Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Peugeot 308 SW (2018)

Publicerad 24 april 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Peugeot 308 SW.
Ljudisolerande skumplast suger inte åt sig fukt = bra. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Peugeots motorhuv och framskärmar är av aluminium och bakluckan av plast, vilket är bra för rostmotståndet. Innerskärmarna runt om är av plast och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Dörrarna är invändigt behandlade, men tätningarna har en hel del brister.

Reservhjulsbaljan är av plast och mellan främre dörrstolpe och framskärm finns ljudisolerande skumplast av en typ som inte suger åt sig fukt – och det är bra. Stänklappar fram saknas och vid hjulhuskanterna ligger plåten öppen för hjulsprut. I balkar och hålrum under bilen finns ingen som helst invändig behandling, men skarvarna är bra tätade. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-04-24 10:12
hultarn

Jag undrar varför man inte kommenterar om det finns/saknas stänklappar på varje bil?
Som det är nu verkar det vara slumpmässigt om det nämns eller inte.
Detta trots att det står med som en punkt under "kriterier" till höger.

#2 • 2018-04-24 10:24
Raphael

Har inte haft problem med någon elektronik i de Peugeot jag haft, inte heller i Citroën som använder samma elsystem. Och rost har inte varit något problem det heller. Peugeot/Citroën använder en hög nivå av galvanisering av god kvalitet, vilket inte kan bedömas av ViB (för det går inte att se utanpå om en galvanisering är bra eller dåligt utförd, det märker man först efter några år). Samma med Fiat-gruppens bilar, de förlitar sig också på galvanisering. Jag vet att ViB föredrar rostskyddsmedel just därför att galvanisering kan variera i kvalitet och det inte går att bedöma galvanisering. Men min erfarenhet är att galvaniseringen hos Peugeot/Citroën håller en hög kvalitet.

#3 • 2018-04-24 10:26
Raphael

Jag håller med Hultarn om att bedömningarna verkar lite slumpmässiga, jag har tagit upp detta tidigare. Hyundai i30 fick ju samma betyg men den har fuktsamlade filtmattor. Inte helt lätt att förstå alla gånger betygsättningen. Stänklappar saknas på de flesta bilar, lite märkligt man vill peka ut just Peugeot 308. Det finns som tillbehör, jag rekommenderar att man köper till det. Jag köpte till det till min Picasso.

#4 • 2018-04-24 11:57
Pi

Mina senaste bilar har alla haft stänk-lappar som standard så att "de flesta" skulle sakna dessa är kanske inte helt rätt.
Sen är det som vanligt - när ens egna märke bedöms och får kritik så är bedömningen inte alls rättvis...:) ViB skriver bl a "I balkar och hålrum under bilen finns ingen som helst invändig behandling" och det känns som en relativt allvarlig anmärkning.
Men jämfört med t ex 70-talsbilarna så är ju de flesta idag väldigt motståndskraftiga mot rost - om det nu är nåt att glädja sig åt.

#5 • 2018-04-24 12:08
Raphael

Pi, min okulära besiktning av trafikmiljön är att de flesta bilar saknar stänklappar. Att du utgår från att just ditt bilägande är samma som "de flesta bilar" är kanske inte helt rätt.

Låt oss jämföra omdömet om Hyundai i30 med Peugeot 308. Båda har fått betyget 3 av 5.
Båda saknar stänklappar, men bara Peugeot 308 får anmärkning på det.
Även om Peugeot 308 saknar invändig behandling av balkar så har den inte några fuktsamlande innerskärmar, vilket däremot Hyundai i30 har. Dessutom är i30:s behandling "mycket sparsam", dvs finns knappt. Hyundai i30 är helt och hållet av plåt, medan däremot Peugeot 308 har skärmar och motorhuv av aluminium och baklucka av plast, vilket är motståndskraftigt mot rost.

Summa summarum så menar jag att detta pekar på att Peugeot 308 har ett bättre rostskydd enligt ViB bedömning än Hyundai i30, ändå får de samma betyg.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-24 12:08
Raphael

Sen är betyget 3 inte ett dåligt betyg. Det är ett fullt godkänt betyg. Betyg 3 innebär ett bra rostskydd.

#7 • 2018-04-24 12:14
Pi

Jag sa "kanske inte helt rätt", Raphael. Och givetvis är inte mina exempel heller representativa för hela marknaden - lika lite som "de flesta" som du påstår.
Sen kan ju risken för sandblästring av "sparklådorna" och annat också vara beroende på konstruktionen runt hjulhusen så stänk-lappar kan ju vara mera nödvändiga för vissa bilar än för andra.

#8 • 2018-04-24 12:35
Raphael

Pi, jag anser att det är mer rätt att hävda att de flesta saknar stänklappar än att hävda att de flesta har stänklappar. Men att säga att "de flesta saknar" är inte ett påstående om att det inte finns bilar som inte har det. Till de de som saknar det går det ju t o m att köpa till. När det gäller bilar med låg markfrigång som det avses här så finns det blästringsrisk för underredet hos alla. För bilar med högre markfrigång är risken mindre.

#9 • 2018-04-24 17:06
mso 1000

Nja höjden är nog oväsentlig för blästring.
Vissa suvar är ju hel blästrad en halvmeter upp på dörrarna.
Stänklapp satt fram på min bil och bak kostade 137:- och var ditskruvat på 5 minuter per sida.
Kompisen betalade över tusenlappen för att få Mazda original stänklapp fram.
På hans andra bil kostade lastskyddet 2750:-
Det är väl inte konstigt att många struntar i att sätta dit tillbehören som egentligen behövs för både lack och säkerhet och borde vara standard i sverge.

#a • 2018-04-24 17:12
Peter E

"Stänklappar finns fram/bak" Taget från i30-testet.
Vet ej hur man kan få det till att det saknas då....men jag kanske läser som f-n läser bibeln.
Konstaterar att man i framtiden kommer få se ett antal 308 med fina rostfria bakluckor och motorhuvar medans balkarna är upprostade. Bra prioritering där Peugeot. ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.