Bild
Nästa artikel
Peugeot 508 SW har brister i rostskyddet och får därför bara godkänt.
Peugeot 508 SW har brister i rostskyddet och får därför bara godkänt.

Rosttest: Peugeot 508 SW 2,0 Blue HDi

Rost

Bagagelucka av plast samt hjulupphängning och motorhuv i aluminium. Men där tar berömmet för rostskyddet slut för Peugeot 508 SW.

Bakluckan är av plast och motorhuven är, liksom delar av hjulupphängningarna, av aluminium. Men sedan är det slut på berömmet för rostskyddet i 508:an. Det finns ingen som helst invändig behandling i dörrar eller i balkarna under bilen.
 
Dörrarna är dessutom bara tätade i nederkant och bara de allra mest utsatta skarvarna i underredet har tätningar. Behandling saknas också under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Innerskärmarna runt om är gjorda av ett filtliknande material som suger åt sig fukt. Dessutom saknas stänklappar fram och det finns risk för blästring av framskärmarnas nederkanter.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-04-27 09:11

Budgetbil rakt igenom. Inte ens en frankofil kan älska denna skapelse.

#2
2015-04-27 10:03

Låter ju alldeles fruktansvärt.

#3
2015-04-27 10:05

Någonstans måste de ju spara när företaget håller på att gå omkull :)

#4
2015-04-27 10:38

Peugeot skall vara tacksamma ändå som fick ett bättre betyg av VB än Toyota Prius som bara nådde upp till en tvåa i rostbetyg ,men ändå klarat femton år utan påpekande vid besiktningarna.
Om nu inte alla bilar skall bli veteranbilar vad är då poängen med ett rostskydd som håller längre än säg 20 år och 50 000 mil?

#5
2015-04-27 12:05

Om jag inte minns fel så hade "premiumbilen" A6 ungefär lika lite behandling bakom plastkåporna ( dock invändig behandling i balkarna) men fick trots det en femma. Men, det är ju en Audi, de ska ha bra betyg. Även om de ser för jäkliga ut efter några år.
Hur många av dagens nya bilar har stänklappar förresten? Finns det nån lista på det?

#6
2015-04-27 17:11

Man frågar sig hur den kunde få betyget 3, efter den beskrivningen???

#7
2015-04-27 17:28

Jag är inte frankofil, men det hindrar inte att jag gillar Peugeot 508.........speciellt i den GT version som finns och fanns i det gamla utförandet.

Detta med rostskyddet är kraftigt överdrivet, se de betyg som olika Toyota modeller får, vem ser en upprostad Toyota idag? Och hur många får anmärkningar hos bilprovningen pga rost? Varför ser vi inga ägare som äger Toyota som är bilar som är upprostade, som jag sagt tidigare, de borde stå på kö till VIB med sina upprostade bilar om rosten vore ett verkligt problem......VIB koncentrera er på viktigare saker som tex elektronikproblemen som är den nya "rosten" på moderna bilar. Litar man INTE på rostskyddet, ja då är det väl inget som hindrar en att göra en kompletterande rostskyddsbehandling, vilket är en spottstyver i sammanhanget när man köper en bil ny eller begagnad för mellan 150-300tkr, vad är problemet?!

#8
2015-04-27 22:24

Vem kan med något så när säkerhet bedöma hur väl elektroniken kommer att fungera i en bil med ett antal år på nacken, Shogun ? Då är det nog enklare att bedöma rostskyddet och var det finns nåt och där det inte finns nåt. Sen får väl de som inte gillar betygen göra sina egna bedömningar efter den information som finns medan vi andra i alla fall får lite mera kunskap om den aktuella bilens rostskydd baserat på erfarenhet som nog ingen av skribenterna i dessa spalter har när det gäller att bedöma rostskydd - oavsett om betygen inte jämt är riktigt rättvisande. För mig säger dom - om man också läser texten - ofantligt mycket mera än vad man kan bedöma efter en snabb titt i bilhallen. Och hur skall gemene man kunna bedöma behovet av en extra rostskyddsbehandling om man inte har en besiktning a'la ViBs att utgå ifrån ?

#9
2015-04-28 00:43

Pi.

Så VIB vet alltså att en bil får rostproblem genom en "prognos" redan innan den börjat rosta och man verkligen har bevis för att den gör det, då får man nog vänta 10-15år innan man vet det.........jag väntar fortfarande på tex reportage i VIB där ägare till Toyota bilar idag borde stå i kö för att få medverka och visa upp sina upprostade bilar.........men av detta ser vi intet av, vi får ju aldrig veta hur "prognosen" slog in. Inte ens efter drygt 15 år som VIB kritiserat bla Toyotas rostskydd, har jag aldrig sett ett utfall hur väl/sann prognosen slog in. Lättast är att tala med någon mekaniker som jobbar med bilarna hela dagarna, som jag gjort så får man ett svar som gör att man sover lugnt om natten........hur många ggr har en Toyota(eller annan bil) fått körförbud pga rost i din bekantskapskrets mer än något annat märke.
Det är min erfarenhet.

Elektronik.

Naturligtvis kan man inte förutspå hur elektroniken kommer att hålla i en ny bil, men man kan göra en "prognos" vilka problem märket eller vissa modeller drabbats tidigare av elektronikproblem och samla data om detta och skriva om detta i testerna. Eller skriva om det när man får reda på att vissa modeller har frekventa problem. Jag menar att detta är ett betydligt större problem idag än med rost på bilar som jag i jämförelse är ett icke problem idag. Även här kan man prata med mekaniker som jobbar med aktuellt märke man är intresserad av om man är osäker. Det är ju lättare att göra en kompletterande rostskyddsbehandling än en kompletterande utbyte/uppdatering av elektroniken............vilket är dyrast tro?

#10
2015-04-28 07:45

Jag håller med Shogun här.
När jag nyligen var på bilskroten hemmavid, pratade vi om hur fina bilar de fått in.
"- Det är ju egentligen inget större fel på dem, men det är för dyrt att fixa elektronikfelen, så de hamnar här"

#11
2015-06-03 16:26

Peugeot använder en högkvalitativ galvanisering och högkvalitativ plåt, detta är faktorer som inte syns genom okulär besiktning och därför är Vi Bilägares bedömning missvisande. Den högkvalitativa galvaniseringen utgör alltså grunden för Peugeots rostskydd och är skälet till att Peugeot använder mindre rostskyddsmedel än många andra tillverkare. Men Vi Bilägares okulära besiktning tar inte hänsyn till de faktorer som gör att Peugeot har ett utmärkt rostskydd, här faller helt enkelt Peugeot utanför ramen för vad ViB mäter och besiktigar.

#12
2015-07-27 19:34

Snygg bil, men med kåpor, täckplåtar eller plastshok under som ska bort vid varje besiktning så går den fetbort. Det gäller alla märken förövrigt. Hur mycket skit ska man behöva stå ut med för att dra in skattepengarna? (resor från A - B) De där plastklipsen som håller schabraken på plats är väl lagom fina efter en vinter med våran plogning.... 8...9....10!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.