Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes C 220 Kombi

Rost

Aluminiumdelar, invändig behandling och välgjorda limningar ger Mercedes full pott i vårt rosttest.

Nya C-klass är påkostat byggd och sällsynt väl skyddad mot rost. Såväl framskärmar, motorhuv som dörrar och baklucka är av aluminium (se bild), ett material som inte kan rosta. Dessutom har Mercedes en invändig behandling i dörrar och baklucka. Mersan har också mycket välgjorda limningar som täcker ända ut i hörnen i dörrar, huv och baklucka. Även skarvarna under bilen är bra tätade och innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande lager av rostskydd. Balkarna under bilen är invändigt behandlade och plus i protokollet blir det också för framvagnen i aluminium och att ändrör och bakre ljuddämpare är rostfria.

Rostskyddsgaranti:30 år

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2014-12-11 10:06

Bra jobbat!

#2
2014-12-11 10:33

"aluminium, ett material som inte kan rosta"

Så sant, men det kan korrodera vilket fortfarande kan bli ett problem.
Kanske dags att artikelförfattarna lär sig det?

Wikipedia:
"Aluminium räknas ofta som en icke korroderande metall, men detta är dock felaktigt .
.............
Vid kontakt med andra metaller kan korrosion uppstå, om miljön är fuktig eller om den skyddande oxidytan nöts bort på grund av friktion. Detta gäller till exempel vid kontakt med koppar och järn."

#4
2014-12-11 11:09

Den som lever får se........om det är bra jobbat......

#5
2014-12-11 14:52

Då bör ju hultarn veta att aluminium ALLTID monteras separerad från andra metaller - alltså med någon form av tunn "isolering" mellan aluminiumet och den andra metallen. Dessutom korroderar inte aluminium så som man tänker sig att järn korroderar - aluminium "vittrar" sönder under rätt omständigheter, vilket är en helt annan process.

Skippa Wiki. Informationen där kan skrivas av vilken skolunge som helst. Jag har själv skrivit på Wiki - fast då KORRIGERAT felaktiga uppgifter. Och fyllt i väsentliga, saknade uppgifter.

#7
2014-12-11 17:20

Kapten: Ja, det där är en sanning med modifikation. I en perfekt värld monteras aluminium som du säger, men sån är inte verkligheten. Och tillsammans med saltlösning blir det fina reaktioner.
Och, det behövs inte vara i kontakt med andra metaller, det går utmärkt även ensamt och utan galvanisk ström.
"Säkerheten och funktionen på bilkomponenter av aluminiumlegering påverkas mycket
av korrosiv miljö. "
Källa: Lachmann, Eckhard & Oberlparleiter, Wolfram. Schingfestigkeit und Korrosion bei
Leichtmetallen. Leichtmetalle im Automobilbau.

Att Wiki inte alltid är rätt håller jag med om (har också rättat där), men i detta fallet stämmer det bra.

#8
2014-12-13 08:55

Utgångspunkten för korrosionsskydd vid denna kaross och chassiutveckling (MRA), var att täppa till alla tidigare problem med rostskydd som fanns med W202 och W203. Karossen är överdrivet väl korrosionsskyddad.

Några andra delar som är i aluminium som inte nämns här är t ex stötdämparfästen och taket. Taket i aluminium har även den fördelen att tyngdpunkten sänks.

#9
2015-03-25 20:39

Bra merca! Blir kul att se dom om 10 år

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.