Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E 220 d (2016)
Rost

Rosttest: Mercedes E 220 d (2016)

Publicerad 21 oktober 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Mercedes E-klass.
Skyddande vaxlager ger plus i protokollet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns även inuti alla balkar och hålrum under bilen.

Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även de nedåtvända i tröskellådorna. Länkarmar och en del andra chassidetaljer är i aluminium och bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
 
Rostskyddsgaranti: 30 år.  

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2016-10-22 16:16
Thommys

Märkligt att de återinför stålplåt i dörrarna, gamla modellen, S-klass och C-klass har ju aluminium. Jag trodde att det var här för att stanna. Kan det ha med högre krav på sidokrockskydd att göra? Aluminium har ju används just för att få ner vikt och därigenom förbrukning och utsläpp. Eller sparar man inte så mycket vikt just för att aluminium kräver mer ljudisolering?

#5 • Uppdaterat: 2016-10-22 17:09
Pi

Verkar som att M-B förbättrat sitt rostskydd ordentligt medan konkurrenten Volvo gått motsatt väg. Tråkigt för Volvo var ju tidigare duktiga inom det området.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-22 21:38
Vorwärts

Das Beste oder nichts!