Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf GTE (2017)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf GTE (2017)

Publicerad 29 november 2017 (uppdaterad 10 april 2018)
Volkswagen Golf GTE.
Grus och fukt bakom plastsköldarna men skarvarna under är vältätade. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross och chassi är av plåt med noggrant tätade skarvar i karossen. Dock har bara dörrarna invändig vaxbehandling. Underredet täcks av stora plastsköldar och där bakom samlas mycket grus och fukt. Skarvarna under plastsköldarna är emellertid vältätade och balkarna har god invändig behandling. De delar som inte täcks av plastsköldarna har ett rejält slitskyddslager. 

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmarna är av plast fram, men filtbeklädda bak. Fuktsugande skumgummi under främre dörrstolpe. Betyget blir en stark trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-29 13:14
L. Mäkinen

Låter som en sedvanlig VW-konstruktion. Det funkar, men är inte bäst.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-29 13:18
Hackenbush

Lacken trillar inte av på ALLA VAG-bilar Shogun. De har haft problem med vissa årsmodeller.
Du får det att låta som om lacken ramlar på ALLA vag-bilmodeller och årsmodeller hela tiden. Ingen av alla de VAG-bilar jag ägt under åren har tappat någon lack alls.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-29 14:04
saabnisse

Jag har inte heller sett att någon lack trillar av på någon av VAG-bilarna, däremot gillar jag inte vissa andra delar av konstruktionen, avgasrör t.ex., men de brukar ju ändå klara 10-12000 mil så många kanske låter sig nöja med det.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-29 15:26
Tvärnit

Det finns inget som heter en stark/svag trea, en tre är en trea men jag förstår att man vill loska upp Golf GTE.
Betyg tre rakt över vart det och då får man väl anse att en trea är gott.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-29 16:18
Pi

Fast av beskrivningen att döma så borde rimligen denna bil ha ett lite högre betyg än motsvarande Prius och den fick ju en 3:a. Så helt ologisk var nog inte betygsättningen. Sen är det väl de som betygsätter som avgör om dom kan använda benämningen "stark" eller inte.

#6 • Uppdaterat: 2017-11-29 16:29
LC4ever

Shogun, ge dig.
Naturligtvis så faller lacken av på ALLA VW precis som pedalerna fastnar på ALLA Toyota....
Nä, jag trodde inte det, så sluta rapa skit om VW och dra upp gammal, som i dag är åtgärdat.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-29 16:51
stonebreaker

Alla tidigare rosttester av Golf 7 gav en 4, nu 3, vad har hänt?

#8 • Uppdaterat: 2017-11-29 17:32
LennartJ

Att bakre ljuddämpare och slutrör är rostfritt, väldigt bra. Av den anledningen att det kan dröja flera månader innan bensinmotorn är igång och kan torka ur.
I mitt fall, som privatäger en GTE, så går den mestadels på el. Dessutom helt avsaknad av rost.
Saabnisse, en laddhybrid körs på helt andra sätt än en fossil.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-29 17:55
Tvärnit

Pi. Nej det är fel! Hade Prius fått 2 i betyg och Golf GTE en 4:a i betyg så hade jag inte reagerat!
Nu fick de tre testbilarna betyg 3 och då är det plötsligt viktigt att tänja betyg 3 till en framkant och en bakkant.
De hamnade alla på betyg 3 för att bilarna gemensamt fortsatt saknar något till betyg 4 men att ingen av dem har ett rostskydd illa nog för betyg 2 alltså 3. Betyg 3 är vad som räknas.
Det är viktigt ser jag att jag fortsatt upplyser dig om verkligheten i din iver.

#a • Uppdaterat: 2017-11-29 18:39
Papillon

Jag tycker nog en stark 3a är bättre än en vanlig klen en.
Om världen varit fyrkantig och allting antigen svart eller vitt hade det dock varit en annan 5a.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.