Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra (2012)
Rost

Rosttest: Opel Astra (2012)

Publicerad 12 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Opel sprutar hålrummen i dörrar, balkar under bilen och tröskellådor med vax. Underredet är behandlat med slitskydd som dock inte täcker helt och hållet. Dörrskarvarna är väl tätade med lim, liksom skarvarna i huv och baklucka.

Delar av huvens sidoskarvar har luftspalter som ger bra ventilation. Ett minus är att bilen saknar stänklappar bakom drivhjulen. Sprutet träffar sparklådans skarv.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,7 CDTI Sport
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.