Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo V60 D3 (2011)

Rost

Volvo. Volvo V60 har ungefär samma rostskydd som S60 och det är ganska bra. Motorhuven är av aluminium. Det sitter bra och täckande innerskärmare i alla hjulhus. Baklucka och dörrar har tätats noga och i dörrarna finns ett lager vax. Under bilen sitter sköldar av plast och där de inte täcker har plåten fått ett överdrag av slitskydd.

Undertill finner Vi Bilägares rostexpert en mängd skarvar som helt saknar tätning och en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Det är sparsamt med vax i balkar och sparklådor. Bilen är skyddad precis där det behövs, inte mer.

Några stänklappar har inte Volvo kostat på. Det kan innebära risk för rostangrepp vid bakskärmarna, där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Testbilen hade redan blästringsmärken i lacken på sparklådorna.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 D3

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.