Nästa artikel
Rosttest: Toyota Prius Plug-in (2013)
Rost

Rosttest: Toyota Prius Plug-in (2013)

Publicerad 28 juni 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Prius har vissa detaljer som är bra från rostskyddssynpunkt, exempelvis att både motorhuven och bagageluckan är tillverkade av aluminium. Skärmkanterna bak har rostokänslig skarv och skarvarna på dörrarna har förseglats ordentligt. I hålrummen finns vax som skydd.

På undersidan är det sämre beställt. Plastsköldar under bilen skyddar visserligen mot sprut av snö. slask, salt och grus, men under sköldarna är plåten endast grundlackerad. En del skarvar är helt otätade och balksystemet saknar invändig behandling. Stänklappar finns inte och sprutet från hjulen träffar därför rakt på sparklådorna.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.