Nästa artikel
Rosttest: Nissan X-Trail 2,0 dCi SE Aut (2007)
Rost

Rosttest: Nissan X-Trail 2,0 dCi SE Aut (2007)

Publicerad 23 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nissan har tidigare utmärkt sig för dåligt rostskyddade bilar och X-Trail är inget undantag. Huv, baklucka och dörrar saknar tätning i hörnen och har lämnats obehandlade inuti. Några innerskärmar finns inte baktill.  Bakom listerna runt bakre hjulhusen finns hyllor där grus och lort samlas i drivor. I höger bakre hjulhus sitter röret till bränsletanken och ovanpå detta plåtrör lägger sig också massor av blöt smörja.

Underredet består av många plåtar och balkar som saknar invändig behandling. Vissa skarvar har tätats. Sparklådornas längsgående skarv har vikts in för att skyddas men följden har blivit att där samlas gegga från vägen eftersom stänkskydd saknas. X-Trail följer Nissans rostskyddstradition och får rostbetyget två.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.