Bild
Nästa artikel
Rosttest: Range Rover Evoque (2011)

Rosttest: Range Rover Evoque (2011)

Rost

Evoque har motorhuv och tak i aluminium. Framskärmarna och bakluckan är av plast liksom stötsköldar fram och bak. Övriga delar av kaross är av förzinkad stålplåt. Huvens skarv är limtätad nästan hela vägen runt.

Dörrar är bara tätade nedtill och inte i hörnen. Insidan är inte behandlad med rostskyddsmedel. Bakskärmen har en liten smutssamlande hylla med plåtomvikning men är skyddad med mjuk plastinnerskärm. Framtill har Evoque innerskärm av hårdplast, vilket är bättre.

Nederdelen av karossen och skärmarna täcks av plastsköldar där fukt och smuts kan tränga in mellan plåt och plast. Däremot är blästringsrisken via smutsstänk mot karossen minimal. Undertill har Evoque ett sparsamt slitskydd och viss behandling i balkar men också många oskyddade skarvar. Bränsletank i plast.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Range Rover Evoque TD4 Pure

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.