Bild
Nästa artikel
Tesla Model S.

Rosttest: Tesla Model S (2016)

Rost

Trots påkostat bygge så saknas rostgaranti. Läs varför i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Model S är ett påkostat bygge helt i aluminium. Undertill är golvet helst slätt, täckt av plastkåpor och ett aluminiumskal till det stora batteripaketet. Här finns inget som rosten kan fästa på. Även hjulupphängningar och bromsok är av aluminium. Betyget blir det högsta möjliga.

De enda anmärkningarna är väl tunn lack och garanterad blästringsrisk på de lackade skärmkanterna som saknar stänkskydd. Aluminium-panelerna begränsar visserligen påföljden till visuella stenskott.

Rostgaranti saknas med hänvisning till aluminiumkonstruktionen. Just därför borde Tesla kunna erbjuda en lång garantitid.

Rostskyddsgaranti: –

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-09-22 15:49

Tesla, vilka hjältar alltså. Se och lär VAG.

#2
2016-09-22 19:56

Hjältar?

#3
2016-09-22 20:18

Första gången Vi bilägare inte rekommenderar en rostskyddsbehandling?

#4
2016-09-22 20:19

Det är tur att ViB annonserat ut hårdare regler för moderering så vi slipper trollkommentarer som den av E30 nedan ...

#6
2016-09-22 20:52

Ännu ett skäl att köpa en RIKTIG elbil - som inte KAN rosta och som ALLTID har senaste uppgradering av mjukvara. Än så länge finns det ingen annan.
Kör hårt Mr. Musk!!

#7
2016-09-22 20:54

Enda bilen som inte behöver någon rostskyddsgaranti, lika lite som en plastbåt behöver det. Tesla är - återigen - den ultimata bilen.

#9
2016-09-22 21:41

Det stämmer att aluminium inte kan rosta, det är nämligen enbart järnhaltiga metaller som kan det.
Men det är en missuppfattning att aluminium inte kan korrodera. Aluminium är en väldigt oädel metall och väldigt känslig för galvanisk korrosion. Mest stabil är ren aluminium, men för att ge metallen nödvändiga konstruktiva egenskaper legeras den med andra metaller som också förändrar korrosionsmotståndet.
Det som gör att aluminium har ett gott skydd beror på oxid som bildas snabbt på en ren aluminiumyta och oxiden är en dålig elektrisk ledare. Skiktet kan ökas genom elektrolys, eloxering, och det ökar korrosionsmotståndet.
Men om aluminiumet utsätts för en katod, i princip räcker en liten främmande partikel, t.ex. en liten kopparbit, i samband med våt vägsalt, som ju utgör en utomordentlig elektrolyt, kommer det att uppstå korrosion snabbt. Ju större katoden är ju snabbare sker den galvaniska korrosionen.
Det är alltså inte fel att ge även en aluminiumkonstruktion en extra ytbehandling med t.ex. skyddsolja.

#10
2016-09-23 08:39

Land Rover har väl kört med aluminiumkarosser hur länge som helst, det är bara att titta på en gammal sådan om man är tveksam.

#11
2016-09-23 09:52

Såg i veckan en Tesla model s på kvd. Rost finns står det i beskrivningen och bland annat bakluckan var angripen...
Så högsta betyg rimmar illa, samtidigt som toyota alltid får låga betyg men när såg du en rostig toyota sist?
https://postimg.org/image/gp1w3kkh7/
https://postimg.org/image/3m69kau97/

#12
2016-09-23 19:52

Tobbbe är ännu ett av unos fåniga nick!
uno skulle förmodligen inte känna igen en Tesla om han skulle få se någon.

#13
2016-09-23 20:14

saabnisse, jo rost på alu brukar väl kallas vitrost. Nåt som drabbade Vi bilägares långtestbil Prius gen2 om jag inte minns fel. Tror det var motorhuven som byttes på garanti pga synlig vitrost.

Sen finns det ett möjligt problem till med alu, den tål inte nötning särskilt bra. Hur bra håller bärande karossdelar upp efter säg 10 år och 20,000 mil?

Med elbilar finns också ett stort frågetecken hur dom kommer hålla tekniskt med åren och hur bra batterierna håller. Dvs det är inte givet det är värt att rostskyddsbehandla en elbil även om det kan göra nytta på längre sikt.

#15
2016-09-23 20:56

Vidstige, det går ju att kalla det vitrost, men det har inget med rost att göra. Det är ett exempel på materialomvandling som är typiskt för galvanisk korrosion. Det synliga är metallsalter av varierande sammansättning beroende på grundmaterial, elektrolyt och katod.
Det är inte nötning som försvagar aluminium, det är känslighet för utmattning och det beror på en annan intressant egenhet hos aluminiumlegeringar, nämligen åldring, eller egenhärdning.
Men det har inget med korrosion att göra och där hjälper ingen oljebehandling.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.