Bild
Nästa artikel
Rosttest: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Rosttest: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i Mazda CX30 Cosmo, Skoda Karoq 1,0 TSI och Volvo XC40 T2.

Mazda

Tunn lackering. Vanligen är tjockleken 100 till 120 my, CX-30 har 80 my. Det riskerar att göra lacken känsligare för stenskott. Kaross helt av stålplåt, även hjulupphängningar och bränslepåfyllingsrör av stål. Skärmkanterna bak är extremt känsliga, dels för att skarven inte är limmad, dels för att den skyddas av en gummilist som binder fukt och smuts. I delar av hjulhuset skyddas inte den öppna skarven av gummilisten (bild 1). Tröskellådornas nedåtriktade skarvar är helt oskyddade. De bakre plastsköldarna fästs mot dörren på ett sätt som riskerar skava hål i lacken. Huv och dörrar är väl tätade men den inre behandlingen har brister.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Rosttest: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Skoda

Hela karossen och chassidetaljer av vanlig stålplåt. Väl tätade hörn i dörrar, huv och baklucka men de båda senare saknar invändig behandling. Bakom främre innerskärm (av plast) finns en fuktsugande skumkudde. Bakdörren utgör en del av skärmkanten bak och där samlas en hel del smuts samtidigt som gummilisten under har tveksam konstruktion och släpper igenom fukt och smuts till plåtytorna (bild 2). Underredet täcks till stora delar av stora plastsköldar och under dessa saknas slitskydd. I övrigt har slitskyddet tillräcklig tjocklek och vaxbehandlingen i balkarna är väl genomförd. Den nedåtvända tröskelskarven är väl tätad.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Rosttest: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Volvo

 XC40 har huv av aluminium, resten av karossen är av stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt av stål. Invändig behandling finns i dörrarna, men saknas i bakluckan. Denna är dock väl tätad, medan dörrarna är otätade i hörnen (bild 3). Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många av skarvarna under bilen, speciellt på den bakre delen. Skärmkanterna bak har bra, icke smutssamlande utformning och vax finns i några av balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande ficka finns innanför innerskärmen vid bränslepåfyllningsrörets genomföring.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Rosttest: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Mazda

Tunn lackering. Vanligen är tjockleken 100 till 120 my, CX-30 har 80 my. Det riskerar att göra lacken känsligare för stenskott. Kaross helt av stålplåt, även hjulupphängningar och bränslepåfyllingsrör av stål. Skärmkanterna bak är extremt känsliga, dels för att skarven inte är limmad, dels för att den skyddas av en gummilist som binder fukt och smuts. I delar av hjulhuset skyddas inte den öppna skarven av gummilisten (bild 1). Tröskellådornas nedåtriktade skarvar är helt oskyddade. De bakre plastsköldarna fästs mot dörren på ett sätt som riskerar skava hål i lacken. Huv och dörrar är väl tätade men den inre behandlingen har brister.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.