Bild
Nästa artikel
Volvo V60 D5 Twin Engine.

Rosttest: Volvo V60 D5 Twin Engine (2015)

Rost

Smutssamlande hylla kan vara en rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares test av laddhybridsversionen av Volvo V60.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Kaross av stålplåt, motorhuv av aluminium. Baklucka och dörrar är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt.

På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts.
I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Skärmkanterna bak har en konstruktion med dubbla plåtar, ”punktsvetsad” skarv och smutssamlande hylla som kan vara en rostrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2015-12-10 14:45

Skarven ser ut som något man gjort själv,inget vidare..

#2
2015-12-10 15:36

Samma hylla bak som de hade på 140 som kom på 60-talet. Skillnaden är att den på 140 varken såg hemmagjord ut eller hade en lika bökig konstruktion att laga.
Volvo är en underutvecklad kinaprodukt som hör hemma i soptunnan. Kolla istället på Toyota, deras plåtarbeten ser inte ut som något fuskgjort hemmasvets, där kan man istället snacka premium och finish!

#5
2015-12-10 17:26

@Benols, det är INGEN som ifrågasatt säkerheten? Bästa är ett sådant ord som man inte bör använda, eftersom det är laddat med personliga värderingar. Alla har vi olika, således faller ditt resonemang om att det är "bästa" bilen, den är säkerligen den för dig, men uppenbarligen inte för alla, eftersom många väljer att INTE köpa Volvo.

För att återgå till ämnet. Svetsskarven ser riktigt dålig ut, inte ens amatörsvetsare väljer att nöja sig att punkta en skarv i ett hjulhus, kommer bli rost och plåten kommer att ätas upp i skarven. För 560 000kr kan man förvänta sig en bättre plåtskarv.

#6
2015-12-10 17:56

Håller med Isoderlund ang. #3 Även #2 bör fundera lite över sitt märkliga resonemang. När det gäller plåtskarven så jagar väl Volvo kostnader som alla andra. Men här tror jag att det kommer att bl problem med rost.

#7
2015-12-10 20:12

Nya Toyota Yaris är inte vacker bakom tanklocksluckan och tröskeln vid bakhjulet.

#10
2015-12-13 21:26

Ja skarven ser onekligen bristfällig ut och jag undrar jag om det inte har med säkerheten att göra där delar ska kollapsa vid en smäll.

#11
2015-12-16 00:00

Tycker det ser ut som om kanten på bilden är av aluminium.

#12
2016-01-15 11:08

Det saknas absolut någon form av tätningsmassa på bakskärmen. Dom borde dragit en rand med fog och sedan lackat. Punkt svetsarna ligger också för nära kanten med vassa kanter / skägg absolut en rost fälla. Förvånande att se detta på en Volvo. Jag skulle nog maskera med tejp sen lägga på karosseri fog eller liknande över skarven och punkt svetsarna. Samt tunnflytande olja vax från insidan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.