos ljus ger mindre risk för att störa mötande. Subarus och Volvos helljus har mycket bra längd tack vare en extra lampa som bara lyser på helljus. VW når inte 150 meter där vi mäter bredden på helljuset. 

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd 77 197
Bredd 11 16

Vi tycker:

1. Volkswagen Passat Alltrack - testvinnare
Kampen har varit jämn och varje bil är bra på mer än ett sätt, men VW Passat Alltrack får mest plus i testprotokollen. Den relativt låga frigångshöjden gör den inte så lämplig i svårare terräng, men den tar sig säkert fram på de flesta skogsvägar, leriga parkeringar och hala båtramper. I den omfattande utrustningslistan finns ett utfällbart drag och  dragvikten är hög: 2 000 kilo. Med den snabba automatväxlade DSG-lådan och turbodieseln på 170 hk får bilen underhållande köregenskaper. Motorn är up to date med stopp/startteknik och frirullningsfunktion, vilket spar lite bränsle. Testbilen drog mer än utlovat, men hade gått lite och blev snålare med ökad körsträcka. Milkostnaden för Alltrack blir ganska måttlig.

2. Volvo XC70
Att Volvo XC70 är den äldsta bilen i gänget märks inte. Med bäst last- och dragförmåga, högsta åkkomforten, bästa barnsäkerheten och tuffaste designen borde den kanske ha utropats till vinnare, men den är betydligt dyrare än konkurrenterna att både köpa och äga.

3. Subaru Outback
Ägarna är väldigt nöjda med  Subaru Outback, men den når inte upp till de andra bilarnas komfort och köregenskaper. Subarus drivsystem är dock överlägset och boxerdieseln visade sig vara överraskande snål. Fri service i tre år är ett tungt argument för Outback.

Kommentar, Christian Ellmark:
VW Passat är roligast att köra, Volvo XC70 är bekvämast. Ändå blir mitt val Subaru Outback. Det är den bil som mest lämpar sig för körning på skogsvägar och i svårare terräng. Subaru var till exempel den enda som klarade att klättra uppför testets branta sandbacke. Det avgör mitt val. Ändå ska Subaru ha en känga för att man slopat lågväxeln som tidigare fanns på manuellt växlade bilar. Andra skäl för mig att välja Subaru är hög kvalitet och sköna framstolar.

Kommentar, Mathias Engberg:
Volvo XC70 är bilen jag skulle välja. Den verkar väldigt genomtänkt och har hög komfort. Stolarna är mycket sköna och fjädringen bekväm även på gropiga grusvägar. Volkswagen Attrack har stummare fjädring och är trevligast på kurviga, släta vägar. Varken Alltrack eller XC70 klarar grov terräng lika bra som Outback, men Subarun är inte så trivsam. Det är mycket hårdplast i kupén. Volvon känns mest påkostad och välbyggd.

Diskutera: Vad tycker du om de testade bilarna?

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Outback 2,0 Boxerdiesel Volkswagen Passat Alltrack 170 DSG Volvo XC70 D3

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

SUBARU OUTBACK:



TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Turbomatad boxerdiesel med common rail-insprutning. Volym 1 998 cm3. Borrning/slag 86 x 86 mm. Kompression 16,3:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 150 hk (110 kW) vid 3 600 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 600 och

2 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell låda, permanent fyrhjulsdrift 50/50 procent på fram- respektive bakhjul via viskokoppling och mellandifferential.

HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPhersonben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

HJUL: 225/60 17.

STYRNING: Kuggstång med eldriven servo. Tre rattvarv. Vändcirkel 11 m.

BROMSAR: Skivbromsar runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på

9,7 s. Toppfart 195 km/tim.

ÖVRIGA VERSIONER: Bensindrivna på 2,5 l med 167 hk samt på 3,6 l med 260 hk.



Grundpris, kr: 314 900

Testbilens pris, kr: 333 900

Förmånsvärde, kr/år: 46 100

Värdeminskning, kr/% (1): 138 600/42

Skatt, kr/år: 2 953

Försäkring, kr/år (2): 5 325

Servicekostnad, kr (3): 4 726

Serviceintervall, mil/år: 1 500

Kamremsbyte, kr: Kedja  

Bytesintervall, mil/år: -

Garantier, år (4): 3/3/12/3

Milkostnad, kr (5): 37,50



VOLKSWAGEN PASSAT ALLTRACK:



TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR:  Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Stopp/startsystem. Volym 1 968 cm3. Borrning/slag 81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och

2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad automatväxlad låda (DSG). elektroniskt styrd fyrhjulsdrift som fördelar drivkraften efter behov.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

HJUL: 225/50 17. Testbilen: 225/45 18.

STYRNING: Kuggstång med elektriskt styrd servo. Vändcirkel 11,4 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på

8,9 s. Toppfart 211 km/tim.

ÖVRIGA VERSIONER: Bensindriven TSI 211.



Grundpris, kr: 325 900

Testbilens pris, kr: 475 300

Förmånsvärde, kr/år: 47 300

Värdeminskning, kr/% (1): 144 400/42

Skatt, kr/år: 2 953

Försäkring, kr/år (2): 4 382

Servicekostnad, kr (3): 11 579

Serviceintervall, mil/år: Max 2 år

Kamremsbyte, kr: 6 532

Bytesintervall, mil/år: 21 000

Garantier, år (4): 2/3/12/förlängs

Milkostnad, kr (5): 38



VOLVO XC70:



TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tubromatad rak femcylindrig med dubbla överliggande kamaxlar och comon rail-insprutning. Volym 2 400 cm3. Borrning/slag 81 x 93,15 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 163 hk (120 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 400 Nm mellan 1 500 och 2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad manuell eller automatväxlad låda. Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift som fördelar drivkraften efter behov.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

HJUL: 215/55 16 standard. Testbilen: 235/55 17.

STYRNING: Kuggstång med elektrohydraulisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Låsningsfritt system. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på 10,8 s (aut). Toppfart 195 km/tim (aut).

ÖVRIGA VERSIONER: Dieseldrivna: Drive D3 med 163 hk, D5 med 216 hk. Bensindriven T6 med 304 hk.



Grundpris, kr: 360 000

Testbilens pris, kr: 449 999

Förmånsvärde, kr/år: 54 100

Värdeminskning, kr/% (1): 202 500/45

Skatt, kr/år: 4 177

Försäkring, kr/år (2): 4 875

Servicekostnad, kr (3): 9 725

Serviceintervall, mil/år: 3000/1

Kamremsbyte, kr: 5 713

Bytesintervall, mil/år: 18 000/10

Garantier, år (4): 2/3/12/förlängs

Milkostnad, kr (5): 50



Kommentar: 1=efter 3 år/6 000 mil enligt värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = Vid 1 500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås. 3 = Till och med 6 000 mil. 4 = Nybilsgaranti, vagnskada, rostskydd och vägassistans. 5 = Efter 6 000 körda mil. *Två servicar på max fyra år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.