Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Golf Sportsvan (2014)

Rost

I stort sett är rostskyddet i Golf Sportsvan väl utfört. Materialval i för bättre komfort riskerar dock att bli framtida rostrisk.

Volkswagen Golf Sportsvan har en kaross helt i stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna är invändigt vaxbehandlade. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är dessutom invändigt behandlade.

De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämparen och ändröret är rostfria, men inte resten av avgassystemet. En framtida rostrisk är det skumgummiliknande och starkt fuktsugande material (se bild) som används för ljuddämpning i A-stolparnas förlängning.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2014-10-23 10:46

Förstår inte hur ni kan ge en bil helt i plåt en fyra när ni ger en bil med kaross delvis i aluminium och plast en trea... Aluminium och plast är mindre benägna att rosta än vad plåt är. Särskilt viktigt tycker jag att det är med en baklucka i annat material än plåt, för bakluckan utsätts för stenskott och grussprut som urholkar ett rostskydd där. Det har vi sett på flera bilar, inte minst från Volkswagenkoncernen i form av Skoda med rostiga bakluckor.

#2
2014-10-23 11:52

Raphael: Just bakluckan borde vara förskonad mot just stenskott och grussprut. Den sitter skyddad pga färdriktningen.

#3
2014-10-23 13:04

Ja, det är väl inte precis stenskott som är problemet. kruxet är väl snarare att allt möjligt virvlar upp och lägger sig där, särskilt saltet.
Men, en plastbaklucka eliminerar problemet. Det har ju funnits i många år på en del fabrikat, andra har inte ens övergivit bränsletank i plåt.

#4
2014-10-23 16:09

Tolkar jag bilden fel (och minns fel från provkörningar, tyckte det låg en skumgummibit nere vid dörren nuförtiden) men är inte skumgummit tänkt att lösa problemet med knäckta dörrar? http://www.vibilagare.se/reportage/volkswagen-kovander-betalar-knackta-d...
Dörr-rost har ju också varit ett klassiskt problem för VW-bilar men tiden får utvisa hur det blir på den fronten. Lite modernare materialtänkande hade man vågat hoppas på från ett så stort och marknadsledande företag som VW?

#5
2014-10-23 16:28

"Materialval i för bättre komfort riskerar dock att bli framtida rostrisk". Håll koll på era i. De stör när de hoppar in omotiverat här och där i texten. Ni är dock inte ensamma om felet i Sverige, ni är många. Låt en kollega läsa texten före publikation.

#6
2014-10-23 17:49

Raphael...de rostiga bakluckorna som drabbade bl a Passat berodde på elektriska strömmar ifrån nummerplåtsbelysningen och det fixade VW på garanti/goodwill.

Hur stenskott och grussprut skulle komma upp förstår jag inte.

Sådana fel har inget med rostskyddet att göra.

Varför läser du om du ändå inte tror på vad som skrivs? Kanske dags att ta av de franska glasögonen och se verkligheten i vitögat?

Peugo...tror du inte man rättar till konstruktionsfel på nya modeller?

#7
2014-10-23 20:00

Nej, jag har märkt att man inte rättar till, man tycks hellre spara in mera på kostnaderna för att få mera luft i priserna, tyvärr. Franska "typfel" är småpotatis mot vad VW-koncernen har lyckats med, tyvärr än en gång.

#8
2014-10-23 20:03

Peugo...hur mycket du än gnäller på VW kommer inte försäljningen av franska bilar öka i Sverige. De är helt enkelt inte tillräckligt bra i konkurrensen. De har levt gott på den inhemska marknaden men det håller inte i längden. Nu står fransmännens hopp till Kina.

Frankrike är bra på ost och vin men bilar ska de hålla sig ifrån ;-)

#9
2014-10-23 20:18

Kan jag spara medmänniskors pengar ens lite så tycker jag att jag har lyckats. Det finns andra alternativ än franska bilar och tyskarna har ju en bil som kanske ger verklig kvalitet och det är Opel?

#10
2014-10-23 20:29

Själv vill jag bespara mänskligheten franska bilar. Franska bilar är nämligen, bortsett från att inte vara bra i kvalitet, ett hot mot allas vår välfärd. Och säkerhet;-)

Det blir nog en ny Sportsvan till frun ganska snart - fantastisk bil, i många avseenden.

#11
2014-10-23 20:43

Vad fel du har, men du har rätt till din egen "tro". :)
Sportsvan blev ingen klassledare, franska regerar ännu också den klassen. PS. Du vet väl att finska Tuulilasi ansåg Sportsvan som farlig i älgtestet (se en annan tråd) för att den överstyr och sedan understyr (blir allt för länge liggande på fel fil) och det är bilens dåliga ESC som styr och inte du som chaufför? Nya Golf har också grymma problem som lastad, på vintern är det inte alls en kul bil att väja för någonting. Det här är inte på skoj utan på riktigt testat. Vill du ha en länk till Golffens "älgtest" så kan jag ge dej?

