Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI

Publicerad 28 april 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Rostskydd bakom underredets plastskydd är ett lyft från föregående generation.
Volkswagen Passat har nu rostskyddats bakom underredets plastsköldar men fortfarande används fuktabsorberande material här och var.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Nya Passat har en kaross helt i stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående bra tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast, medan de bakre är av filtmaterial.
 
Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt. Underredet täcks till stora delar av filtskivor, som också drar åt sig fukt.
 
Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-28 18:09
Roger Skagerström

Har någon någonsin påvisat en rostskada som kan härledas till dessa jäkla filtarna ni pratar om hela tiden? Ett ständigt tjat - men kan kan inte komma på nackdelen. Det ni istället vill ha är plastsköldar som stänger inne fukten. Med filten får fukten åtminstonde en chans att ventileras ut och torka. I värsta fall är den laminerad med nåt fukttätt material som gör det lika instängt som plast.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-28 18:16
Peugo

Nää, inte vad jag vet. Jag har ju "filt" bak och fram i min Citroen C5 men dom tycks inte suga fukten något bra, dom är snabbt torra efter tvätt/regnväder. Slipper också smattret då man kör på grusväg.

Hoppas dom har lärt sej att för tätt med massa o. dyl. inte heller är bra? Fukten måste komma ut också...

#3 • Uppdaterat: 2015-04-28 18:47
V8-Power

Är det bara jag?
Jag tycker den nya Passaten är riktigt ful, totalt misslyckad frontdesign!

#4 • Uppdaterat: 2015-04-28 22:34
N-iklas

Senaste tiden har bilar med grava brister och dumma lösningar fått samma poäng som bilar som saknat sådan fel och brister.

Det kan verkligen inte vara ett funktionellt och upplysande sätt att sätta betyg så att den som går på siffran vet vad som gäller.

En bättre bil måste ges bättre betyg än en sämre bil - inte exakt samma.
Betygsättningen måste ökas till 6 eller 7.

Passaten saknar aluminiumhuv som flera och t.o.m. Peugeot kostar på, oerhört snålt med tanke på att detta är den bil som man allmänt utmålar som världens bästa bil.
Fuktsugande material och filtar utformade på ett så enkelt och gammalmodigt sätt är också illa i en bil med en sådan image.

Opel har en ny typ av ”ventilerande” skarvar under bilen och en ny typ av plastinnerskärmar klädda med filt som isolerar fukten från plåten.
Varför hittar inte VW på liknade nya lösningar?

Annars tar det väl minst 5-6 år innan en bil med dåligt rostskydd börjar rosta så det syns och filtskärmar är väl en rätt ny ide?

#5 • Uppdaterat: 2015-04-28 23:30
OlaClarin

Min dotters Focus från -00 har dessa filtar i bakre hjulhusen. Jag tror Focusen var en av de första att använda detta material? Bakre hjulhusen är i stort sett det enda som inte rostat på den bilen......!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-01 16:21
saabnisse

Filtmaterial orsakar inte rost! Det är där materialet ligger i direktkontakt med en obehandlad plåtyta som korrosion kan uppstå och det händer oavsett om det är filt eller inte.
Nackdelen med filt är att fukten behålls längre i kontaktytan än ett tätt material.
Lösningen är ju enkel, bara att se till att den del som har kontakt med andra material är mättad med t.ex. rostskyddsolja.

N- iklas, om motorhuven är av aluminium eller stålplåt har ju liten betydelse, jag har sett aluhuvar tappa lacken liksom de av stål.
Men det är väl inte vanligt med rostskador på huven?

#7 • Uppdaterat: 2015-05-01 21:54
N-iklas

Aluminiumhuv är en symbolfråga som indikerar huruvida man är villig att satsa på ett dyrare material i bilen eller bara på ett billigare.

Med hänsyn tagen till den marknadsposition och den oerhört uppblåsta image VW har är ett sådant fall av ren snålhet på en så stor och lyxig bil när bilmärken som hålls för att vara sämre erbjuder detta dyra material, anmärkningsvärt.

Dessutom bidrar det till lägre vikt och några kilo bättre viktfördelning - vanligen populära egenskaper.
Angående rost är det ju så att stenskott som alltid kan ge rostskador om ägaren struntar i dem - vilket inte är helt ovanligt.

Det är mer en symbolfråga än en om rostskydd, aluminium är inte alltid det bästa, det kan bli utmattat så som i flygplan, men just huven är en plats där det inte spelar någon roll.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-02 11:16
Nalleman

Det känns som om det bara står VW i fronten så är man garanterad minst en fyra i rostbetyg.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.