Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Polo GT 1,2 TSI

Rost

VW Polo har väl skyddade dörrar, men under plastsköldarna anas början till ytrost.

Läs hela testet!

Mazda 2, Volkswagen Polo och Opel Corsa granskas i ett 11 sidor långt test.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Polo har kaross av stålplåt, med stötsköldar i plast. Motorhuven är inte behandlad och är inte limtätad i hörnen. Plaststopp i framskärmarnas bakändar är numera av hårdplast. Polo har plastinnerskärmar. De främre skyddar också skärmkanten, men bara nedtill och har springor där smuts och väta kan tränga in. Dörrarna är vaxbehandlade inuti och har väl skyddade skarvar.

Bottenplattan skyddas av plastsköldar. Balkar och hålrum är vax-behandlade och karossens övriga synliga skarvar är bra tätade. Polo har plasttank som är fäst i rostfria band. Ytrost kan skönjas på vissa detaljer under plastsköldarna.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-06-05 13:44

Det måste nog vara en tysk bil för att få en 4:a när man redan ser ytrost på en ny bil eller hur förklarar man det?

#2
2015-06-05 18:20

Ytrost, åter inte så spännande. Man får väl anta att det är på komponenter som det inte är någon fara om det blir ytrost på och att det sammantaget är bra.
Men måste säga att jag också blev lite förvånad över 4;an efter att ha läst rosttestet.

#3
2015-06-05 19:39

Dom här plastsköldarna är ett otyg som automatiskt borde rendera minuspoäng i rostbetyget. Förr eller senare letar sig fukt och smuts in under dom och där är då oftast endast grundmålad plåt...
Men det är billigare att skruva dit plastsköldar än att lägga på ett ordentligt rostskydd som tex Opel gör.
VW har sparat in på mycket senaste åren, på i grunden rejäla och bra bilar, när kommer detta att synas i försäljningen?

#4
2015-06-05 19:42

Än en gång stupar vi bilägares betygssättning på näsan.
Har man någon ambition att ge konsumentupplysning så får man faktiskt ta steget in i framtiden och inte stå kvar i medeltiden.
5 nivåer fungerar inte längre, på senaste tiden har en mycket bra och en klart dålig fått precis samma betyg upprepade gånger och nu händer det igen.
Nivån måste höjas till 6 eller 7 så att bra och dåliga kan skiljas åt.

#5
2015-06-05 20:09

N-iklas surar eftersom Opel fick samma betyg.

Rostbetygen är bara en uppskattning så fem-gradig skala räcker gott.

Otroligt. VW har en med gott rostskydd historia medan Opels mest förskräcker.

#6
2015-06-06 07:34

Polon har helt enkelt fått ett överbetyg .
"Motorhuven är inte behandlad och är inte limtätad i hörnen. "
"Ytrost kan skönjas på vissa detaljer under plastsköldarna."

#7
2015-06-06 10:03

Lars58...aå du utifrån lösryckta meningar ur text göra en helhetsbedömning som är bättre än experten som undersökt bilen?

#8
2015-06-06 10:07

Poängen är att Opeln har ett bättre rostskydd än VW vilket inte syns i betyget.

#9
2015-06-06 10:14

Lars58...än en gång. Hur vet du det?

DIn Opel-fanatism är underhållande men varför betyder det att VW måste vara sämre?

#10
2015-06-06 11:13

Ja, Sigge. Snacka du om fanatism... Du kan ju läsa dessa rosttester så kanske även du ser att Corsan inte har dom missar som VW gjort.

#11
2015-06-06 11:24

Sigge Nn du pratar förmodligen som du har förstånd, VW har en god rostskyddshistoria skriver du ! Jo ja tackar ja. Va du med på 70 och 80 talet när dörrar och kombiluckor rosta med stora fina rostrosor mitt på dörr och lucka.

#12
2015-06-06 12:06

Crylen...din mindre intelligenta omogna och otrevliga ton klarar vi oss utan. Försök argumentera sakligt istället!

Nämn den bil som inte rostade på 70-talet? VW-koncernen har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd. Opel däremot har rostat friskt långt in på nittiotalet.

#13
2015-06-06 12:13

SiggeNn Ber om ursäkt om du tog illa upp ang förståndet, Ja vart lite ivrig bara, Men du kan väl ge nåt exempel på oplar då som rostade långt in på 90 talet men kom inte dragande med nån vectra från 89 bara, jag har tidigare pratat om opel i modern tid hur rostskyddet bättrats då menar jag 15 senaste åren.

#14
2015-06-06 12:21

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_htm...
Men denna modell ersattes ju för 19 år sedan, dock så är det 90 tal.

#15
2015-06-06 12:36

Jasså! SiggeNn skriver.
"Nämn den bil som inte rostade på 70-talet? VW-koncernen har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd. Opel däremot har rostat friskt långt in på nittiotalet."
Så här skrev VB September 2011.
Olyckligt materialval eller olyckliga konstruktioner kan ställa till det rejält. Volkswagen – och nyligen Audi – båda med dokumenterat bra grundskydd drabbas nu också av elakartad rost.
http://www.vibilagare.se/nyheter/dorrost-volkswagens-varsta-problem-34041
Minnet är kort!

#16
2015-06-06 12:38

Jag tog fel på årtionde, jag var på oo talet i huvet när Sigge pratade 90 tal, men visst rostade Astran F tidiga modeller men den bättrades mot slutet av sin levnad. Nästa generation Atra G blev ju mycket bättre och den åkte ju med in i 2000 talet och Astra H från 04 har ett mycket gott skydd och nu har ju Astra J varit med i 5 år och de rostskyddet ser ut att hålla samma höga klass

#18
2015-06-06 13:30

@Previa
Det finns bra exempel på hur VW klantat sig med design och rostskydd av vissa modeller, ta t.ex. förra generationen Golf där framskärm och dörr hade en olycklig konstruktion då is kunde bocka plåten på dörren samt lacksläpp på vissa modeller. Samtidigt så är det skönt att läsa att VW tagit sitt ansvar och fixat det i artikeln.
Just lim verkar vara lite av ett problem för många tillverkare. Har en vän som jobbar på Volvo Cars som berättade vilka konsekvenser det kan få när man byter underleverantör av lim för att spara några kronor per bil. Kanske något sådant VW försökt sig på i detta fallet.

#19
2015-06-06 14:58

Sa han som skriver "
Crylen...din mindre intelligenta omogna och otrevliga ton klarar vi oss utan. Försök argumentera sakligt istället!"

#20
2015-06-06 15:20

Ja de gäller att leva som man lär

#21
2015-06-07 11:21

Polo är den bäste bilen! Utrosten är (alles in ordnung) retrodesign!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.