Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo V70 (1999)

Rost

Volvo V70 är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Volvo V70 har i princip samma rostskydd som halvbrodern S80 som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB har berömt.

Karossen är till över 85% gjord av galvaniserade plåtar med vissa utsatta detaljer i helt rostfria material. Motorhuven, t ex, är av aluminium och bakluckan av plast. Galvlagren är mellan sju och 20 tusendels millimeter tjocka, beroende på graden av utsatthet hos detaljerna.

Utöver galvningen är Volvo V70 noggrant behandlad med vax och olja i balkar och sparklådor. Innerskärmar både fram och bak skyddar mot grus och fukt. Ett bra slitskydd täcker golvplattan. Bromsrören är gjorda av en rostbeständig legering med nickel och koppar och bränsletanken är av plast. Betyget blir högsta möjliga, en femma.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Volvo V70
Rosttest: Volvo V70 (1999)
Rosttest: Volvo V70 (1999)

Kommentarer

#1
2013-12-29 13:03

Det är främst i dörrarna som rosten kommer på V70 årsmod. 2000-2007. P2-plattformen.
Framdörrarnas nedre/främre hörn samt fram på bakdörrarna, där gummilisten ligger mot lacken på dörren och stänger in fukt, smuts och salt. Att tvätta där håller kvar vattnet, en svår fråga om man ska blöta eller försöka hålla torrt.
Hade ingen rost på den gamla 850'n, men på denna nyare V70 har ni nog missat att kolla och undersöka listerna när ni gjorde testet.
Skulle vilja sätta betyget till en stark 4, för den är annars ok i rostskyddet.
Problemet finns självklart även på plattformssyskonen XC70 och S60. eftersom de har identiska delar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.