#12
2014-10-23 20:47

Citat: "Sportsvan blev ingen klassledare, franska regerar ännu också den klassen."

Ojdå, en bil som inte ens hunnit bli registrerad i statistiken "blev inte";-)

Säkrast är att inte köra "franskt";-)

#13
2014-10-23 20:54

Det är ju väldigt "säkert" att välja en bil med TSI, turbo och DSG, nää fy fan vilken idiot man skulle vara! ;)
PS. Hoppas verkligen att nya TSI med kamrem håller, och att turbon skulle vara nån nyare än den gamla skiten. Jag ser positivt med är ändå lite rädd att dom igen än gång sparar på fel ställen men nya bilar måste dom ju sälja när dom nya inte hinner bli gamla! ;)

Det är min syn på saken att bilen inte riktigt hänger med i klassen (PS. har provkört den, jag antar att du med har gjort det!?).

#14
2014-10-23 21:02

Jag har provkört Sportsvan - snart som bil i familjen. Jag har f.ö. även läst testet i tidningen - den vann testet.

F.ö. så får mina anställda inte längre köra "franskt". (Kan jag bidra till en bättre värld, så gör jag det.) Ge dig Peugo, du blir inte trovärdig.

#15
2014-10-23 21:46

Trovärdig blir man när man blundar för typfel som t.ex. TSI och DSG samt turbon i dessa? Konstig syn du har men blunda hårt för det är det som krävs! Lycka till med bilen i alla fall! Mina kolleger har redan lärt sej sin läxa och väljer en bil från annat fabrikat näst. PS. Varför dra allt "franskt" över ett strå? Det finns PSA och sedan Renault och dom är inte en och samma sak. Vet nog att du bara jävlas för det hör ju till liksom med bilar! ;)

Det som skiljer dej och mej är att jag tar reda på verkliga typfel när du bara blundar hårt och hoppas på det bästa med din "tro". :)

#16
2014-10-23 22:36

Den avgörande skillnaden Peugo, är att Citroen och Peugeot byggs utifrån att de skall hålla c.a 20 000 mil (enligt Lena Rönnelius Ericson på Citroën Sverige) http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-frikoppla
medan en Volkswagen klarar c:a 10 000 mil till (i genomsnitt). Den sämre långsiktiga kvaliteten innebär i sin tur att PSA-koncernen måste bygga fler bilar än vad Volkswagen behöver göra (givet den totala efterfrågan på transporter i samhället). Betalar det slöseriet gör bilköparna, samhällsmedborgarna och miljön.

Följaktligen: Innan Peugo häver ur sig fler ogrundade påståenden och annan gallimatias om en bilkoncern som på alla rationella plan bygger bättre och samhällsekonomiskt effektiva produkter så borde han rensa rent framför egen dörr först. Citroen själva bekräftar nämligen precis det som alla räknekunniga redan kunnat verifiera i den offentliga statistiken, d.v.s att Citroen och Peugeot ligger långt efter branschgenomsnittet rent kvalitetsmässigt. För Audis del vet vi ju också att hans företag inte har råd med bilar som inte tål vatten, och eftersom vatten är tämligen vanligt förekommande i Sverige så köper han heller inte in fler franska "kvalitetsbilar" till sin verksamhet..:-) Det blir nämligen för dyrt, precis som hela den franska bilindustrin i sin helhet - slösaktig och ineffektiv.

MVH AL

#17
2014-10-23 22:41

Så är den självutnämnde ALlvetaren igång igen med sitt fabulerande.

Kan vi få källa på att VW rullar i genomsnitt 30.000 mil, tack!

#18
2014-10-23 23:05

Hultarn får kolla hos bilprovningen - både den svenska som norska ger ungefär samma bild. En Volkswagen skrotas enligt den norska statistiken efter 19,4 år medan en Peugeot och Citroen blir runt 14 - 15 år gamla innan de hamnar på tippen. Hos SBP kan man då också se hur långt respektive population rullar mellan olika år - och därigenom räkna efter. Ritar man upp det så ser man rätt snabbt att fördelningen över körda mil följer Gauss mycket berömda fördelning (den i mina ögon alltför grova tumregeln om n>30 är uppfylld med råge). Och när man har denna berömda fördelning att tillgå så kan man snabbt beräkna hur stor del av populationen som klarar olika miltal (då den genomsnittliga körsträckan anges). Inte så jättekomplicerat alltså:-)..

