Bild
Nästa artikel

Rosttest: Suzuki Alto 1,1 (2003)

Rost

Bakluckans nederkant och huvens framkant är rostskyddsbehandlade. Däremot är hela motorutrymmet och huvens undersida endast grundlackerade. Alto har stänklappar och innerskärmar fram. Dörrarnas nederkant är också behandlade. Bak saknas innerskärmar och stänklappar. Bakskärmarna har otidsenligt konstruktion med smutssamlande hylla, vilka ökar risken för rostbildning.

Ett sparsamt slitskydd av pvc finns på ytterkanterna men inte i golvets mittdel där det finns många oskyddade skarvar där två till tre plåtar svetsats ihop. Dörrtrösklarna har en skarv precis som hjulhusen bak - vilka är oskyddade. Bränsletanken är av plåt och bilen har inga andra mer rosthärdiga delar förutom stötsköldar i plast.

Rostskyddsexpert Tomas Widström ger nya Suzuki Alto betyget 1. "Och den är ändå bättre än första modellen", kommenterar han bistert. I dagsläget kan inte generalagenten med säkerhet svara på om karossen är galvaniserad eller ej. (Notera att nya Alto endast har sex års garanti mot genomrostning jämfört med R+ tolv år)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.