Nästa artikel
Rosttest: Opel Insignia Country Tourer 2015
Rost

Rosttest: Opel Insignia Country Tourer 2015

Publicerad 11 maj 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Opel Insignia Country Tourer 2015.
Gediget rostskydd, men minus för att bakluckans insida är oskyddad.

Insignia har generellt sett ett mycket bra rostskydd, med få skarvar och bra tätning i de som finns. Dörrarnas insidor är behandlade med vax, utsatta ställen på undersidan har ordentligt slitskydd. Inga fukt- eller smutssamlande täckskivor undertill (bild 1) – bra! Skärmkanterna bak är invikta och limmade så att smuts inte får fäste.

Alla innerskärmar är av plast. Motorhuv av aluminium är ett extra plus (också på Subaru). Ovanligt vältäckande vaxbehandling inne i balkarna. Isolermaterialet mellan vindrutestolpe och skärm suger ej fukt. Minus för att stänklappar saknas och för att bakluckans insida saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-05-11 22:30
saabnisse

RCS-51, tro inte att DKW var skit på 60-talet, de hörde faktiskt till de bättre men förtalades p.g.a. sin tvåtaktare, men den motorn var ändå bättre än när samma bil började kallas Audi och fick en märklig fyrtaktare.
Men att Opel fått skitstämpel är inte så underligt, under 70-80-90 gjorde man många dumheter, en del dåliga motorkonstruktioner, men mest och värst var rosten och det tar tid att reparera en sådan sak.
Från 00 har man ju satsat på rostskyddet och där ligger man nog i topp idag, men det krävs enormt arbete att få kunder att inse detta.
Sedan hjälper det nog inte med ett bra rostskydd på Insignia med den korkade design den har.
Synd, det är en trevlig bil i övrigt med fina körvärden.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-11 23:04
N-iklas

Korkad generalagent snarare.
Sedanmodellen som är den bästa versionen säljs inte i Sverige och 5-d C.C. (som är betydligt snyggare i nya versionen) är bortglömd, så Insignia likställs alltid med den ganska speciella udda modellen S.T. som man hela tiden gör misstaget att inbilla sig är en vanlig kombibil - - - vilket det inte är.

MEN försök få en Svensk att fatta det...

Detta är ett försök att ta fram en egen typ av bil som inte faller inom något traditionellt fack.
Föregångaren var Signum.
Fler udda karosser som säkert kommer att bli lika missförstådda är på väg.

#a • Uppdaterat: 2015-05-12 07:17
crylen

Jo jag kommer ihåg 70 talet tom 60 talet och vilka bilar rostade inte då ? Nä de här hackande och gnällande på vissa märken av självutnämda bilexperter som oftast snackar sitt märke och förmodligen aldrig kört en opel måste bero på nåt annat, De ska helt enkelt pratas strunt, angående design så är ju de en smaksak, annars skulle vi väl åka lika bilar med lika färg.