Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota Prius (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Ett klent betyg ger Vi Bilägares rostskyddsexpert till Prius vars underrede skyddas av plastsköldar. Därutöver inget mer än grundfärg. Vissa skarvar är tätade, andra inte. Någon vaxbehandling i balksystemet har inte gått att spåra. Det sitter innerskärmar vid alla fyra hjulen. Bak är de gjorda av ett filtmaterial som samlar salt och fukt.Prius motorhuv är av aluminium och borde vara rostfri, men materialet har visat sig kunna korrodera.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ett klent betyg ger Vi Bilägares rostskyddsexpert till Prius vars underrede skyddas av plastsköldar. Därutöver inget mer än grundfärg. Vissa skarvar är tätade, andra inte. Någon vaxbehandling i balksystemet har inte gått att spåra. Det sitter innerskärmar vid alla fyra hjulen. Bak är de gjorda av ett filtmaterial som samlar salt och fukt.Prius motorhuv är av aluminium och borde vara rostfri, men materialet har visat sig kunna korrodera.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Toyota Prius
Rosttest: Toyota Prius (2000)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.