Nästa artikel
Rosttest: Toyota Verso 1.8 VVT-i Business (2009)
Rost

Rosttest: Toyota Verso 1.8 VVT-i Business (2009)

Publicerad 10 november 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

På minuskontot för Toyota Verso noteras att hela karossen är i stålplåt. Bilen saknar också invändig behandling i underredets balkar och har dåliga tätningar på de mest utsatta ställena i dörrar, huv och baklucka.

Mer positivt är att skarvarna under bilen är noggrant tätade och samma sak gäller skärmkanterna bak. Det finns också invändig behandling i dörrar, huv och baklucka men tyvärr är spridningen på skyddsmedlet bristfällig.

Underredet har ett hyfsat slitskydd, fast bara på de allra mest utsatta ställena. Däremot blir det inga pluspoäng för innerskärmarna bak, som är i ett fuktkänsligt filtliknande material, och att stänklappar saknas som standard.

– Men Verso innebär ändå ett steg framåt för Toyota. Bilen har ett bättre rostskydd än de flesta övriga av nya märkets nya modeller, kommenterar Thomas Widström.  

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Verso 1.8 VVT-i Business
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.