I övrigt kul att Citroens egen representant i alla fall inte dristar sig till att förneka empiri - utan helt sonika erkänner och bekräftar det förhållande som jag åskådliggjort här i trådarna - stundtals för döva öron. :-) Men hon kanske också har fel;-) Vad tror Hultarn?

MVH AL

#19
2014-10-23 23:35

Och den (talanglösa) individ som sitter och gasar och bromsar på samma inlägg om och om igen - vänligen upphör med det tramset. Det slöar ner sidan.

MVH AL

#20
2014-10-24 06:17

Tyckte ja hörde något här men hade tydligen fel? :)

Det är synd att jag så ofta har haft helt rätt med mina påståenden som upprör folk (land/märkesfrälsta), som "tror sej veta bättre sätt att avgöra fakta" men jag har en lite "tro" på att även dom kan lära sej ett och annat ännu här i livet. Ha en bra dag!

#21
2014-10-24 06:26

Allt är som vanligt när AL är tillbaka, han roar sig med att klanka ner på andra medan han själv skarvar vilt. Och det är är tydligen helt OK i hans värld.

Han drar sig inte heller för att försöka styra debatten genom att uppmana andra att inte ge tummen upp eller ner. Självklart som ett resultat av att han inte finner sig i att någon ifrågasätter hans fabler.

Här kan inte källan anges, utan istället kommer en lång drapa i ett desperat försök att ta sig ur påståendet. Som vanligt.
Tidigare påstod han att Volvo rullar 2-3 gånger längre än Peugeot, inte heller där kunde han ange en källa
.

#22
2014-10-24 06:30

Måste få fråga Peugo om han har några egna erfarenheter av att t ex köra Golf på vintern ? Ställer mig högst skeptisk till detta... Och trovärdig blir man INTE Peugo om man gång på gång på gång på gång upprepar samma "kritik" mot ett märke - i ditt fall VW. Man blir enbart tjatig speciellt som du uppenbarligen bara har läst dig till dessa "erfarenheter". Och Nej - jag är ingen VW-älskare även om jag just nu äger en Golf - liksom en Kia och en Mazda. Och de senare åren även Opel, Toyota och Ford. Så nån ensidig märkesfanatiker är jag definitivt inte men jag ogillar de som för nån form av krig mot andra märken - och oftast helt utan egna erfarenheter. Det blir så småningom endast patetiskt.

#23
2014-10-24 08:08

Jag kör en golf på jobbet åtminstone en gång i veckan men fattar inte vad du menar med "på vintern"? Nog gnäller jag på PSA-produkter också! 1.6 THP (a'la BMW) bör undvikas ännu också! Ska man välja en sådan så ta den med över 200 hästar. Har helt tillräcklig statistisk information via företaget där jag arbetar för att våga ge uttal om TSI (turbon med) och DSG. Obs! Nya TSI med kamrem har jag ännu inte hört något dåligt om förutom att cylinderstyrningen inte fungerar fint för alla (kanske fixas med programuppdatering för det gäller inte alla?).

Här en video på älgtest med nya Golf, utan last och lastad. Klassad sämst av bilarna i detta testmoment (3. i hela testet) och som lastad rent av farlig: https://www.youtube.com/watch?v=dGwY1aJl3SU&feature=player_detailpag...

#24
2014-10-24 08:13

Det blev en jäkla hets om denna kvalitet. Det man kan sammanfatta är ju helt klart att VW har bilar som håller (något) bättre än franska märken sett till den statistik som finns tillgänglig (Bilprovningen). Där är ett fel, ett fel, punkt slut! Om det sedan råkar vara en lampa så må det så vara, det är ett fel även det, litet, enkelt att rätta till men ändock ett fel och ett irriterande sådant.
Rätta mig gärna om jag råkar ha fel i nedanstående:
Normalfördelningskurvor ska man inte kasta under stolen, dock ska dessa inte kopplas ihop för två isolerade händelser (VW/PSA) eftersom de inte har något som helst beroende av varandra. Man kan skapa normalfördelningskurvor över antalet soldagar/år och jämföra dessa med antalet icke soldagar/år för de är kopplade till varandra. De lever sida vid sida, "används" likvärdigt, är utvecklade likvärdigt osv. Det gäller inte bilmärken generellt (och inte många andra saker heller).

#25
2014-10-24 09:02

Det är storleken på felen som gäller för det är då vi hamnar och betala en massa stålar (därför att garantitiden är så ursel som den är).

#26
2014-10-24 12:03

Jodå Hultarn, källor har redovisats. Tidigare länkade jag till dem exakt, också i trådar där Hultarn deltog (och kommenterade) . Men Hultarn har ju lite svårt att stå svarslös så han ägnar sig åt sin sedvanliga strategi - att hitta på saker för att kunna fortsätta - och det ger mig inget att debattera på et sådant sätt.. I min värld räcker det med att åberopa vad Citroen egen representant uttryckt - 20 000 mil. Det korrelerar väldigt väl med de officiella siffrorna som finns att tillgå - både från Sverige som Norge. Denna lilla fadäs blir svårt för Hultarn att kringgå - utan han tvingas nu att krypa till korset och acceptera det faktum som jag redan redogjort för honom - men som han kategoriskt förnekat och vägrat att erkänna - eller att Peugeot/citroens bilar i regel inte uppnår lika höga miltal som medelbilen på marknaden.

Vad gäller normalfördelningen går den att använda för att kartlägga hur stor del av respektive population (VW/Peugeot) som uppnår ett visst antal mil c.larsson. Jämförelser mellan grupperna är sedan en annan debatt - men det finns tekniker att tillgå för sådana körningar likaså.

MVH AL

#27
2014-10-24 12:15

AL fortsätter på sin inslagna väg att inte kunna visa källan, denna gång när det hävdas att VW i snitt rullar i 30.000 mil.

Istället dillas det om andra ska krypa till korset. Jaja, ingen är förvånad.

Jag roade mig med att jämföra 406, Passat , S40 och Avensis av samma årsmodell, och de visade sig att 406 körts mest! Källa: Bilprovningen. Men sådan fakta viftas säkert bort på något sätt.

#28
2014-10-24 12:29

Håller med om att förutsatt att populationen är tillräckligt stor så går det att jämföra siffror med varandra. Kanske även normalfördelningskurvor om de eventuellt kan normeras men det enda man ser vid jämförelse av normalfördelningarna är hur utbredd kurvorna är i dess förhållande. Kurvorna blir förstås förskjutna om de läggs på varandra men det beror ju på att man jämför olika saker. Det intressanta blir ju istället att jämföra utbredningen av kurvorna för att se hur många som faller utanför nollan så att säga tycker jag. Normalfördelningen i sig säger ingenting om var nollan är belägen, i detta fall vilket miltal som uppnås av den störta populationen och blir därför mindre intressant om man bara fäster sig vid att jämföra ett visst maxvärde. Det blir bara en cirkel av självklarheter anser jag, men fortfarande - VW har bättre kvalitet enligt tillgänglig statistik (bilprovningen) eftersom att vi sätter miltal som norm för kvalitet i detta fall.

#29
2014-10-24 19:28

c.larsson skrev; "Där är ett fel, ett fel, punkt slut! Om det sedan råkar vara en lampa så må det så vara, det är ett fel även det, litet, enkelt att rätta till men ändock ett fel och ett irriterande sådant."

Jo, det är sant. Men även om man sållar bort ägarrelaterade fel (lampan du nämnde, t.ex.) så blir resultatet detsamma. Så tendensen finns där - med eller utan klantig ägare/brukare. F.ö. tycker jag nog att populationen är tillräcklig (hos SBP) för att man ska kunna utesluta variationer i normalfördelningen.

#30
2014-10-25 10:49

Det hade varit på sin plats att ViB börjar skilja på stålplåt och förzinkad stålplåt. I dagens bilar används inte stålplåt på exteriöra detaljer. Denna har sedan länge varit galvaniserad.

#31
2014-10-25 21:54

En trasig lampa är inte ägarrelaterat fel. Ägaren slår inte med vilje sönder lampan, kan inte heller missbruka den med avseende på användning, möjilgtvis ovilja att byta dock...
En normalfördelningskurva bygger på variationer i populationen, annars blir det ingen normalfördelad kurva utan enbart en linje så jag förstår inte ditt resonemang och så länge man plockar bort samma funktion från det som jämförs så kan du ju självklart skapa två kurvor, baserade på lika underlag.
Sedan kan jag fortfarande inte förstå vad AL vill bevisa med sina kurvor? Populationen och dess medelvärdessträckor står ju klart och tydligt i Bilprovningens statistik, Tyska bilar håller i regel bättre än Franska. Men hur kan dessa skapa en normalfördelad kurvatur, vad baseras den på och vad ska den bevisa?

#32
2014-10-26 16:49

c.larsson skrev; "En trasig lampa är inte ägarrelaterat fel."

Jo det är det. I alla fall när man läser SBP:s statistik. Där kan man sålla bort just "ägarrelaterade fel".

#33
2014-10-27 14:21

En bil som byter lampor själv vore inte så dumt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.